مطرح شدن نظام پسانداز بهعنوان اصلیترین راه خانهدار شدن، موضوعی است که باید در طول سالهای آینده در جامعه ایران پیگیری شود. خرید خانه امری است که باید برای آن از سالها قبل برنامهریزی و هدفگذاری کرد.
عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در گفتوگو با ایسنا، با بیان این مطلب تصریح کرد: وزارت راه و شهرسازی در دولت یازدهم تلاش کرده با استفاده از ابزارهایی که در اختیار دارد، تمام توان خود را برای خانهدار کردن اقشار مختلف مردم به کار بندد. طراحی وامهای مختلف و تلاش برای افزایش مبلغ آنها بخشی از این برنامه را شامل میشود.
وی ادامه داد: با این وجود هنوز خرید خانه برای بخشی از مردم سخت و دشوار است و این شاید به شرایط باز میگردد و باید فکری جدی به حال آن کرد. متأسفانه در ایران پسانداز طولانی مدت برای مسکن چندان مورد توجه نبوده و این امر باعث میشود زمانیکه متقاضی برای خرید اقدام میکند منابع مالی چندانی در اختیار نداشته باشد.
وزیر راه و شهرسازی به تجربه کشورهای توسعهیافته در این زمینه اشاره کرد و گفت: خرید خانه در بسیاری از کشورها پدیدهای طولانیمدت بوده و نیازمند منابع مالی مناسب است. در این کشورها بسیاری از والدین تلاش میکنند از سنین پایین پسانداز را برای کودکان خود آغاز کنند تا منابع مالی مورد نظر فراهم شود. در چنین شرایطی پسانداز طولانیمدت از پیش طراحی شده اثرگذار میشود و فرد میتواند در زمان خرید از آن استفاده کند.
معاون وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد؛ لزوم تحول در نظامات مهندسی کشور
معاون امور مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با اعلام مراحل بررسی پیشنویس آییننامه نظامات اداری در هیأت دولت گفت: آییننامه نظامات اداری کمک میکند تا مهندسان معمار نقش خود را در فرآیند ساختوساز پیدا کنند و اکنون زمانی است که باید فرآیند ساختوساز را در کشور اصلاح کرد.
به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حامد مظاهریان با اشاره به اینکه مباحث مهمی را همچون آموزش در معماری، میزان ورود به حرفه، میزان گسترده پذیرش دانشجو، بحث قیمتگذاری و پیشنویس آییننامه نظام اداری کنترل ساختمان را مورد بحث قرار میدهد، گفت: دو دهه از تصویب قانون نظام مهندسی میگذرد و طی این دو دهه، نظام مهندسی کامیابیها و ناکامیهایی داشته است.
معاون امور مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: طی این دو دهه، مباحث مقررات ملی شکل گرفت و سازمانهای مختص نظام مهندسی در کشور تشکیل شد. همچنین هفتمین دوره سازمانهای نظام مهندسی نیز در سال ۹۴ با انتخابات جدید شروع به کار کرد. با اینحال شاهد هستیم که ما با ایدههایی که در بدو تشکیل چنین سازمانی بهوجود آمد فاصله زیادی داریم.