طی 10سال گذشته تعداد فروشگاههای آنلاین وبسایتهایی که بتوان از آنها بهصورت اینترنتی خرید کرد رشد چشمگیری داشته است. امروزه کمتر کسی است که نام سایتهای مشهوری همچون آمازون و ایبی را نشنیده باشد. در این سایتها طیف گستردهای از محصولات به فروش میرسند.
آمازون (Amazon)
آمازون بهعنوان بزرگترین فروشگاه آنلاین جهان شناخته میشود. در سال 1994 و در آمریکا توسط جف بزوس ایجاد شد. فروشگاههای زنجیرهای بزرگ کتاب و محصولات فرهنگی در آمریکا این سایت را که در سال 1995 تاسیس شد، خیلی جدی نگرفتند، اما آمازون در عرض دو سال آنقدر پیشرفت کرد که وارد بورس شد. آمازون در ابتدا با فروش اینترنتی کتاب شروع کرد اما رفتهرفته به فروشگاهی برای خرید همه آنچه مصرفکننده نیاز دارد، تبدیل شد. اما آمازون این تعداد از مشتریان را چگونه به دست آورده است. روشهای متعدد و متنوع پرداخت آسان برای مشتریان یکی از آنهاست، تخفیفهای متنوع گزینه دیگری است که مدیران آمازون رویش دست گذاشتهاند. تحویل سریع کالا به مشتری مزیت بزرگ دیگری است که آمازونیها از آن برخوردار میشوند.
اما یکی از مهمترین دلایل محبوبیت آمازون تنوع قیمتی بسیار بالایی است که روی محصولات خود درج میکند. به همین دلیل هر مشتری با هر توان خریدی میتواند مشتری آمازون باشد. این سایت در عرصه فروش کتابهای الکترونیکی نیز یکی از پیشتازان است. همین امر حتی این سایت را بر آن داشته که خواننده الکترونیکی مخصوصی به نام کیندل، برای کتابهای الکترونیکی خود تولید کند. جالب است بدانید آمازون در سال 2012 هر ثانیه بیش از 300 آیتم میفروخته است. درآمد (فروش) سالانه آمازون، در سال 2013 چیزی نزدیک به 75 میلیارد دلار بوده است که پیشبینی میشود در سال 215 به 100 میلیارد دلار برسد. در حال حاضر آمازون در 12کشور نمایندگی دارد که عبارتنداز اتریش، برزیل، کانادا، چین، فرانسه، آلمان، هند، ایتالیا، ژاپن، مکزیک، اسپانیا و انگلیس.
ایبی (ebay)
ایبی بین 100 سایت اول دنیا از لحاظ تعداد بیننده قرار دارد و بزرگترین سایت مزایده آنلاین در جهان است. انواع کالاهای نو و دست دوم بهصورت مزایدهای یا فروش عادی را میتوانید در سایت ایبی بیابید. سیستم پرداخت پیپال که امروزه یکی از روشهای فراگیر انتقال اینترنتی پول است در حقیقت در این وبسایت متولد شد. این سایت در سال 1995 در کالیفرنیای آمریکا و توسط فردی به نام پیر امیدوار با رگ و ریشه ایرانی بنا نهاده شد. ایبی یکی از عمومیترین سایتهای خریدوفروش کالا در اینترنت است که شاید در سراسر جهان نظیری ندارد. یکی از مهمترین ویژگیهای این سایت این است که در آن میتوان هم فروشنده بود و هم خریدار. در واقع بخش اجناس دست دوم به همین دلیل در این سایت وجود دارد. شما میتوانید آنچه را که دیگر نیاز ندارید در این سایت بفروشید و آنچه را که میخواهید بخرید. این سایت با ثبت کلیه اطلاعات خریدوفروش، خریداران و فروشندگان خود را نیز رتبهبندی میکند و بدین صورت اجازه سوءاستفاده به کاربران خود را نمیدهد.
وال مارت (Walmart)
وال مارت یک غول خردهفروشی و در اصل یکسوپرمارکت زنجیرهای است که امکان فروش آنلاین نیز در وبسایت آن فراهم شده است. وال مارت با درآمد 469 میلیارد دلاری در رتبه نخست 500 شرکت برتر دنیا قرار دارد و در جایگاهی بالاتر از شرکتهایی همچون اپل، فورد و جنرال موتورز قرار گرفته است.
علی اکسپرس (Ali express)
برای خرید کالا از چین، علی اکسپرس یکی از گزینههای خوب موجود برای ما ایرانیهاست. شاید با سایت علی بابا آشنا باشید. علی بابا بیشتر یک سایت b2b است و شرکتهای مختلف برای خریدهای عمده و تجارت با چین از آن استفاده میکنند. علیاکسپرس بعدها برای پوشش بازار خردهفروشی توسط علیبابا تاسیس شد و شما میتوانید انواع کالاها را در آن جستوجو کنید. ویژگی جذابی که در این سایت وجود دارد ارسال رایگان به ایران است که بسیاری از فروشندگان موجود از آن پشتیبانی میکنند. هنگام خرید لازم است با کمک ابزارهای موجود در سایت اعتبار فروشنده را ارزیابی کنید و بعد خریدتان را انجام دهید.
***
نمونههای وطنی
در ایران هم فروشگاههای اینترنتی مشهور و قابل اعتمادی ایجاد شده است. مثلاً دیجیکالا یا بامیلو یا فینال. دی جی کالا را بیشتر با کالاهای دیجیتالش میشناسند. بامیلو در زمینه مد و فشن کار میکند. توجه مردم فروشگاههای اینترنتی چون دیجی کالا به حدی بوده که موسس این سایت آماری چون مراجعه روزانه بیش از 2هزار نفر به فروشگاهش را اعلام کرده است. متوسط قیمت خریدی هم که عنوان کرده 600هزار تومان است. حالا حتی میتوان این عدد را در تعداد مراجعه کنندگان ضرب هم کرد میبینیم که رقمی میلیاردی به دست میآید. دیجیکالا سال 85 ایجاد شده و کار خود را با پنج نیرو آغاز کرده است. اما در حال حاضر چندصد نیرو دارد.
مقایسه کالا و نظرات کاربران که عقیده خود را در مورد محصولی که قبلا خریدهاند و کیفیتی که داشته است، از ویژگیهای مهم این سایت است که بهنوعی موفقیتش هم در گرو آن بوده است. دی جی کالا بر بازار مشخص کالاهای الکترونیکی و دیجیتالی تمرکز کرده است. گارانتی اختصاصی دارد. هفتهنامه اکونومیست در سال 2013 ارزش دیجی کالا را 150میلیون دلار اعلام کرد. در حال حاضر سایت شرکت دیجی کالا روزانه بیش از نیم میلیون نفر بازدیدکننده دارد و به گفته برخی منابع، روزانه یک میلیارد و 200 میلیون تومان سفارش کالا به این سایت داده میشود.