ایده
همان طور که در بخش قبل بیان شد، ایده های تبلیغاتی خلاقانه همیشه به موفقیت های بزرگ منجر نخواهند شد. در واقع اگر پیام اصلی خود را زیر چندین لایه لغات مختلف مخفی کنید، احتمال درک آن توسط خواننده بسیار کاهش خواهد یافت. در ادامه بحثی که با پسرم داشتم به بررسی تبلیغاتی مانند joinery solutions (راه حل ظریف) پرداختم. نتیجه کار جالب بود. تنها در مدت یک هفته با تبلیغات مشابهی مواجه شدم.
• راهکارهای جهانی تحویل سفارشات.
• نوشیدن آب؛ راهکاری عجیب.
• راه حل تصویری (این مورد را خودم نیز به درستی متوجه نشدم. با این حال با توجه به ارائه آن توسط یک آتلیه عکاسی، به احتمال فراوان مربوط به تهیه تصاویر با کیفیت توسط این برند است)
• راه حل مدیریت صحیح روابط برند با مشتریان.
علاوه بر چهار شعار فوق که بدون شک عجیب هستند، آگهی پنجم را با ذکر یک نکته مهم باید معرفی کنم. فرض کنید در کسب وکار تهیه لباس زیر مردانه فعالیت دارید. بهترین شعاری که برای کمپین خود می توانید طراحی کنید چه خواهد بود؟ دست نگه دارید زیرا شعاری که قصد معرفی آن را دارم همه شما را شوکه خواهد کرد: راه حل مردانه.
در طول دوران حرفه ای خود به عنوان طراح آگهی و استاد دانشگاه هیچ وقت فکر نمی کردم با چنین آگهی هایی مواجه شوم. نکته جالب اینکه آگهی های فوق عمدتا در کشورهای اروپایی به کار گرفته شده بودند. به عبارت ساده، هیچ مشتری به هنگام خرید پنجره های چوبی دست ساز از عبارتی مانند «راهکار ظریف» برای اشاره به محصول موردنظر خود استفاده نمی کند.
به همین ترتیب هیچ فردی برای خرید لباس زیر مردانه از شعار «راهکار مردانه» استفاده نخواهد کرد. اگرچه در طراحی تبلیغات باید تا حدی خلاقیت به خرج داد، با این حال این امر به معنای استفاده از جملاتی که به طور معمول توسط افراد به کار برده نمی شوند نیست. این شعارها بیشتر از اینکه تاثیرگذار باشند، خنده دار به نظر خواهند رسید.
صرف نظر از شعارهای طنز این برندها، پرسش اصلی این است که مشکل دقیقا کجاست و چرا برخی شرکت ها دست به چنین تبلیغاتی می زنند؟
در وهله نخست باید اشاره کرد که احساس عدم جذابیت کسب و کاری که افراد در آن مشغول هستند ممکن است باعث شود تا برای جذاب کردن آن دست به چنین کارهایی بزنند. نکته ای که در همه شعارهای ذکر شده مشترک است، تلاش در راستای جلب نظر مخاطب است. اگرچه در این هدف برآورده شده است، اما این آگهی به جای جلب نظر مشتریان، توجه منتقدان را به خود جلب کرده است.
در گام بعدی، علت خلق بسیاری از تبلیغات اینچنینی عدم اختصاص وقت و هزینه کافی برای طراحی آنهاست. تلاش برای ساخت کمپین با کمترین هزینه در بسیاری از موارد به چنین شکست هایی منتهی خواهد شد.
آنچه در عمل باید انجام دهید
- اگرچه هدف اصلی شما در طراحی تبلیغات کسب مشتری و به تبع آن سود بیشتر است، اما این به معنای اقتباس از هر ایده ناکارآمدی نیست. اگر قرار بود تنها آگهی های خاصی به موفقیت دست پیدا کنند، دیگر نیازی به طراحان آگهی وجود نداشت. کپی برداری از یک آگهی موفق را هر کسی می تواند انجام دهد.
- همان طور که مشخص است، به کار بردن کلمه «راه حل» در آگهی به هیچ وجه مناسب نیست. مخاطبان به دنبال راه حل هایی برای خرید مناسب هستند، اما این به معنای اشاره مستقیم به آن در آگهی نیست.