یک طرح ساده کافی است برای اینکه مشتریان خودشان را به ماموران تبلیغاتی برندها و فروشندهها تبدیل کنند. آنها میخواهند برنده باشند و خلاقیتشان را به نمایش بگذارند تا شاید از مزایایی بهرهمند شوند. فروشندهها هم همین را میخواهند و حاضرند به خاطرش هزینه کنند تا بیشتر دیده شوند و عکسهای محصولاتشان بیشتر به اشتراک گذاشته شود. این سازوکار سادهای است که رقابت عکسهای اینستاگرامی را داغ کرده و آن را در صفحههای مختلف به راه انداخته؛ از صفحات فروش لباس و دکوراسیون تا رستورانها و کافهها. جایزه بهترین عکسها هم براساس تصمیم مسئولان صفحههای مجازی متفاوت است.
گاهی بخشی از محصول، گاهی تخفیف و گاهی هم تنها اعلام برنده و انتشار بهترین عکس. مسابقههای عکس در شبکههای اجتماعی در ایران هم به راه است و صفحههای مختلف تلاش میکنند مخاطبانشان را با ایجاد یک رقابت ساده، بیشتر کنند.
طراحی بهترین فنجان قهوه
کافه ورتا در خیابان انقلاب تهران طرحی را اجرا میکند تا خلاقیت مشتریانش را به کار بگیرد. این کافه در ازای هر فنجان کاپوچینو یک فنجان کاغذی به مشتریانش میدهد تا آن را طراحی کنند. هر کدام از مشتریان دسته فنجان را طوری داخل طرحشان جا میدهند؛ یکی آن را خرطوم فیلی که کشیده در نظر میگیرد و یکی هم دسته را تبدیل به گوش پسربچهای میکند که روی فنجانش نقاشی کرده. همه این کارها برای این است که تصویر خلاقانه فنجان مورد علاقهشان را شیر کنند، هشتگ مخصوص را زیرش ثبت کنند و برنده جایزه بهترین طراحی شوند.
این کافه برای تشویق مشتریانش به شرکت در رقابت، در صفحه اینستاگرامش نوشته: «یک بار دیگر در کیک استودیو ورتا سراغ شما آمدهایم؛ سراغ شما و ایدههای نابتان، چرا که میدانیم کاپوچینو سرآغاز راه خلاقیت شما خواهد بود. پس بنوشید، لذت ببرید و آماده ایدهپردازی شوید. در کنار هر فنجان کاپوچینو که میهمان ما هستید، یک لیوان کاغذی به شما داده خواهد شد. این فنجان کاغذی متعلق به شماست، هر گونه که میخواهید آن را طراحی کنید. مطمئن هستیم شاهد طرحهای بینظیری از سوی شما خواهیم بود. پس منتظریم تا از فنجانهای خود عکس بگیرید و آن را با هشتگ bestcupofcappuccino# در اینستاگرام بگذارید.
علاوه بر اینکه هر هفته به لیوان برگزیده آیپاد شافل هدیه میشود، در پایان هر ماه نیز برای شما آیپد در نظر گرفتهایم. انتخاب فنجانهای طراحی شده برتر، توسط تیم نسکافه ایران صورت خواهد گرفت و به تعداد لایکهای عکسها در اینستاگرام بستگی نخواهد داشت.» تاکنون بسیاری از مشتریان کافه در این رقابت شرکت کردهاند و طرحهایشان در صفحه به نمایش درآمده. بعضی هم دوستانشان را تشویق میکنند تا برای گرفتن فنجان کاغذی سری به کافه بزنند و وارد مسابقه شوند.
تخفیف برای بهترین عکس
عکس گرفتن با کالاهایی که کاربران خریدهاند یکی از شیوههایی است که صفحههای اینستاگرامی برای ایجاد رقابت به کار میگیرند. ممکن است عکسها سلفی باشند، ممکن است تنها اشیا در آنها باشند یا اینکه توسط دیگری از خریدار گرفته شده باشند. در نهایت هر کدام زیباتر باشند یا بیشترین لایک را بگیرند میتوانند صاحبشان را یک تخفیف ویژه میهمان کنند یا فرصتی به او بدهند تا عکسش توسط صدها نفر دیده شود.
روسری سپینود یکی از صفحههای ایرانی است که مسابقه مشابهی را پیش گرفته، صفحهای که متعلق به هیچ فروشگاهی در دنیای واقعی نیست و تنها از راه مجازی روسریهایش را میفروشد. بنابراین یک مسابقه عکاسی میتواند با ساختن عکسهای زیبا مشتریهای بیشتری را به صفحه بکشاند. خریداران این روسری میتوانند با عکس گرفتن از خریدشان با هر چیدمانی که میپسندند، جایزه بهترین عکس را که تخفیف برای خرید است بگیرند.
این صفحه هم در توضیح مسابقهاش نوشته: «از سپینود خرید کنید و عکس خریدهاتون رو براى ما بفرستید. هر ماه به سه عکس منتخب، تخفیف ۵۰درصدی تعلق خواهد گرفت. همچنین میتونید شانس خودتون رو در قرعهکشی ماهانه سپینود امتحان کنید و برنده تخفیف ۵۰درصدی محصولات ما باشید. سه عكس منتخب توسط داوران سپینود انتخاب میشود و تعداد لایك صرفا ملاك انتخاب نیست.» مشتریان این صفحه هم از مسابقه عکاسی استقبال کردهاند و هر از گاهی یکی از عکسهای منتخبشان منتشر میشود.
از خریدتان عکس بگیرید
یکی دیگر از صفحاتی که مبنای مسابقه عکس اینستاگرامیاش را عکس گرفتن از محصولات خودش قرار داده فروشگاه دوک در میرداماد است. جایزه این فروشگاه هم دریافت محصول تا سقف هزینه مشخص است. زیورآلات پارچهای این فروشگاه باید سوژه عکس مشتریهایی شود که میخواهند دفعه بعد با تخفیف خرید کنند. صفحه اینستاگرام این فروشگاه درباره مسابقهاش نوشته: «دوستان عزیزى كه محصولات دوك رو دارن میتونن از این محصولات (با مدل یا بى مدل) عكاسى كنن و براى ما بفرستن. عكسهاى برگزیده روى صفحه دوك قرار میگیره و عكسى كه بالاترین لایك رو تا آخر هر ماه بگیره میتونه تا مبلغ ٥٠٠٠٠ تومان از محصولات فروشگاه دوك دریافت کنه.»
بعضی از کاربران دوستانشان را زیر عکسهایشان منشن کردهاند تا آنها هم آن را لایک کنند و رأی بیشتری برای کاربر به همراه بیاورند. کاری که مشتریان بالقوه را به صفحه فروشگاه میکشاند و آنها را با محصولاتش آشنا میکند. همان چیزی که انگیزه به راه انداختن رقابت تصویری را در فروشندگان و صاحبان کسبوکارها تقویت میکند.