جمعه, ۲۹ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Fri, 19 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

این روزها وزارت نفت روزهای سختی را می‌گذراند و وزیر کارکشته آن نیز با تمامی تجربیات گذشته‌اش با آینده مبهم قیمت نفت آرام و قرار ندارد، چراکه متاسفانه بودجه کشور کاملا وابسته به نفت است. کاهش 02 دلاری قیمت نفت تمامی رویاهای شیرین را به یکباره به باد داد، شاید در حال حاضر با رویکرد اقتصادی که مورد تاکید مقام‌معظم رهبری بود، این کاهش قیمت‌ آن‌قدری در بودجه تاثیرگذار نباشد و دولت را با کسری بودجه مواجه نسازد، اما واقعیت این است که در آینده نزدیک در صورت تداوم وضعیت کاهش نفت صورت دولت با سیلی سرخ خواهد شد.

درست در این وضعیت تعدادی از نمایندگان مجلس بنای طرح تحقیق و تفحص از وزارت نفت را مطرح کرد‌ه‌اند. حسین امیری خامکانی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با اعلام این خبر اعلام کرده است: «طرح تحقیق و تفحص از عملکرد وزارت نفت و سازمان‌های مرتبط از جمله سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان ملی استاندارد ایران در خصوص بنزین وارداتی یورو 4 و مسائل مربوط به تولید بنزین نیز روز سه‌شنبه هفته آتی با حضور مسئولان وزارت نفت و رؤسای سازمان‌های محیط‌زیست و ملی استاندارد ایران، دیوان محاسبات کشور، مرکز پژوهش‌های مجلس و نمایندگان متقاضی تحقیق بررسی می‌شود.»

این در حالی‌است که تعدادی از اعضای کمیسیون انرژی اطلاعی از جریان طرح تحقیق و تفحص ندارند. حبیب آقاجری، در این‌باره به «فرصت امروز» می‌گوید: «به طور کل، از این موضوع بی‌اطلاع است و نمی‌داند موضوع چیست؟» وی با صراحت می‌گوید: «مطرح شدن این مسئله با عنوان تحقیق و تفحص در شرایط کنونی به صرفه و صلاح کشور نیست. بهتر است نمایندگانی که خواهان این موضوع هستند، چرایی مسئله را توضیح بدهند چراکه هر موضوعی هر چقدر مهم نباید فعلا مطرح می‌شد.»

عقب‌گرد نداریم

اما سیدهاشم بنی‌هاشمی دیگر عضو این کمیسیون در مجلس دراین‌باره به «فرصت امروز» می‌گوید: «در جریان این مسئله نیستم و هم‌اکنون از شما می‌شنوم، اما عملکرد وزارت نفت با تمامی نقاط‌ضعف قابل دفاع است. به جرات می‌گویم که وزارتخانه نفت از مجموعه‌های موفق دولت یازدهم است.»

وی درباره بنزین وارداتی یورو 4 و مسائل مربوط به تولید بنزین آن‌که گویا علت اصلی طرح تحقیق و تفحص است، می‌گوید: «تولید بنزین از پتروشیمی‌ها موقتی بود، اما هم‌اکنون پالایشگاه تهران وشازند اراک بنزین یورو تولید می‌کنند آنچه اهمیت دارد این است که مسیر پیشرفت در کشور هموار شده است و عقب‌گردی در دولت مشاهده نمی‌شود. مطرح شدن این موضوع با توجه به توضیحات ارائه شده تنها جنبه سیاسی دارد و هیچ منطقی برای آن وجود ندارد.»

به گفته این نماینده مجلس، تنها هدف مطرح شدن این موضوع آن هم در حوزه بنزین تنها سیاسی است که تعدادی از نمایندگان با رویکرد سیاسی خاص به دنبال آن هستند.

