دوشنبه, ۱ مرداد(۵) ۱۴۰۳ / Mon, 22 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

گردش مالی گل و گیاهان زینتی در سطح جهانی بیش از 150 میلیارد دلار است. پرورش گل در مقیاس تجاری در بیش از 70 کشور دنیا صورت می‌پذیرد. کشورهای هلند، ژاپن و آمریکا بزرگ‌ترین تولیدکنندگان گل وگیاه در جهان به‌شمار می‌روند.

صادرات جهانی

میزان صادرات جهانی انواع گل‌های شاخه بریده و غنچه‌های گل درسال 2008 به میزان 1368 هزارتن و به ارزش 6635 میلیون دلار صورت پذیرفته که کشور هلند با صادرات 3671 میلیون دلار گل شاخه بریده و با اختلاف زیادی نسبت به سایر کشورها بیش از نیمی از سهم صادرات جهانی این محصول را در اختیار دارد.پس از هلند کشورهای کلمبیا، اکوادور، کنیا، اتیوپی، بلژیک، ایتالیا، آمریکا، تایلند و آلمان سایر کشورهای عمده صادرکننده گل‌های شاخه‌ای را شامل می‌شوند. میزان صادرات جهانی این محصولات در سال‌های گذشته به شرح زیر بوده است: 

در سال 2008 در مجموع 121 کشور به صادرات گل‌های شاخه‌ای مبادرت کرده‌اند که کشور ایران در رتبه 67 جهان قرار گرفته که با توجه به پتانسیل‌ها و مزیت‌های طبیعی فراوان موجود در کشور جایگاه بسیار نازلی تلقی می‌شود. نکته قابل توجه اینکه هرچند تعداد کشورهای صادرکننده گل‌های شاخه بریده در سال 2008 بسیار متعدد است اما کشورهای هلند، کلمبیا، اکوادور و کنیا در مجموع حدود 84درصد از سهم صادرات این محصول را به خود اختصاص داده و 117 کشور مابقی فقط 16درصد صادرات جهانی گل شاخه بریده را در اختیار داشته‌اند.

وضعیت تولید گل و گیاهان زینتی در ایران

گل و گیاهان زینتی در قالب چهار گروه گل شاخه بریده، گل گلدانی، درخت و درختچه و گیاهان فصلی و نشایی طبقه‌بندی می‌شوند. کشت آنها نیز به دو صورت فضای آزاد و تولید گلخانه‌ای صورت می‌پذیرد. استان‌های تهران، مرکزی، مازندران و خوزستان عمده‌ترین تولیدکنندگان این محصولات در کشور به شمار می‌روند.

نقاط قوت تولید گل و گیاهان زینتی در ایران

- تنوع اقلیمی و بهره‌مندی کشور از چهار فصل آب و هوایی
- وجود انرژی فراوان و ارزان قیمت در قیاس با رقبا
- ظرفیت بالای تولید
- وجود نیروی انسانی مستعد و جویای کار در مناطق تولید
- مزیت‌های نسبی در تولید برخی گونه‌ها و ارقام زینتی
- نزدیکی به برخی بازارهای مهم مصرف مانند کشورهای حوزه خلیج فارس، آسیای میانه و روسیه 

فرصت‌ها

- وجود نیروی کار تحصیلکرده در بخش کشاورزی
- حمایت دولت از احداث و توسعه مجتمع‌های گلخانه‌ای
- ظرفیت بالای بازارهای جهانی گل و گیاه
- افزایش میزان تقاضا برای گل در قاره آسیا و کشورهای همجوار
- احداث پایانه‌های صادراتی گل و گیاه در کشور
- تحولات اخیر در بازارهای جهانی و ایجاد بازارهای جدید.

* رییس انجمن علمی گل و گیاهان زینتی ایران

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/dt6lmhw8
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتیندانلود رایگان از شاتراستوک
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه