از میان کالاهای فصلی حالا نوبت رسیده به گرمایشیها تا بعد از چندینماه جولان کولرها و سایر وسایل سرمایشی، سری در میان سرها درآورند. به همین دلیل بازار آنها کمکم گرم میشود تا گرمای خانهها را تامین کنند. خرید و نصب انواع رادیاتور، شوفاژ و سایر وسایل گرمایشی در خانهها، سازمانها و ادارهها در اوایل فصل سرما رونق میگیرد. بیش از 100 کارخانه در ایران به تولید این وسایل گرمایشی میپردازند و به همین دلیل این بازار مملو از کالاهای تولید داخل است تا جایی که بیش از 95درصد از کالاهای موجود در فروشگاههای این حوزه، تولید داخل است که اغلب از کیفیت مطلوبی نیز برخوردارند. در همین ارتباط محمدباقر معتمد، رییس اتحادیه فروشندگان لوازم شوفاژ و تهویه مطبوع تهران در گفتوگو با «فرصت امروز» در مورد بازار این کالاها صحبت به میان آورده و همچنین توصیههایی برای مصرف بهینه انرژی ذکر کرده است.
وقتی کالایی بازارش داغ میشود، امکان اینکه مشتری با کمبود آن مواجه شود، کم نیست. این نگرانی در مورد هر کالایی میتواند وجود داشته باشد، اما محمدباقر معتمد ضمن اینکه خیال همه خریداران را راحت میکند، میگوید: در بازار به وفور کالا موجود است ضمن اینکه قیمتها هم مناسب است و افزایش قیمت محسوسی در این حوزه نداشتهایم. هر چند به طور محدود و تنها در حوزه رادیاتورهای آلومینیومی قیمتها اندکی و در حد چند درصد افزایش داشته است که این افزایش که بین پنج تا 10درصد است زیر نرخ تورم است. به طور کلی هم کالا در بازار زیاد عرضه شده و هم قیمتها نسبت به سال گذشته تغییری به خود ندیده است تا جایی که 95درصد از کالاها با قیمت سال گذشته خود عرضه شدهاند.
اما دلیل این عدم تغییر در قیمتها خود داستانی دارد که سالهاست آه از نهاد همه مردم ایران برآورده است و آن هم چیزی نیست جز مسئله بودن یا نبودن یعنی داشتن یا نداشتن مسکن. رییس اتحادیه فروشندگان لوازم شوفاژ و تهویه مطبوع تهران دراینباره معتقد است: اگر حوزه مسکن رونق بگیرد، 220 شغل هم همراه با آن رونق میگیرد که وسایل گرمایشی و بحث تولید و توزیع آنها هم در میان این 220 شغل جای میگیرد. فعلا بازار ساختوساز راکد است که همین امر موجب شده بازار کالاهایی مانند شوفاژ و رادیاتور هم با انبوهی عرضه و کمتر بودن تقاضا مواجه شود. به همین دلیل قیمتها نه تنها نسبت به سال قبل بالاتر نرفته، بلکه در همان حدود ثابت مانده است. وی در ادامه این مسئله را به نفع خریداران و مصرفکنندگان میداند.
اما از آنجایی که رونق یک بازار در گرو رشد عرضه و تقاضا بهصورت توامان است، راکد بودن قیمتها برای تولیدکنندگان این حوزه خبر خوبی محسوب نمیشود، زیرا هزینههای تولید ثابت نمانده و مطابق با تغییرات جامعه افزایش یافته است و همین امر میتواند فشارهای زیادی را به تولیدکنندگان وارد کند. هر چند رییس اتحادیه به آینده این بازار خوشبین است زیرا پیشبینیاش این است که تا آخر سال بازار مسکن از رکود خارج شده و احتمالا بازار کالاهای گرمایشی نیز تکانی خواهد خورد.