با این وجود، نادر قاضی‌پور، نماینده مردم ارومیه در مجلس که عضو کمیسیون تحقیق نیز هست با شنیدن این خبر نه تنها اظهار بی‌اطلاعی می‌کند، بلکه از این طرح تعجب نیز می‌کند و به «فرصت‌امروز» می‌گوید: «کمیسیون انرژی مخالف هرگونه بازخواست از وزارت نفت در شرایط کنونی بود. تمامی صحبت‌ها در این کمیسیون در محور برنامه‌های وزارت نفت برای کاهش قیمت جهانی نفت و کسری بودجه بود. در ابتدای آبان‌ماه امسال خواستار بررسی عملکرد شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی شدم، اما به‌شدت با این موضوع مخالفت کردند. حال با این شرایط چرا طرح تحقیق و تفحص مطرح شده است، جای سوال دارد.»

وی می‌افزاید: «به عملکرد وزارت نفت انتقاد دارم و این انتقادم برای دولت کنونی نیست، در دولت گذشته بارها این موضوع را مطرح کردم. چرا باید پروژه‌های وزارت نفت زمان‌بر باشد، قراردادها و مناقصه‌های آن ابهام دارد، مسئله دکل گمشده و هزاران موضوع دیگر. از همه مهم‌تر نحوه سوددهی این وزارتخانه به برخی از شرکت‌های مثلا خصوصی.»

این نماینده مجلس بر این باور است که تولید بنزین از پتروشیمی‌ها نه عقلانی است نه صرفه اقتصادی دارد، اما بهتر است، دولت با اتمام پالایشگاه ستاره خلیج فارس برای تولید موردنیاز بنزین استاندارد گام بردارد. اگر قرار به انتقاد باشد، بهتر است رویکرد کارشناسی باشد نه سیاسی.»

اما نکته مهم درباره بنزین‌های پتروشیمی‌ها و کیفیت و قیمت بنزین‌ها این است که این موضوع یک‌بار به‌طور مفصل در تمامی کمیسیون‌های تخصصی مربوط در مجلس مطرح شده است و تمامی مسئولان درگیر در وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مختلف نیز با ارائه مستندات و ارقام و اعداد به مجلس موضوع را شفاف کرده‌اند.

همه چیز شفاف است

شجاع‌الدین بازرگانی، معاون وزیر در امور حقوقی و مجلس وزارت نفت نیز درباره طرح مطرح شده در مجلس به «فرصت امروز» می‌گوید: «وزارت نفت هر آنچه را که نمایندگان مجلس خواسته‌اند، در این موضوع با مستند و آمار و ارقام ارائه داده است، حتی این گزارش‌ها در کمیسیون‌های بهداشت و درمان و انرژی به‌طور کامل شفاف‌سازی شده و در کمیسیون اصل 09 نیز مطرح و بررسی شده است. اقدامات وزارت نفت در راستای پاکسازی هوای کلانشهرها از آلودگی زیست‌محیطی است. تلاش ما بر این است که سال آینده در پالایشگاه‌های اصفهان و آبادان نیز تولید بنزین یورو4 داشته باشیم و بدون‌شک با افتتاح پالایشگاه ستاره خلیج فارس بنزین یورو‌5 نیز در کشور توزیع می‌شود.»

نکته اساسی در این است که اعضای کمیسیون انرژی و سایر نماینده‌های معترض نسبت به رویکرد وزارت نفت و حتی سایر سازمان‌ها‌ی درگیر مجاب شدند، اما اینکه چرا تعداد انگشت‌شماری از نمایندگان مجددا درخواست طرح تحقیق و تفحص کرده‌اند، جای سوال دارد.

معاون وزیر، در امور حقوقی و مجلس وزارت نفت در این باره می‌گوید: «به درستی مشخص نیست که چرا دوباره این موضوع در حال بررسی است اما باید منتظر ماند و دید که در روزسه‌شنبه هفته جاری چه مسائلی مجددا قرار است مطرح شود.»

وی در پاسخ به اینکه آیا در ورای این مسئله نمایندگان خواستار طرح تحقیق و تفحص به دنبال مسائل دیگر نیز هستند؟ می‌گوید: «عملکرد وزارت نفت کاملا شفاف است و رویکرد ما تعامل با نمایندگان است.»

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/xUgP3YGz
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه