واگنهای دست دوم چینی حداقل بین 15 تا 30 سال عمر کردهاند و به مراتب از واگنهای تولید داخل گرانتر هستند. رییس هیاتمدیره انجمن ریلی کشور با بیان اینکه ورود واگنهای چینی به کشور برای تولید داخل سم کشندهای است، گفت: واگنهای دست دوم چینی حداقل بین 15 تا 30 سال عمر کردهاند و به مراتب از واگنهای تولید داخل گرانتر هستند.
هوشنگ سوهانیگر در گفتوگو با ایلنا با انتقاد بر ادامه واردات واگنهای دست دوم به کشور، اظهار کرد: در حال حاضر، سهم واگنهای تولید داخل از شبکه ریلی کشور حدود 30 الی 30 درصد است و 30 تا 35 درصد دیگر واگنهای دست دوم 20 تا 30 سالهای هستند که در چند سال گذشته از کشور آلمان، کره و چین وارد کشور شدهاند و مابقی هم واگنهایی قدیمی سالهای بسیار دور هستند.
وی با تاکید بر نقش حمایت دولت برای استفاده از تولیدات داخل گفت: کشوری مانند ترکیه که توانست در مدت زمان کوتاهی شبکه ریلی خود را گسترش دهد، 80 درصد سرمایهگذاریاش را از دولت در قالب تسهیلات تامین کرد، این در حالی است که در ایران دولت چوب لای چرخ بخش خصوصی میگذارد و بانکها بدون دریافت حقالعمل هیچ کمکی به صنایع نمیکنند.