پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز
مدیر عامل بانک کشاورزی خبر داد:

پرداخت وام با سود 17 درصد به کشاورزان

9 سال پیش ( 1393/8/20 )
 

محمدطالبی، مدیر عامل بانک کشاورزی گفت: گردش تسهیلات ما در سال جاری بالغ بر 10 هزار میلیارد تومان بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که حدود 9 هزار میلیارد تومان بود، افزایش یافته است.

وی افزود: بالغ بر 90 درصد تسهیلات پرداختی بانک کشاورزی درحوزه کشاورزی شامل زراعت، باغبانی، دام، طیور، شیلات، جنگلداری، مکانیزاسیون کشاورزی و صنایع مربوط به‌ آن بوده و فقط حدود 10 درصد به سایر بخش‌های غیر‌کشاورزی اختصاص یافته است.

طالبی مکانیزاسیون بخش کشاورزی به منظور افزایش بهره‌وری و راندمان را به‌عنوان یکی از برنامه‌های اصلی بانک کشاورزی بیان کرد: بر این اساس طرح 750 میلیارد تومانی را در سال 1392 شروع کردیم که تا اواسط نیمه اول امسال ادامه داشت. این در حالی است که طرح 800 میلیارد تومانی دیگری از مرداد ماه سال جاری شروع شده که در آخرین آمار حدود 189 میلیارد تومان آن را پرداخت کردیم.

وی با اشاره به اینکه عمده تسهیلات پرداختی در بانک کشاورزی به‌صورت خرد است، ادامه داد: اعتبارات را ساماندهی کردیم به طوری که وام زیر 20 میلیون جزو تسهیلات خرد است. از سویی دیگر کل فرآیند اعتباردهی ما الکترونیکی شده است و امیدواریم در دو سال آینده تنها ارتباط بانک کشاورزی با کشاورزان از طریق کارت اعتباری انجام شود.

تسهیلات دهی به کشاورزی کم نشده است

طالبی در مورد دلیل کاهش تسهیلات‌دهی بانک‌ها به بخش کشاورزی بنا بر آمار بانک مرکزی گفت: دلیل این مسئله به مشکل گزارش‌دهی در آمار بازمی‌گردد به طوری که برای هر فعالیت اقتصادی کد آیسیک که کد بین‌المللی است تعریف شده که تقریبا با فرهنگ و تعاریف ما همخوانی نشده است و این یکی از مشکلات ما در رابطه با میزان تسهیلات‌دهی به کشاورزی است.

وی معتقد است که اعداد و ارقام تسهیلات دهی به کشاورزی نسبت به سال گذشته رشد داشته و لازم است که بانک مرکزی اصلاحات لازم در گزارش‌دهی را انجام دهد تا هنگام ارائه آمار این ابهام را ایجاد نکند که پرداخت تسهیلات به بخش کشاورزی‌ کاهش یافته است.

وی همچنین اشاره‌ای هم به دلیل کاهش گرایش بانک‌ها به ارائه تسهیلات در بخش کشاورزی داشت و افزود: در حال حاضر تعداد زیادی از بانک‌های ما خصوصی شده و در هنگام تسهیلات دهی ملاحظات خاصی که الزاما تکالیف دولت است را انجام نمی‌دهند در عین حال که سایر بانک‌های دولتی نیز به طور کامل تسهیلات اختصاصی کشاورزی نمی‌پردازند.

سود 17 درصد اجرا می‌شود

وی در رابطه با نرخ سود 17 درصدی تعیین شده برای پرداخت تسهیلات به بخش کشاورزی و گلایه ذینفعان از خودداری بانک کشاورزی برای اعمال چنین سودی گفت: از روزی که نرخ سود 17 درصد برای کشاورزی تصویب شد تا حدود یک هفته‌ای که در سیستم اعمال شد تاکنون تمامی بخش‌ها با سود 17 درصد تسهیلات گرفته‌اند. ضمن اینکه هیچ‌گونه نرخ سودی توسط هیچ فردی در شعبه‌های ما تعیین نمی‌شود و نرخ اعمال شده همان 17 درصد مورد تصویب است.

وی یادآور شد: نرخ سود 17 درصد مبادله‌ای بوده و ما برای عمده تسهیلات خود از آن استفاده می‌کنیم اما در صنعت و بازرگانی نرخ سود بالاتر است.

طالبی در مورد اینکه آیا برای کاهش نرخ سود تسهیلات از 22 درصد به 17 درصد یارانه سود به بانک کشاورزی اختصاص یافته است؟ بیان کرد: با وجود اینکه ما گزارشی به دولت ومجلس در رابطه با ایجاد راهکارهایی برای حل این مشکل داده‌ایم، اما تاکنون هیچ یارانه سودی دریافت نکرده و مابه‌التفاوتی به ما تعلق نگرفته است این درحالی است که با توجه به نرخ سود سپرده 22 درصد بانک با مشکل مواجه خواهد شد، زیرا هزینه نهایی تامین مالی بالاست.

وی درمورد مشکل وثیقه‌گذاری در بانک کشاورزی عنوان کرد: این مسئله محدود به یک بانک نیست و شامل کل نظام بانکی می‌شود، در عین حال که اگر قرار باشد وثیقه‌ای وجود نداشته باشد آنگاه تضمینی برای برگشت تسهیلات دریافتی به بانک‌ها وجود ندارد.

طالبی راه‌حل تسهیل مسئله وثیقه‌ها را شکل‌گیری شرکت اعتبارسنجی عنوان کرد و گفت: در این حالت با سنجش اعتبار افراد متقاضی و بررسی پیشینه آنها و هنگامی که از سوی این شرکت به بانک‌ها معرفی می‌شوند قدرت پاسخگویی و اطمینان افزایش می‌یابد.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/UG7zRDao
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه