صنعت تبلیغات کشور با وجود رشد روزافزون دچار آسیبهای فراوانی است که حرکت رو به جلوی این صنعت را کند میکند؛ آسیبهایی که شناخت دقیق و البته پذیرش آن میتواند به بهبود اوضاع این کسبوکار پرسود کمک کند. در ادامه به برخی از مهمترین دلایل عدم دسترسی بخش تبلیغات به جایگاه اصلی خود اشاره میکنیم:
- باز شدن پای دلالان به این حوزه و فعالیت گسترده آنان از مرحله اخذ سفارش تا تولید آن هم بهدلیل گردش بالای پولی که در صنعت تبلیغات اتفاق میافتد. این یکی از مهمترین دلایل عقب رانده شدن حرفهایها در این حوزه وسیع است.
- شرکتهای متقاضی و کارفرمایان عموما هزینه پخش و رسانه را بهراحتی پرداخت ولی جهت ارائه ایدههای نو و ارزشمند چانهزنی و درنهایت در این بخش تخفیفهای عمدهای را طلب میکنند.
- حضور افراد غیرمتخصص و صرفا سرمایهداران کلان در عرصه تبلیغات و زیرمجموعه قرار گرفتن متولیان اصلی و صاحبان دانش تبلیغات
- تغییر مشاور و مجری بهصورت مکرر توسط صاحبان آگهی موجب تغییر در زیرساختها شده و در این میان اصل مهم هویت برند و ثبات رویه در آگهیها به فراموشی سپرده میشود
- بعضا ارائه پیشنهاد انجام و ساخت رایگان در تولید و طراحی آگهی در ازای دریافت آن از کارفرما، موجب افت کیفی شدید در تهیه و تولید برنامههای تبلیغاتی میشود
- واگذار کردن تهیه تیزر به یک شرکت و تبلیغات محیطی و... به شرکتهای دیگر، عدم یکپارچگی و تاثیر موثر پیامرسانی را نزد مخاطب به دنبال دارد
- عدم اثبات مطالب اغراقآمیز ذکر شده در انواع تبلیغات ازجمله قیمت، کیفیت، ضمانت و... علاوه بر شرکت صاحب آگهی، شرکت مشاور یا مجری را نیز بعضا دچار مشکل میکند
- عدم هماهنگی و تطابق بودجه اختصاص یافته شرکتها جهت تهیه و پخش آگهی و تبلیغات بدون هماهنگی با مجری تبلیغات.
- عدم ارزیابی و سنجش مستمر در رابطه با میزان اثربخشی تبلیغات ارائه شده در میان مخاطبان
- روی آوردن بعضی از سازمانها به تاسیس آژانس تبلیغاتی درونسازمانی و کاهش شدید سفارش به بازار کار
- تداخل صنوف دیگر مانند صنف کپی و اوزالید در امر تبلیغات و عدم پیگیری آن از طریق قانونی
- عدم انسجام تیمی آژانسهای تبلیغاتی در برنامههای راهبردی بلندمدت و کوتاهمدت
- آژانسهای تبلیغاتی در فرآیند تولید تنها به فکر پر کردن ظرفیتهای خالی رسانههای خود هستند تا به فکر فرآیند علمی و اصولی در کلیت آن
- بیتوجهی در ابعاد روانی و اجتماعی تبلیغ و اغراق در تاثیر بصری آن، به آفتهای رایج در عرصه تبلیغات تبدیل شده است
- عدم توجه واقعی به اهمیت روانشناسی تبلیغات از سوی صاحبان آژانسهای تبلیغاتی
- زیر پا گذاشتن الگوهای مصرف در تبلیغات خوراکیهای مغایر با سلامتی
- تولید آگهیهای ملالآور، خستهکننده و تکراری و توجه به رشد کمی بهجای رشد و توسعه کیفی ساخت
- اهداف نامعلوم کمپینهای تبلیغاتی برای سفارشدهندگان و کارفرمایان.