فرودگاه مهرآباد پرفشارترین سال ها از فعالیت چند دهه ای خود را پشت سر می گذارد و زمان آن رسیده تا دولت با گسترش دیگر پایگاه های هوایی ایران بخشی از بار سفر در این همسایه قدیمی پایتخت را کاهش دهد، باری که بناست روی دوش فرودگاه امام خمینی(ره) سوار شود.
به گزارش «فرصت امروز»، با وجود آنکه فرودگاه امام از چند سال قبل به طور رسمی فعالیت های خود را آغاز کرده، اما محدودیت های جدی در ظرفیت مسافرپذیری و ارائه خدمات به مسافران باعث شده این مجموعه فاصله طولانی با رقبای منطقه ای خود داشته باشد و این امر راه را برای اجرای سیاست های کلان توسعه محور باز کرده است.
طبق اعلام وزارت راه وشهرسازی در دو مرحله متفاوت فرودگاه امام خمینی ابتدا به ظرفیت جابه جایی 50 میلیون مسافر در سال خواهد رسید و سپس با نهایی شدن گام های آخر ظرفیت این فرودگاه به 100میلیون مسافر در سال یعنی معادل توان بزرگ ترین فرودگاه فعال جهان در ایالات متحده آمریکا خواهد رسید، طرحی که طبق اعلام مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام گام های نخست با قدرت دنبال می شود.
نویدی اعلام کرده فرودگاه امام خمینی برای پنج سال آینده در چند محور مختلف برنامه های توسعه محوری را پیگیری خواهد کرد. یکی از این برنامه ها به توسعه باند فعلی فرودگاه اختصاص می یابد که طبق نظر مشاور خارجی پروژه امکان بهره برداری از آن تا سقف ۳۰میلیون مسافر در سال وجود دارد. در حال حاضر ما با توجه به معذوریت هایی که داشته ایم، مجبور به ارائه خدمات به مسافران نیز بیش از حد ظرفیت بوده ایم که این امر باعث به وجود آمدن نارضایتی در بین بعضی از مسافران شده است. از این رو در برنامه های آینده بهبود شرایط ترمینال فعلی یکی از سیاست های اصلی خواهد بود.
این افزایش بهره وری قطعاً نیاز به بهبود زیرساخت هایی دارد که در قالب سه برنامه توسعه ترمینال فعلی و ساخت دو ترمینال جدید دنبال می شود. مدیرعامل شهر فرودگاهی امام در این رابطه توضیح داد که افزایش تعداد مسافران فرودگاه پس از نهایی شدن طرح های توسعه ای نیز یکی دیگر از اهداف کلان این فرودگاه است و با رسیدن ترمینال سلام و توسعه ترمینال فعلی وضعیت مسافرپذیری فرودگاه افزایش خواهد یافت. ترمینال سلام نخستین نقطه امیدوار کننده در مسیر توسعه فرودگاه امام است.
طبق توضیحات ارائه شده از سوی نویدی این ترمینال که تاکنون حدود ۵۰۰میلیارد تومان در آن سرمایه گذاری صورت گرفته، تا دو ماه پیش به وسیله سرمایه گذاری شرکت فرودگاهی ساخته می شد اما پس از آن و در جریان بررسی میان شرکت های پیشنهادکننده برگزار شد، بنیاد مستضعفان با توجه به آشنایی که نسبت به پروژه داشت و البته تضامینی که ارائه کرد، توانست کار تکمیل این ترمینال را بر عهده بگیرد.
به گفته وی اگر طبق برنامه ریزی های صورت گرفته پیش برویم، این ترمینال تا سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.
فراخوان جذب سرمایه گذار و ایرلاین
آنچه شرایط فرودگاه امام را در قیاس با دیگر طرح های زیرساختی ایران متفاوت می کند گستردگی طرح های فعال در آن و برنامه ریزی بـرای جــذب حداکثــر سرمایه گذار داخلی و خارجی است که نخستین نشانه آن در فراخوان ساخت ترمینال ایرانشهر به عنوان بزرگ ترین ترمینال ایرانی خود را نشان می دهد.
