چند روزی بود که خبر افشای اطلاعات برخی از مشترکان ایرانسلی منتشر شد و دیروز مسئولان این اپراتور مهر تاییدی بر این اخبار زدند.
در بیانیه منتشر شده توسط اپراتور دوم آمده است: «حمله هکری در مراحل ابتدایی توسط تیم کارشناسان امنیت شبکه این شرکت شناسایی و دفع شده است.»
این در حالی است که خبرهای منتشر شده در فضای مجازی بر دسترسی به ابزاری برای تغییر پسورد حساب های شماره تلفن همراه ایرانسل دلالت داشتند.
این نخستین باری نیست که خبری با این مضمون در رسانه ها پیچیده است و چند ماه پیش نیز اطلاعات تعداد زیادی از مشترکان ایرانسل توسط یک روبات تلگرامی منتشر شد که البته مدیران ایرانسل اعلام کردند اطلاعات منتشر شده به روز نیست و برای سال ها قبل است و اطلاعات مشترکان جدید در امن و امان است.
شاید در حال حاضر انگشت اتهام به سوی اپراتور دوم نشانه رفته باشد، اما واقعیت این است که اطلاعات سایر اپراتورها ی ارتباطی نیز چندان امنیت ندارند و شواهد نشان می دهد که اطلاعات هویتی مشترکان مانند جنسیت، سن و آدرس محل سکونت به راحتی تحت اختیار شرکت های تبلیغاتی قرار می گیرد. البته مسئولان مخابراتی همواره این مسئله را تکذیب کرده اند و معتقدند که پیامک های تبلیغاتی که به عنوان مثال از فروشگاه های اطراف محل سکونت مشترکان به دست آنها می رسد، کاملا اتفاقی است و اپراتورها هیچ دخالتی در این زمینه ندارند.
علیرضــا فــیاض بخش، کارشنــاس شــبکه های مخابراتی در پاسخ به این سوال که آیا در اختیار گذاشتن اطلاعات مشترکان به شرکت هایی که قصد تبلیغات پیامکی را دارند، صحت دارد یا خیر؟ گفت: اینکه فرد یا شرکتی بخواهد پیامک انبوه ارسال کند و با مراجعه به اپراتوری اطلاعات مشترکان خاصی را دریافت کند، کذب است و این امکان وجود ندارد.
وی افزود: اما بدون شک اپراتور ها اطلاعات مشترکان خود را در اختیار شرکت های ثالث قرار می دهند و کسانی که قصد ارسال پیامک به مشترکان خاصی را دارند، متن تبلیغاتی خود را در اختیار این شرکت ها قرار می دهند و آنها متن ارائه شده را برای تعداد مشخصی از مشترکان ارسال می کنند.
فیاض بخش درباره قانونی بودن این روش اظهار کرد: قطعا افشای اطلاعات شخصی مشترکان غیرقانونی است و هیچ اپراتوری حق ندارد اطلاعات مشترکان خود را به هر روشی افشا کند.
این کارشناس ادامه داد: طی چند سال اخیر قرار بر آن شده تا به این معضل رسیدگی شود، اما همچنان این موضوع عملا اتفاق نیفتاده است و متاسفانه در این مورد ضعف زیادی دیده می شود.
وی گفت: هنوز مشترکانی که درخواست عدم دریافت پیامک های تبلیغاتی را داده اند، با مشکلات زیادی روبه رو هستند و شاهد آن هستیم که این طرح به درستی اجرا نشده است.
فیاض بخش افزود: متاسفانه به علت منافع مالی و نظارت کمی که وجود دارد، شاهد قانون شکنی های زیادی هستیم و مشترکان اپراتور ها حق شان پایمال می شود.
ارتباط با نویسنده: m.momtazpour@forsatnet.ir