میلتون هرشی، کارخانهدار و نیکوکار آمریکایی و موسس کمپانی شکلاتسازی هرشی بود. از آنجا که او و همسرش فرزندی نداشتند، به کارهای نیکوکارانه روی آوردند. میلتون هرشی زندگی سختی داشت و در فقر زندگی میکرد. از همینرو در سال 1871، میلتون مدرسه را ترک کرد و در چاپخانهای محلی که یک روزنامه انگلیسی- آلمانی را منتشر میکرد، مشغول کار شد. او به اینگونه کارها علاقهای نداشت بنابراین خیلی زود به کارش خاتمه داد، مادرش هرشی 14 ساله را برای شاگردی به یک شیرینیفروشی فرستاد.
در طول چهار چهارسالی که هرشی در این شیرینیفروشی کار کرد، مهارت پختن شیرینی را آموخت و در سال 1876 به فیلادلفیا رفت تا اولین شیرینیفروشیاش را با 150 دلاری که از عمهاش قرض گرفته بود، راه بیندازد. به مدت پنج سال، هرشی تلاش و وقتش را برای این کسبوکار گذاشت، اما موفقیت از او اجتناب میکرد تا اینکه سرانجام شیرینیفروشیاش را بست. هرشی چندین بار شکست خورد تا اینکه در سال 1883، با اعتقاد به اینکه میتواند یک کمپانی موفق شکلاتسازی بسازد، به لنکستر بازگشت و کمپانی کارامل لنکستر (Lancaster Caramel Company) را راه انداخت.
بالاخره موفقیت سراغش آمد. طی چند سال، هرشی یک کسبوکار موفق داشت و توانست کاراملهایش را به سراسر کشور بفرستد. در سال 1893، درست زمانی که بخش تولید کارامل به موفقیت قابل توجهی دست یافته بود، او کمپانی شکلاتسازی هرشی (Hershey Chocolate Company) را راهاندازی کرد.هرشی مصمم بود که فرمولی جدید پیدا کند تا بتواند شکلاتهای شیری را به تولید و توزیع انبوه برساند. بنابراین در سال 1900 کمپانی کارامل لنکستر را فروخت و سه سال بعد کارخانه شکلاتسازی را با ابزار مدرن ساخت و در سال 1905 آن را افتتاح کرد.
شکست را به موفقیت تبدیل کنید
تعداد شکستهای میلتون هرشی بیشتر از موفقیتهایش بود. در حقیقت، تعداد شکستهایش آنقدر زیاد بود که نمیتوانیم در این مطلب لیست کنیم! اما تا به حال کسی زیاد از شکستهایش نشنیده است.میدانید چرا؟ زیرا هرشی شکستهای تکرارشده در کارش را به موفقیت تبدیل کرد. او کارش را با تولید کارامل آغاز کرد، نه شکلات. میلتون در دنور، شیکاگو و نیواورلند سرمایهگذاری کرد و سعی داشت مکانی را برای مستقر کردن کسبوکارش پیدا کند.
در آن زمان تصمیم نهاییاش نیویورک بود، فروشگاههایش را اجاره و تجهیزاتش را راهاندازی کرد. چه میشد اگر در مقاطع حساس کارش تسلیم میشد؟ طبیعتا کمپانی فوقالعاده شکلاتسازی هرشی امروز وجود نداشت. تسلیم نشوید. به راهتان ادامه دهید. دنیای کسبوکار دنیای سختی است و از آن سختتر موفقیت در کسبوکار است. شکستهایتان را به موفقیت تبدیل کنید. آنچه اهمیت دارد تعداد دفعاتی که هرشی شکست خورده نیست، بلکه دفعاتی که او تلاش کرده است.
کیفیت بهترین راه تبلیغات است
هرشی یک نابغه تبلیغات واقعی بود. او میتوانست هر چیزی را به فروش برساند، حتی برای فروش شکلاتهایش کاری تحسینبرانگیز انجام داد. او محصولی را در اوایل دهه 1900 به فروش رساند که تا آن زمان کالایی لوکس به حساب میآمد و آن را تبدیل به محصولی کرد که هرکسی توان خریداریاش را داشت.در عین حال او هرگز کیفیت را قربانی نکرد.
او راههای فوقالعادهای برای ارزانتر فروختن محصولش پیدا کرد، مثلا کارش را در پنسیلوانیا نزدیک کارخانه شیر و سایر منابعی که نیاز داشت، آغاز کرد. همین مسئله هزینه حملونقل شیر و سایر محصولات برای تولید شکلات را حذف کرد و به او این امکان را داد تا با قیمتی مناسب شکلاتهایش را به فروش برساند. هرشی محصولاتش را کاملا شفاف تبلیغ میکرد، اما اولویت نخستش کیفیت بود. او معتقد بود: «محصولاتی با کیفیت عرضه کنید، این بهترین نوع تبلیغات در جهان است.»
اجازه ندهید ترس مانع رسیدن به اهدافتان شود
درست مثل هر کسبوکار دیگری در جهان، میخواهید کسبوکارتان پولساز باشد. این دقیقا کاری است که همه انجام میدهند اما باور هرشی این بود: «اگر میخواهید پول دربیاورید، باید کارتان را با روشی بزرگ انجام دهید.» زمانی که میترسید، کارها را با روشهای بزرگ انجام نمیدهید، بهخصوص وقتی که قرار است کاری را که پیش از این انجام نداده بودید، آغاز کنید و دچار تردید هستید. اگر میخواهید در زندگی و کسبوکارتان موفق باشید، باید از راههای بزرگ وارد شوید، نباید به عقب برگردید. اجازه ندهید ترس شما را از جایگاهی که قرار است به آن برسید، باز دارد.