شنیدن این جمله که «بازی ها در حال تغییر و تحول در جهان هستند» همانقدر عجیب است که فرض کنیم پیراهن ها هم احساس دارند! اما واقعا هوشمند شدن پیراهن ها و درک احساسات افراد از طریق فناوری های امروزی کاملا ناممکن است؟ اگر در پاسخ دادن دچار تردید شده اید، جالب است بدانید که واقعا پیراهن های هوشمندی هم وجود دارند که از روی میزان تعریق و دمای بدن افراد، وضعیت روانی آنها را تخمین می زنند.
پس به فرضیه اول برگردیم؛ بازی ها هم می توانند عامل تحول جهان امروز باشند. بسیاری از افراد اجتماع از پیر تا جوان هر روز مشغول بازی با انواع کنسول ها، بازی های رایانه ای و... هستند. بنابراین می توان حدس زد این حضور پررنگ بازی در زندگی روزمره افراد خالی از تاثیر هم نیست. در ادامه مطلب به پنج تاثیر مشهود بازی بر جهان اشاره می کنیم.
توسعه فناوری های جدید
مروری بر نخستین نسخه های بازی های ویدئویی و دیجیتال و مقایسه این نسخه ها با بازی های امروزی، رشدی شگفت انگیز در عرصه فناوری و تکنولوژی بازی را نشان می دهد؛ رشدی که مربوط به یک قرن پیش نیست و شامل یکی دو دهه اخیر می شود.
درواقع سرعت پیشرفت سطح کیفی و فنی بازی های تکنولوژیک تا حدی است که باورنکردنی به نظر می رسد. ورود هدست های واقعیت مجازی، سیستم های ردیاب، سیستم های هوشمند شناسایی بیومتریک و... به بازی ها از نمونه هایی است که مشخص می کند بازی ها در رشد فناوری امروزی بی تاثیر نیستند. درواقع شرکت های خالق بازی ها، برای عقب نماندن از بازار رقابتی هر روز به افزایش سطح فناوری جهان کمک می کنند.
یادگیری مهارت های جدید
اگرچه بازی های رایانه ای منتقدانی پر شمار دارند، اما در نگاهی منصفانه می توان معتقد بود این بازی ها فوایدی نیز دارند. هماهنگی بالای دست و چشم بازیکنان در هنگام انجام بازی، یادگیری مهارت های تیمی و افزایش سرعت انتقال بازیکنان، آموزش مهارت های تعیین هدف و افزایش اعتماد به نفس برای یافتن روش های حل مسئله از دیگر فواید بازی های دیجیتال است.
بنابراین اگر بازیکنان کم سن و سال این روزها را رهبران، مدیران و کارمندان فردای جامعه در نظر بگیریم، نمی توانیم از نقش بازی ها در تعیین سطح مهارت های فکری آنها چشم پوشی کنیم. افزون بر اینها برخی پژوهش های روانشناختی معتقدند بازی های رایانه ای در سنین کهنسالی ضریب ابتلا به زوال عقل، آلزایمر و فراموشی را کاهش می دهد و برای سالمندان مفید است.
ایجاد شغل
ساخت بازی ها کار ساده ای نیست. نوشتن داستان بازی ها، طراحی شخصیت ها، انجام امور گرافیکی، برنامه ریزی نرم افزاری، قرارداد با کمپانی های توزیع و... از زیرساخت های خلق یک بازی موفق هستند. با گسترش تمایل مخاطبان به بازی های دیجیتال، تعداد کمپانی های بازی ساز هم افزایش یافته و در نتیجه مشاغل مرتبط با این حوزه نیز پر تعداد تر شده اند. بنابراین بازی ها از آن حیث مهم هستند که می توانند نرخ بیکاری را کاهش داده و افراد را به تحصیل در رشته های مرتبط با بازی های رایانه ای تشویق کنند.
تغییر فرهنگ
بازی ها می توانند مخرب فرهنگ یا اصلاح کننده آن باشند. برخی بازی ها که براساس تنفر از یک نژاد، مذهب، قومیت و. . . طراحی شده اند، عملا ذهنیت بازیکنان را به سمت و سویی منفی سوق داده و آنان را علیه ایدئولوژی و فرهنگی مشخص تحریک می کنند.
در مقابل بازی هایی هم هستند که با فرهنگ مثبت و اعتدالی خود، بازیکنان را به صلح و آرامش تشویق می کنند. بنابراین، این مهم است که بدانیم برخی بازی ها تا چه حد در ایجاد روحیه جنگ طلبی، خشونت و رفتارهای نابهنجار موثر هستند. بازی هایی که گاه تا حد به راه انداختن امواجی از خشونت های خیابانی نیز پیش می روند.
ایجاد برابری
تا سال ها پیش زنان نقش پررنگی در اجتماع نداشتند. جالب است که حتی بازی های آن روزها هم با محوریت قهرمانان مرد طراحی می شد، اما این روزها بازی ها هم مطابق با تغییرات اجتماعی تغییر کرده و تعداد قهرمان های زن بازی ها تغییر محسوسی را تجربه کرده اند.
اگرچه هنوز هم قهرمان های مرد پرتعداد تر و متنوع تر هستند، اما وجود کاراکترهای زن در بازی های حادثه ای، رقابتی و پرهیجان نشان می دهد بازی ها هم می توانند بر جامعه اثر بگذارند و همزمان از اجتماع تاثیر بگیرند.
ارتباط با نویسنده: royapakseresht@gmail.com