نوآوری باز، نوآوری است که در تلاش برای آشکارسازی ایدههای نو، کاهش ریسک، افزایش سرعت در کار و استفاده از منابع کمیاب است. به این نوع نوآوری، نوآوری بیرونی و شبکهای هم گفته میشود.
در واقع نوآوری باز به دنبال استفاده از همه ایدهها در سراسر یک سازمان و حتی بیرون از آن است. همه حرف این نوع نوآوری این است که نوآوری به یک واحد پژوهشی خاص محدود نمیشود. هرکسی در هرجایی میتواند با یک ایده تازه تغییرات ایجاد کند.
نکته دیگر درباره نوآوری باز این است که فرد صاحب ایده امکان وصل شدن به یک سازمان یا نهاد را دارد و الزاما نباید عضوی از آن سازمان باشد.
گرههایی که به دست نوآوری باز
گشوده میشود
برخی تفکرات سنتی درباره نوآوری به دست نوآوری باز دچار تغییر و تحول شدند. در واقع این تفکرات که سالهاست سایهشان را برسر نوآوری انداختهاند با حضور نوآوری باز کمکم به تاریخ پیوسته و به فراموشی سپرده خواهند شد. برخی از این تفکرات را در اینجا میخوانید:
1- هیچکس نباید بداند که ما در حال ایجاد نوآوری هستیم. همهچیز مثل یک راز است.
2- رازهای تجاری محرمانه هستند. آنها را به هیچکس نگویید.
3- اگر پولهای بیشتری را به سمت پژوهش و توسعه سرازیر کنیم، به رونق بازارمان کمک شایانی کردهایم.
4- نوآوران باهوش از ایدههای انجمنهای جهانی نوآوری استفاده میکنند و همین امر به داشتن بازده بیشتر کمک میکند.
5- اگر ما برای نخستینبار اختراعی را ثبت کردیم پس الزاما پول زیادی هم از آن به دست میآوریم.
6- مطالعات نشان میدهد که اول بودن در بازار به معنای کسب بیشترین سود است.
7- نوآوری باز نیازمند منابع و سرمایهگذاریهای بزرگ و گسترده است.
8- بسیاری از شرکتها تنها از نوآوریهایی استفاده میکنند که واسطهها آنها را فراهم کردهاند و خودشان اقدام خاصی دراین باره انجام نمیدهند.
این باورها با حضور نوآوری باز دچار تزلزل شده و جای خود را به گستردگی تفکر نوآوری باز دادهاند.
دستاوردهای نوآوری باز:
نوآوری باز ریسکهای مربوط به طرحهای نوآورانه را کم میکند. این نوع نوآوری همچنین شانس موفقیت را به طور چشمگیری افزایش میدهد. نوآوری باز در عین اینکه نوپاست، با استفاده از شبکههای نامحسوس برای مشکلات گوناگون راه حل مییابد. در این نوع نوآوری کار تیمی حرف اول را میزند و افراد اگرچه میتوانند ایدههای اولیه را ارائه کنند، اما برای به نتیجه رسیدن باید کار گروهی را در دستور کار خود قرار دهند.