هزینههای خرید رادیاتور
تنوع در این بازار به اندازهای است که تنها تعیینکننده انتخاب شما، میزان بودجهای است که قرار است برای خرید این وسایل هزینه کنید. به طور کلی اگر یک واحد ساختمانی 100متری را در نظر بگیریم، برای خرید پکیج و رآکتور بین یکمیلیون و 800 هزار تومان تا 2میلیون تومان باید هزینه کنید.
چیلر، پکیج، موتورخانه، دیگهای بخار و غیره از جمله گرمادهندههایی هستند که در ساختمانها، خانههای شخصی و ادارهها استفاده میشوند.
معتمد در مورد ساختمانهای بلندمرتبه موتورخانههای مرکزی را پیشنهاد میدهد که به لحاظ مصرف انرژی نیز درصد پایینتری از مصرف را دارند. همچنین وسایلی که هم کارکرد گرمایشی دارند و هم سرمایشی یعنی دومنظوره هستند نیز خریدی بهینه محسوب میشوند که به نوعی با یک تیر، دو نشان زدن است و جای کمتری هم اشغال میشود.
مصرف بهینه انرژی را فراموش نکنید
اما مصرف بهینه انرژی در فصل سرد در منازل و سایر مکانها به چه صورت رخ میدهد؟ آیا در این حوزه هم باید منتظر هشدارها و قطعیهای انرژی باشیم؟
محمدباقر معتمد دراینباره اضافه میکند: مصرف بهینه انرژی در سه سرفصل تعریف میشود که رعایت آنها تاثیر بسیاری در مصرف کمتر انرژی و در نتیجه کم شدن هزینهها دارد. نکته اول استفاده از کالای باکیفیت است.
یعنی کالایی که علامت استاندارد ایران را داشته باشد و شدت مصرف انرژی آن هم مشخص باشد و هرچه کمتر بهتر. وی از مشتریان میخواهد به علامت استاندارد روی کالاهای این صنف اطمینان کنند. همچنین خریداران باید به برچسب درجهبندی انرژی روی کالا توجه کنند.
وی همچنین از خریداران میخواهد از فروشندگان توضیحات لازم را در مورد کالایی که میخرند، بخواهند چون افراد صنفی آنها آموزشهای لازم را در این حوزه دیدهاند و میتوانند راهنماییهای مناسبی برای خرید در اختیار افراد قرار دهند.
نکته دوم این است که ساختمانها باید از نظر نظام مهندسی نکات استاندارد را رعایت کرده باشند. یعنی ساخت استانداردی داشته باشند. عایقبندی و نصب مناسب درها و پنجرهها از جمله این نکات است. نکته سوم به شیوه نصب صحیح این وسایل گرمایشی بازمیگردد. نحوه محاسبه صحیح اینکه چه ساختمانی با چه متراژی به چه میزان وسیله گرمایشی نیاز دارد نیز از اصول رعایت مصرف بهینه انرژی است.
دمای آسایش چیست؟
معتمد در این ارتباط از دمایی به نام دمای آسایش نام میبرد. وی دمای آسایش درونی ساختمان در زمستان را 20درجه سانتیگراد میداند. این دما برای تابستان 25درجه سانتیگراد است. در واقع در این مرحله این مصرفکننده است که تعیینکننده نهایی میزان مصرف انرژی است. یعنی هر درجه حرارت کمتر یا بیشتر از دمای آسایش، 6درصد مصرف انرژی را بالاتر میبرد. خرید از برندهای معتبر بازار، توجه به گارانتی و میزان خدماتی که ارائه میدهند از دیگر نکاتی است که این مقام مسئول از خریداران میخواهد که به آنها توجه کنند.
وی گارانتیهای موجود در این صنف را واقعی میداند. همچنین تعمیر به وسیله تعمیرکار مجاز را راهی برای حفظ طول عمر و میزان انرژیبری این کالاها میداند. معتمد در نهایت ضمن اینکه اوضاع بازار را خوب و به نفع مصرفکننده توصیف میکند، میافزاید: این حق طبیعی مردم ایران است که کالای باکیفیت و در دسترس از نظر مکانی و زمانی با قیمت مناسب در اختیارشان باشد.