مدیرعامل شهر فرودگاهی امام در این رابطه گفته پس از آنکه شرکت مشاور هلندی فرودگاه اعلام کرد که در برنامه کلان فرودگاه امام خمینی باید تمام ترمینال ها یکپارچه شده و از حالت متفرق بیرون بیایند، ترمینال ایرانشهر با ظرفیت مسافرگیری ۶۰میلیون مسافر در سال کلید خورد.
ما از طریق شرکت مشاور هلندی خود در ۱۱ بهمن فراخوانی را برگزار خواهیم کرد که به بسیاری از سفارتخانه ها و سرمایه گذاران خارجی ابلاغ شده است. امیدواریم با اعلام آمادگی این سرمایه گذاران و نهایی شدن مذاکرات امکان آن وجود داشته باشد که حداقل فاز نخست این ترمینال تا ظرفیت مسافرگیری ۲۵میلیون مسافر در سال و هزینه سرمایه گذاری یک میلیارد دلار اجرایی شود.
این صحبت ها در حالی مطرح شده که فرودگاه امام در طول ماه های گذشته توانسته در جذب ایرلاین های جدید نیز آمار قابل توجهی را به ثبت برساند. هرچند این فرودگاه در حال حاضر نیز 2میلیون بیش از ظرفیت سالانه خود مسافر پذیرش می کند و این موضوع قدری کار را سخت کرده اما جذب ایرلاین های جدید توانسته نام این فرودگاه را قدری بیش از گذشته مطرح کند.
در حال حاضر 60ایرلاین به طور رسمی در فرودگاه امام پرواز می کنند و اگر امکان افزایش آنها به 66 شرکت در طول ماه های آینده فراهم شود، قطعاً توان رقابت با دیگر فرودگاه های منطقه افزایش خواهد یافت، هرچند این رقابت از سال ها پیش آغاز شده است.
طبق آمارهای رسمی ارائه شده از عملکرد فرودگاه ها در سال 2015 میلادی، فرودگاه پکن سال گذشته ۹۰ میلیون مسافر را جابه جا کرد و پس از آن فرودگاه های دوبی با ۷۸میلیون، آتاتورک ترکیه با ۶۲میلیون و اینچئون کره جنوبی با ۵۰ میلیون مسافر قرار داشته اند و این در حالی است که فرودگاه امام در سال گذشته تنها ۷.۲ مسافر را جابه جا کرده که این رقم نیز حدود ۲میلیون بیشتر از وضعیت فعلی مسافرگیری فرودگاه است.
فاصله چند ده میلیونی تعداد مسافران فرودگاه ایران با رقبای آسیایی اش نشان از عقب افتادن ایران در رقابتی دارد که از چند سال قبل آغاز شده و تحریم ها مانع از حرکت ایران در این مسیر شده است. با این وجود به نظر می رسد هدف کلان معرفی فرودگاه امام به عنوان هاب هوایی منطقه هنوز دور از دسترس نیست.
ترمینال فعلی در ماه های آینده توسعه خواهد یافت، ترمینال سلام سال آینده به افتتاح می رسد و ترمینال ایرانشهر با جذب سرمایه گذار به بهره برداری نزدیک تر می شود، اگر به این آمارها آغاز به کار منطقه آزاد تجاری و اقتصادی فرودگاه امام نیز اضافه شود که بناست با مشارکت سرمایه گذاران داخلی و خارجی توسعه یابد، می توان روی رسیدن به هدفی مهم حساب کرد، هدفی که رهاوردش رساندن ایران به جایگاه گذشته خود در صنعت هوایی منطقه خواهد بود.
ارتباط با نویسنده: j.hashemi1992@gmail.com