جمعه, ۲۹ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Fri, 19 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

محدودیت کشت در برخی مناطق کشور که دچار چالش یا تنش آبی شده‌اند از سال گذشته در دستور کار وزارت کشاورزی و نیرو قرار گرفته است. این دستورالعمل که با مخالفت کشاورزان روبه‌رو شده بدون ارائه هیچ راهکاری تنها محدودیت کشت برخی محصولات آب‌بر مانند هندوانه، برنج و سیب‌زمینی را ترویج می‌کند. در برخی استان‌ها مانند خوزستان مسئولان آب منطقه‌ای وزارت نیرو نیز از تخصیص حقابه‌های کشاورزان خودداری می‌کنند که این موضوع نارضایتی کشاورزان و حتی مدیریت جهادکشاورزی استان را نیز درپی داشته است. ادامه این محدودیت‌ها به استان‌های دیگر نیز کشیده شده و بر همین اساس، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان از ممنوعیت کشت گیاهان آب‌دوست در اراضی کشاورزی این استان خبر داده است. 

علی امید سیفی به ایرنا گفت: با توجه به تداوم خشکسالی و کاهش چشمگیر آب رودخانه‌ها کشت هندوانه، سیب‌زمینی، ذرت، برنج و سایر گیاهان آب‌دوست در استان ممنوع شده است. از روستاییان، کشاورزان و بهره‌برداران اراضی حاشیه رودخانه‌های لرستان به‌خصوص رودخانه کشکان و سرشاخه‌های آن در محدوده شهرستان‌های خرم‌آباد، سلسله، چگنی و پلدختر درخواست می‌شود از کشت سبزیجات، صیفی، جالیز و کشت‌های تابستانه و پاییزه خودداری کنند. وی با اشاره به اینکه مسئولیت هرگونه خسارت ناشی از عدم تأمین آب به عهده بهره‌برداران است افزود: با متخلفان ازطریق مراجع قانونی برخورد می‌شود. اکنون 14 هزار هکتار اراضی کشاورزی استان زیر کشت گیاهان آب‌دوست می‌رود که در مجموع 410 میلیون مترمکعب آب در این اراضی مصرف می‌شود. 

علی امید سیفی افزود: این میزان برداشت آب خسارت جبران‌ناپذیری به سفره‌های آب زیرزمینی و سطحی وارد کرده است. محصول هندوانه به‌عنوان آب‌دوست‌ترین محصول، موجب برداشت حجم بسیاری از آب‌های استان شده است. وی سطح زیرکشت این محصول در استان را شش هزار هکتار برشمرد و تصریح کرد: به‌طورمتوسط برای تولید هر کیلوگرم هندوانه 500لیتر آب مصرف می‌شود و چنانچه از هر هکتار 70 تن محصول برداشت شود در مجموع 210 میلیون مترمکعب آب زیرزمینی و سطحی برای تولید هندوانه دراستان مصرف می‌شود. وی تشکیل گروه‌های 60 نفره گشت و بازرسی به منظور جلوگیری از اضافه برداشت چاه‌های مجاز و پلمب چاه‌های غیر‌مجاز و جلوگیری از کشت گیاهان آب‌دوست که باعث خشک شدن چاه‌ها، نشست زمین و افت شدید آب‌های زیرزمینی و در نهایت تبدیل دشت‌ها به دشت ممنوعه می‌شود را اولویت کاری شرکت عنوان کرد. حال باید دید که این محدودیت کشت و منع کشاورزان از کاشت محصولات آب‌بر تا چه میزان بر تعادل‌بخشی ذخایر آب‌های زیرزمینی کشور که به‌شدت رو به کاهش گذاشته است، تأثیر دارد.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/GD9zVlrX
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه