دوشنبه, ۱۱ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Mon, 1 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

ایسنا - در حال حاضر شرایط ویژه‌ای در بازار سرمایه ایجاد نشده است که به بهبود وضعیت بورس کمک کند و اخبار مثبت سیاسی منتشر شده نیز باید اثرات خود را در بازار سرمایه نشان دهد تا بتواند تاثیر مثبتی روی بورس داشته باشد. اخبار مثبت مذاکرات در بازار سرمایه پیش‌خور شده است و باید در شرایط فعلی عواملی که بازار سرمایه را رنج می‌دهد، برطرف شود که مهم‌ترین این عوامل نقدینگی و اعتماد است که مدت‌هاست از بازار سرمایه خارج شده و بازگشت آن زمان‌بر است.

موضوع مهم دیگر رقیب قدر بازار سرمایه است که حاضر نیست به هیچ عنوان با بازار سرمایه رقابت کند و آن هم بازار پول است، این در حالی است که بازار سرمایه برای تامین مالی بلندمدت و بازار پول برای تامین مالی کوتاه‌مدت مناسب است. در حالی که تامین مالی بلندمدت در بازار سرمایه اتفاق نیفتاده و پول‌ها بیشتر وارد بازار پول شده است، لذا تا زمانی‌که این رقابت بین دو بازار وجود داشته باشد، وضعیت بورس بهبودی پیدا نخواهد کرد.

وقتی سرمایه‌گذاران بدون زحمت وارد بازار پول می‌شوند و 25 درصد سود دریافت می‌کنند باید غیر‌ از بازار پول بتوانند بازدهی 35 درصدی کسب کنند و از آنجا که جایی نیست این میزان سود را به آنها بدهد لذا آنها ترجیح می‌دهند در بازار پول باقی بمانند، بنابراین باید شرایطی فراهم شود سرمایه از بازار پول خارج شود. باید نقدینگی از سوی سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی وارد اقتصاد شود و با توجه به اینکه هر سرمایه‌گذاری برای سرمایه‌گذاری به نرخ بازدهی توجه می‌کند لذا باید شرایطی فراهم شود تا نرخ بازدهی بازار سرمایه جذاب باشد.

از سوی دیگر می‌توان با کاهش مالیات و عوارض برای سرمایه‌گذاران شرایطی فراهم کرد تا جاذبه کافی برای آنها ایجاد شود. در شرایط فعلی عاملی که می‌توان به آن خوش‌بین بود، ورود سرمایه‌گذار خارجی است که پول‌های تازه نفسی را وارد اقتصاد می‌کند. البته برای سرمایه‌گذاران خارجی نیز باید فاکتورهایی در نظر گرفته شود که برای آنها بسیار مهم است که یکی از این فاکتورها نرخ ارز است، زیرا نوسانات نرخ ارز برای سرمایه‌گذاران خارجی پذیرفتنی نیست.

باید تعیین نرخ خوراک پتروشیمی‌ها مورد بررسی مجدد قرار بگیرد، علاوه بر این قواعد و مقررات کشور مدام تغییر می‌کند، در حالی که یک سرمایه‌گذار داخلی یا خارجی علاقه‌مند است قوانین حداقل برای دوره سه ساله ثابت باشد، بنابراین تغییر قوانین موجب تعلل سرمایه‌گذار برای سرمایه‌گذاری می‌شود، لذا باید قوانین زیادی اصلاح شود تا زمینه جذب آنها فراهم شود. همچنین باید در قوانین بودجه‌ای راهی برای رقابتی کردن بازار پول و سرمایه فراهم و مواردی همچون تعدیل نرخ خوراک پتروشیمی‌ها، کاهش نرخ سود بانکی و تعیین مشوق‌ها برای تولید در نظر گرفته شود.

اما اگر دولت و بانک مرکزی بنا به دلایلی حاضر نیست که نرخ سود بانکی را کاهش دهد باید با ارائه مشوق‌هایی همچون کاهش مالیات و عوارض به تولید کمک کند. چون لغو تحریم‌ها نقدینگی جدیدی وارد بورس نمی‌کند و بعید است تا پایان سال بورس تهران با تحول خاصی روبه‌رو شود، ضمن اینکه گزارش‌های 9 ماهه شرکت‌ها نیز چندان مطلوب نخواهد بود. این در حالی است که در حال حاضر قیمت سهام شرکت‌ها بسیار ارزان است و قیمت‌هایی است که با کوچک‌ترین وزشی همه افسوس آن را می‌خورند.

مدیر عامل کارگزاری بانک سامان

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/Vdywoa1K
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه