کارون پروشان، از جمله اعضای افتخارآفرین کمپین In Her Company است؛ کمپینی که از قدرت، خلاقیت و اثرگذاری 30 زن کارآفرین الهام بخش تجلیل می کند.
کارون پروشان دوستدار زندگی سالم است. او به ژیمناستیک هم علاقه دارد. کسی که هم زندگی سالم را دوست دارد و هم علاقه مند به ژیمناستیک است، باید حتی آدامس هایش هم سالم باشد. او وقتی دید آدامس ها باب طبعش نیست و سلامتی مدنظرش را ندارد، تصمیم گرفت یک شرکت تولید آدامس ساده و سالم راه بیندازد.
شرکت خانم پروشان که Simply Gum نام دارد و صنعت بزرگی است، 4میلیارد دلار در آمریکا و بیش از 20میلیارد دلار در جهان می فروشد. این شرکت در سال 2013 راه اندازی شد و اکنون در بیش از 1200 فروشگاه عرضه می شود و سود سرشاری برای صاحبانش دارد. او توانست با راه اندازی این کسب وکار قدرت را از دو غول این صنعت که 95درصد بازار آمریکا را در اختیار خود داشتند، بگیرد.
ایده تولید آدامس های کاملا طبیعی جالب به نظر می رسید اما چگونه خانم پروشان می توانست وارد این صنعت عظیم شود؟ او سه استراتژی را برای کار خود درنظر گرفت که توانست این بازار را به تسخیر خود درآورد.
استراتژی اول: از ناهنجاری ها استقبال کنید
این احساس ناخوشایند که انگار چیزی سر جای خودش نیست یا درست پیش نمی رود، می تواند گام اول برای به دست آوردن یک فرصت مناسب باشد. آرزوی خانم پروشان برای داشتن صنعت سالم آدامس در صنعتی که سالم نبود، منجر به ارائه یک ایده ناب شد. دنبال لحظه های این چنینی در زندگی خود باشید تا بتوانید به ایده های خاص برسید.
استراتژی دوم: روی تفاوت ها تمرکز کنید
بسیاری از افراد در بسیاری از صنایع از استانداردهای آن صنعت پیروی می کنند و بعد تعجب می کنند که چرا نتیجه کار چندان دلچسب نیست. Simply Gum اما سنت شکنی کرد. بسته بندی زیبا، ترکیبات مشخص و کاملا طبیعی و طعم های خاص مثل زنجبیل، افرا و قهوه باعث تفاوت آدامس های شرکت خانم پروشان شد. برای اینکه واقعا برنده میدان باشید، بر آنچه منحصربه فردتان می کند، تمرکز کنید و از آن استفاده کنید.
استراتژی سوم: سرعت، سرعت، سرعت
Simply Gum دائما درحال پالایش فرآیندهای تولید، طعم های گوناگون و استراتژی های توزیع است. سرعت، سلاح قدرتمندی علیه کندی متصدیان یک کسب وکار است. منتظر شرایط ایده ال ماندن یک اشتباه بزرگ است. محصول، خدمات یا راه حل خود را ارائه و سپس خیلی سریع خود را با شرایط وفق دهید.
نخستین جرقه راه اندازی این کسب وکار زمانی در ذهن خانم پروشان زده شد که فهمید آدامس های موجود در بازار پر از مواد مصنوعی مثل پلاستیک و آسپارتام هستند و این مواد می توانند سمی باشند و کسی هم از سمی بودن شان خبر ندارد. همین باعث شد او دنبال جایگزینی طبیعی برای آدامس های مصنوعی باشد. آنچه خانم پروشان را سر ذوق می آورد داشتن زندگی سالم و آگاهی دادن به مشتری ها درباره ترکیبات محصولات است.
در شرکت Simply Gum تمامی ترکیبات آدامس روی آن نوشته شده است. سازندگان این آدامس هیچ چیزی برای پنهان کردن از مشتری ندارند. از نظر خانم پروشان چالش مشترک و همیشگی زنان کارآفرین و صاحب کسب وکار، کنار آمدن با معضل تعصبات ناخودآگاه است. تعصباتی که این پرسش ها را به ذهن می آورد: می تواند سخت کار کند؟ می تواند فراز و نشیب ها را مدیریت کند؟ بزرگ فکر می کند یا کسب وکارش یک سرگرمی است تا زمانی که بچه دار شود؟
نخستین باری که خانم پروشان از ته دل احساس غرور کرد، فروش محصولش در فروشگاه های زنجیره ای معروف Whole Foods بود. این نشان می داد که مشتریان منطق تولید این محصول را درک کرده و از جویدن تکه های پلاستیک خسته شده بودند.
مشتریان Simply Gum کسانی هستند که برای شان مهم است چه چیزی به بدن شان می رسد. آنها محصول خود را در فروشگاه هایی مثل Whole Foods و سایر سوپرمارکت ها و فروشگاه های بزرگ دیگر عرضه کرده و بخش بزرگی از مشتریان را با این روش جذب می کنند. وب سایت نیز روش دیگر جذب مشتری برای این کسب وکار آدامسی است.
خانم پروشان آرزو داشت در سال اول کسب وکارش کسی پیدا شود و به او بگوید که خیلی سریع وارد بازار شود. هیچ چیز مثل بازخورد واقعی گرفتن از مشتری ها از نظر او به کسب وکار کمک می کند.
یکی از اشتباهاتی که خانم پروشان و همکارانش در اوایل کارشان مرتکب می شدند حساسیت های بیش از حد روی مرتب سازی سفارش ها بود. تقاضای محصول در آن زمان بسیار بیشتر از عرضه آن بود. اما این اشتباه هرگز پس از آن تکرار نشد.
آرزوی خانم پروشان برای کسب وکارش این است که در پنج سال آینده، شرکتش ماموریت خود برای عرضه باکیفیت ترین آدامس طبیعی را ادامه دهد؛ آدامسی که هم برای بدن انسان و هم برای زمین مفیدتر است. او آرزو دارد کارش را در سطح ملی در آمریکا ادامه دهد.