سخت تر شدن استانداردهای آلایندگی در اتحادیه اروپا در پی جنجال ناشی از تقلب در ارائه آمار صحیح آلایندگی خودروهای دیزلی گروه خودروسازی فولکس واگن یک نتیجه غافلگیر کننده در پی داشته است: استفاده خودروسازان بین المللی از پیشرانه های بزرگ تر!
شرکت های خودروسازی که دهه هاست به دلیل رعایت استانداردها و قوانین سختگیرانه زیست محیطی مشغول کاهش حجم موتورهای مورد استفاده خود در محصولات شان بوده اند، هم اکنون ناچار شده اند گردشی 180 درجه ای و پرهزینه داشته باشند چرا که آزمایش خودروهای اقتصادی این شرکت ها که از موتورهای کوچک و کم حجم استفاده می کنند نشان می دهد این پیشرانه ها نقایص فنی قابل توجهی داشته و نیاز به اصلاح دارند.
براساس برنامه ریزی های صورت گرفته شرکت های رنو، جنرال موتورز و فولکس واگن به دنبال افزایش حجم پیشرانه های کوچک و پر فروش خود در سه سال آینده هستند. گفتنی است کارشناسان و فعالان حوزه صنعت خودرو بر این باورند که سایر شرکت های خودروسازی نیز به زودی همین مسیر را طی و از پیشرانه های بزرگ تر در محصولات شان استفاده خواهند کرد.
در همین راستا بررسی های صورت گرفته نشان می دهد که بزرگ تر شدن حجم پیشرانه های مورد استفاده در محصولات جدید خودروسازان بین المللی به این معناست که اهداف زیست محیطی مربوط به کاهش تولید گازهای گلخانه ای با استفاده از این موتورها محقق نخواهد شد و برنامه ریزی های صورت گرفته در زمینه تخصیص بودجه به فرآیند تولید خودروهای برقی و هیبریدی را به چالش خواهد کشید.
«آلن راپوسو» مدیر بخش پیشرانه گروه خودروسازی رنو – نیسان در ارتباط با افزایش حجم پیشرانه ها در آینده می گوید: «روش ها و تکنیک هایی که ما در کاهش حجم موتورهای مورد استفاده در محصولات مان استفاده می کردیم دیگر به ما اجازه مطابقت با استانداردهای زیست محیطی را نمی دهد.» وی در ادامه سخنان خود در حاشیه نمایشگاه خودروی پاریس اظهار داشت: «ما دیگر نمی توانیم پیشرانه های تولیدی مان را از این ضعیف تر کنیم و در این زمینه به خط قرمز رسیده ایم.» گفتنی است این سخنان در حالی از سوی مدیر بخش پیشرانه شرکت رنو – نیسان مطرح شده است که شرکت های فولکس واگن، رنو، جنرال موتورز و اُپل از هرگونه اظهارنظر در این رابطه خودداری کردند.
شایان ذکر است که برای سال ها شرکت های خودروسازی بین المللی برای همراهی با قوانین و استانداردهای زیست محیطی و سختگیرانه اتحادیه اروپا از میزان توانمندی و حجم پیشرانه های مورد استفاده در محصولات خود کاسته و در مقابل برای جبران توان از دست رفته از توربو شارژر استفاده می کردند. استفاده از موتورهای سه سیلندر با حجمی کمتر از یک لیتر این روزها در میان خودروهای تولید شده در اروپا رایج شده و شرکت های فولکس واگن و فیات از جمله خودروسازانی هستند که از این پیشرانه ها در برخی محصولات خود استفاده می کنند.
با وجود استفاده از پیشرانه های کوچک، آزمایش های صورت گرفته روی این موتورها نشان دهنده آن است که کاهش حجم و توانایی آنها منجر به کاهش آلایندگی شان نشده و میزان تولید گازهای گلخانه ای توسط این پیشرانه ها در شرایط آب و هوایی مختلف به صورت قابل توجهی افزایش می یابد. در همین چارچوب آزمایش هایی که مستقلا روی خودروهای تولید شده توسط فولکس واگن در آمریکا صورت گرفت ابعاد گسترده تری از میزان واقعی آلایندگی پیشرانه های کوچک شده را برای ما روشن کرده و نشان دهنده دشواری هایی است که شرکت های خودروسازی در زمینه رعایت استانداردهای سختگیرانه زیست محیطی با آن روبه رو هستند.
نتایج آزمایش های صورت گرفته بیانگر آن است که کوچک ترین پیشرانه های اروپایی هنگامی که تحت فشار قرار می گیرند میزان آلایندگی آنها بسیار بیشتر از استانداردهای زیست محیطی موجود بوده و این میزان براساس اطلاعات موجود در مواردی 15 برابر استانداردهای فعلی است.