مارک DS برندی لوکس و نیمه لوکس در فرانسه محسوب میشود که معمولا رئیسجمهورهای این کشور از آن استفاده میکنند و هماکنون خودروی رئیسجمهور فرانسه نیز مارک دی اس است. به گزارش سایت اتاق تهران، همزمان با سفر رئیسجمهوری و هیات بلندپایه ایرانی به ایتالیا و فرانسه، گروه خودروسازی PSA فرانسه که همه آن را با برند «پژو سیتروئن» در ایران میشناسند، قصد دارد با خودروهای لوکس شرکت خود که مارک DS را دارد، وارد باز ایران شود و در بلوار اندرزگوی تهران شعبهای برای فروش و نمایش مدلهای مختلف خودروهای DS افتتاح کند. قرار است این فروشگاه و نمایشگاه دیروز رسما افتتاح شود و گروه آرین موتور نمایندگی رسمی این برند را در ایران برعهده دارد.
با راهاندازی این نمایشگاه دائمی، DS نخستین برند جدید خودرو خواهد بود که پس از لغو تحریمهای اقتصادی وارد بازار ایران میشود. البته در هفتههای گذشته برخی از شرکتهای خودروسازی دیگر همچون شورولت و اپل نیز از راهاندازی نمایشگاه و مرکز فروش در تهران خبر دادهاند. از ماههای گذشته و بهخصوص بعد از توافق هستهای بین ایران و 1+5 مذاکرات گسترده و گمانهزنیهایی برای حضور شرکتهای خودروساز و راهاندازی دفتر نمایندگی و فروش برخی خودروسازان آغاز شده و شدت گرفته است و حالا به نظر میرسدDS نخستین برندی باشد که در دوره جدید رسما وارد ایران میشود؛ خودرویی که هدفگیری آن البته بازار لوکس و نیمه لوکس ایران است و به گفته مسئولان این شرکت بین 200 تا 270 میلیون تومان نسبت به مدلهای مختلف قیمتگذاری خواهد شد.
این شرکت خودروساز قرار است در نخستین حضور خود با پنج مدل DS3, DS4, DS5, DS5LS, DS6 وارد بازار ایران شود. مدیران این شرکت خودروسازی امیدوارند که ایران بتواند بازار فروش مناسبی برای آنها باشد؛ آرنو ریبو، مدیر بازاریابی و فروش دیاس فرانسه میگوید، از زمان راهاندازی این برند (حدود دو سال پیش)، 580 هزار دستگاه انواع خودروی DS تاکنون به فروش رفته که با ورود به بازار کشورهای جدید این رقم در حال افزایش است. او میگوید: «در سال گذشته میلادی (2014) 118هزار دستگاه انواع خودروی DS در کشورهای مختلف به فروش رسیده و چین مهمترین بازار فروش این خودرو بوده است.» به گفته وی، هماکنون خودروی دی اس 29 درصد بازار خودروهای لوکس فرانسه و 12 درصد این بازار را در قاره سبز در اختیار دارد.
آرنو ریبو، همچنین در جمع خبرنگاران ایرانی که برای بازدید از این شرکت و محصولات آنها به فرانسه سفر کرده بودند، درباره حضور این شرکت و محصولات دی اس در ایران گفت: «فعلا برنامهای برای راهاندازی خط تولید در ایران نداریم ما هماکنون تنها به دنبال صادرات محصولات خود به ایران هستیم و در سال اول قرار است با هزار دستگاه انواع مدل DS وارد کشور شما شویم.» درهمین ارتباط داریوش بیریا، مدیرعامل گروه آرین موتور نمایندگی DS در ایران نیز اعلام کرده که هدفگذاری آنها به دست آوردن «سهم 20 درصدی» از بازار خودروهای لوکس در ایران است. به گفته او سالانه 50 هزار دستگاه خودرو وارد ایران میشود که 10 درصد آن (5 هزار دستگاه) لوکس است.
DS خودروی رئیسجمهورها
اگرچه گروه خودروسازی PSA فرانسه از حدود دو سال پیش تولید خودروهای لوکس و نیمه لوکس شرکت خود را با مارک DS شروع کرده است اما این برند سابقهای بسیار طولانیتر دارد و تاریخچه ساخت نخستین نمونههای آن به سال 1955 باز میگردد که برای نخستین بار در نمایشگاه خودروی پاریس عرضه شد؛ خودرویی که نگاههای بسیاری را به سوی خود جلب کرد و خیلی زود توانست جایگاهی ویژه و البته به یادماندنی را برای خود کسب کند و مورد توجه مردم و حتی مقاماتی همچون ژنرال دوگل قرار بگیرد.
رئیسجمهور وقت فرانسه که به دلیل نقش تاریخیاش در جریان جنگ جهانی برای فرانسویها از جایگاه ویژهای برخوردار است؛ در زمان ریاست جمهوریاش مشتری برند DS بود و مدلی از خودروی DS را سوار میشد که به «پاریس» شهرت یافته است؛ خودرویی که حتی در زمان سوء قصد نافرجام در سال 1962 شارل دوگل و همسرش سوار آن بودند. البته سنت سوارشدن مسئولان و مقامات فرانسوی بر خودروهای DS بعد از سالها وقفه در تولید این برند از سال پیش با عرضه این برند، دوباره شروع شده است و هماکنون خودرویی که از سوی فرانسوا اولاند استفاده میشود مدل DS 5 است که بهزودی وارد ایران هم خواهد شد.