قائم مقام پژو به تازگی در گفت و گویی اعلام کرده که این شرکت جایگزینی برای محصولات قدیمی خود در ایران ندارد. این گفته ژان کریستف کمار، در واقع آب پاکی را روی دست مشتریانی می ریزد که انتظار داشتند پس از توافق هسته ای و اجرایی شدن برجام و حضور دوباره پژو در ایران، محصولات قدیمی خارج و خودروهای جدید جای آنها را بگیرند.
به گزارش خودروکار، در حال حاضر پرتیراژترین محصولات خودروسازی ایران را پژوهایی تشکیل داده اند که حداقل بیش از یک دهه از عمر پلتفرم های شان می گذرد و محصولاتی کاملا یا به نسبت قدیمی به شمار می روند.
پژو 405 و پارس و پژو 206 سه محصول حال حاضر پژو در ایران محسوب می شوند که در بین آنها، تنها 206 خیلی قدیمی به حساب نمی آید، اما 405 و پارس سال ها از عمرشان می گذرد و جزو پیرهای جاده مخصوص هستند. با وجود آنکه گمان می رفت به واسطه حضور دوباره پژو در ایران، جایگزین هایی به روز برای خودروهای موردنظر به خصوص مدل 405 پیدا شود، اما ایران خودرو و پژو در قرارداد مشترک شان دست روی محصولاتی با قیمت حداقل 50 میلیون تومان گذاشتند و خبری از خودروهای جایگزین نشد.
حالا هم قائم مقام پژو به صراحت می گوید که این شرکت جایگزینی برای محصولات قدیمی خود در بازار ایران ندارد و این یعنی ایران خودرو باید به فکر گزینه های دیگری برای جانشینی 405 و پارس و بعدها 206 باشد.
در این شرایط، چند گزینه پیش پای آبی های جاده مخصوص قرار دارد، هرچند تقریبا همه آنها با موانع خاصی روبه رو بوده و ایران خودرو کار راحتی برای اینکه بتواند به واسطه مشارکت با دیگر خودروسازان جهان، محصولات قدیمی پژو را جایگزین کند، نخواهد داشت.
هرچه هست، فیات، داتسون و رنو از جمله شرکت هایی هستند که به اعتقاد کارشناسان می توانند محصولاتی برای جایگزینی پژوهای قدیمی در اختیار مشتریان ایرانی قرار دهند. در این بین، ایران خودرو مشغول مذاکره با فیات است و اگر به توافق نهایی برسد، امکان جایگزینی امثال 405 و پارس را با محصولاتی از این شرکت ایتالیایی خواهد داشت.البته این در حالی است که مذاکرات با فیات به دلیل ائتلاف این شرکت با کرایسلر آمریکا، سخت و کند پیش می رود.
از آن سو اما داتسون نیز گزینه هایی برای جایگزینی پژوهای قدیمی دارد و گفته می شود ایران خودرویی ها بدشان نمی آید با این شرکت نیز وارد مذاکره و همکاری مشترک شوند.
اما رنو نیز یکی دیگر از گزینه ها برای جایگزینی پژوهای قدیمی در ایران به شمار می رود، هرچند فعلا متعهد به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران بوده و با این سازمان تفاهم نامه همکاری مشترک امضا کرده است.
با این حال ایران خودرو منتظر است تکلیف رنو و سازمان گسترش با یکدیگر نهایی و در صورت امکان، برخی محصولات ارزان قیمت این خودروساز فرانسوی از جمله «کوئید» را میهمان خطوط تولید خود کرده و جایگزین یکی از پژوهای قدیمی اش کند.