پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

مقامات چهار شهر بزرگ دنیا می گویند استفاده از خودروها و کامیون های صد در صد دیزلی در این شهرها تا یک دهه آینده متوقف خواهد شد.

شهرداران شهرهای پاریس، مکزیکوسیتی، مادرید و آتن می گویند در حال انجام کارهای اجرایی لازم برای ممنوعیت تردد خودروهای دیزلی هستند تا به سهم خود به بهبود کیفیت هوا کمک کنند.

آنها می گویند به دنبال انگیزه هایی برای ایجاد گزینه های جایگزین و البته ترویج دوچرخه سواری و پیاده وری هستند.

در مکزیک تعهداتی هم در این باره داده شده است. شهرداران در این کشور دور هم جمع شدند و به توافقاتی در این زمینه رسیدند.

در سال های اخیر وسایل نقلیه با دقت و موشکافی بیشتری مورد بررسی قرار گرفته اند و مقامات کشورها جدی تر به حذف یا اصلاح آنها فکر می کنند. نگرانی  آنها این است که اثر منفی خودروهای دیزلی روی کیفیت هوا روز به روز بیشتر می شود.

سازمان بهداشت جهانی (WHO)  اعلام کرد که هر سال حدود 3میلیون نفر به خاطر قرار گرفتن در معرض آلودگی هوای محیطی جان خود را از دست می دهند.

موتورهای دیزلی دو مشکل اساسی به وجود می آورند: یکی تولید ذرات آلوده کننده و دیگری اکسید نیتروژن؛ این ذرات به ریه نفوذ می کنند و باعث ایجاد بیماری های ریوی و قلبی-عروقی می شوند. اکسید نیتروژن هم باعث ایجاد مشکلات تنفسی برای کسانی می شود که هیچ سابقه بیماری تنفسی ندارند.

آنطور که شواهد و مدارک نشان می دهد، گروه های زیست محیطی در این سال ها توانسته اند کار را به دادگاه بکشانند و موضوع آلودگی خودروهای دیزلی را وارد فرآیند قانونی کنند. در بریتانیا، فعالان کمپین ها اخیرا موفق شده اند دولت  را قانع کنند به اقدامات خود در راه مبارزه با این معضل سرعت بخشد.

حالا شهرداران تعدادی از شهرهای مهم دنیا که سال ها است با معضل کیفیت نامطلوب هوا مواجه هستند، تصمیم گرفته اند از قدرت و صلاحیت خود در جهت منع استفاده از وسایل نقلیه دیزلی استفاده کنند.

در بریتانیا، فعالان کمپین ها از شهردار لندن خواسته اند نسبت به خارج کردن تدریجی وسایل حمل ونقل دیزلی تا سال 2025 از شهر متعهد شود.

در لندن صادق خان، شهردار لندن هم هدفگذاری کرده که طرح کاهش انتشار گازهای آلوده کننده در مرکز لندن را گسترش داده و به مناطق دیگر هم برساند، این طرح قرار بوده برای مناطق مرکزی لندن اجرایی شود. این کار اقدامی مثبت در این راستا است اما فعالان کمپین ها خواستار تلاش بیشتر و سریع تر از قبل هستند.

ممنوعیت وسایل نقلیه دیزلی مسئله ای بسیار مهم است. خودروسازان این مسئله را با دقت پی خواهند گرفت و خوب می دانند که این تنها شروع کار است.

نگاهی به تاریخچه سازندگان خودرو نشان می دهد هر خودروسازی که در مسیر تولیدات خود به محیط زیست و مسائل مربوط به آن توجهی نکرده، در بازار جهانی شکست خورده است. آنهایی که طراحی خودروها را انجام می دهند، خودروسازها نیستند بلکه قانونگذاران هستند.

اکنون اراده و تلاش زیادی برای بهبود خودروهای برقی و هیدروژنی و نیز هیبریدی وجود دارد، این کار با مشکلات عدیده ای روبه رو است اما همچنان در حال پیشروی است.

اما طنز تلخی هم در این ماجرا وجود دارد. دولت ها به دست خود در حال توسعه وسایل نقلیه دیزلی هستند چون این نوع خودروها دی اکسیدکربن کمتری مصرف کرده و در نتیجه کمتر باعث تغییرات اقلیمی می شوند.

اما واقعیت این است که خودروسازها درباره خودروهای شان با دولت رو راست نیستند و وعده های غیرواقعی برای تمیز نگه داشتن هوای شهرها می دهند. بنابراین در نهایت چنین روزی می رسد که شهرداران چهار شهر بزرگ اعلام کنند به دنبال ممنوع کردن خودروهای دیزلی تا یک دهه آینده هستند.

بعد همین مقامات برای رسیدن به هدف خود سراغ وسایل نقلیه برقی و هیدروژنی می روند که در صورت استفاده از انرژی های تجدیدپذیر، روشی ایده ال برای مقابله با تغییرات آب وهوایی است. دنیای عجیبی است! شهرداران این چهار شهر تعهد کرده اند که تمامی امکانات و مشوق های لازم برای گسترش وسایل نقلیه هیبریدی و هیدروژنی را از یک طرف و ممنوعیت استفاده از وسایل نقلیه دیزلی را از طرف دیگر فراهم خواهند کرد.

آنجل مانسرا، شهردار مکزیکوسیتی درباره دو معضل مهم در مکزیکوسیتی یعنی آلودگی و ترافیک صحبت کرد. او دراین باره گفت: «ما با گسترش گزینه های جدید برای حمل ونقل مثل سامانه اتوبوس های تندرو و سامانه های مترو و سرمایه گذاری در زیرساخت های دوچرخه سواری به ریه ها و جاده های خود اجازه استراحت می دهیم.»

پاریس نیز تاکنون گام هایی برای کاهش خودروهای و کامیون های دیزلی برداشته است. وسایل نقلیه تولید شده قبل از سال 1997 حق ورود به این شهر را ندارند. این قانون سال به سال ارتقا پیدا کرده و تا سال 2020 ادامه خواهد داشت.

آنه هیدالگو، شهردار پاریس گفت که می خواهد مدل توکیو را برای این شهر پیاده کند و آرزو دارد روزی پاریس پاک و عاری از آلودگی و ترافیک را ببیند.

او اینطور ادامه داد: «شهر ما در حال اجرایی کردن طرح های مهمی در این  زمینه است. ما در حال تلاش بی وقفه برای ممنوع کردن آلوده کننده ترین وسایل نقلیه هستیم.»

دنیا به سمت تمیزتر شدن پیش می رود چون به خوبی این را می داند که راهی جز تمیز شدن زمین و هوا برای بقا ندارد.

برچسب ها : قاب اقتصاد
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/ZGstj4xg
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه