آرش محبینژاد در گفتوگو با ایلنا اظهار داشت: تا دو هفته آینده از سوی شورای سیاستگذاری تعرفههای جدید واردات خودرو اعلام خواهد شد. وی در پاسخ به این پرسش که چرا دولت در مورد ارائه وام 25 میلیونی شفافسازی نمیکند؟ افزود: متاسفانه دولت در این زمینه بسیار ضعیف عمل کرده و همین موضوع باعث شده تقاضا در بازار منجمد شود و افرادی هم که قصد خرید خودرو داشتند تا زمان پرداخت وام 25 میلیونی دست نگه دارند.
محبینژاد خاطرنشان کرد: هرچند گفته شده از شنبه پرداخت وام صورت میگیرد اما متاسفانه هنوز جزییات طرح مشخص نیست.وی ادامه داد: مردم برای دریافت وام نباید به بانکها مراجعه کنند و باید با مراجعه به نمایندگی خودروسازیها و ارائه چک و اسناد خود به خودروسازان برای دریافت وام اقدام کنند و خودروسازان با بانکها طرف حساب شوند.
دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن قطعهسازان خودرو گفت: در حال حاضر بانکها، خودروسازان و مردم همه در بلاتکلیفی هستند و این موضوع بر تولیدات خودروسازان نیز تاثیر گذاشته است.
***
دلیل عدم انتشار گزارش کیفی خودروهای داخلی
در حالیکه تا پیش از این گزارش ارزیابی کیفی خودروهای داخلی به طور ماهانه از سوی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران منتشر میشد اما این شرکت از انتشار گزارش ردهبندی کیفی خودروهای تولیدی در مهر ماه امسال، خودداری کرده است. به گزارش ایسنا، در این زمینه عنوان شده که مسئولان دفتر نیرومحرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت از شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران خواستهاند از انتشار گزارش ردهبندی کیفی خودداری کند تا این گزارش از سوی این دفتر منتشر شود.
این وضعیت در حالی است که شنیده میشود با اجرایی شدن دستورالعمل جدید ارزیابی و بازرسی کیفی خودروها (آدیت)، جایگاه خودروهای داخلی در جدول ردهبندی کیفی تنزل یافته است. دستورالعمل پیشین ارزیابی کیفی خودروها حدود هفت سال پیش تدوین شده بود با این حال به دلیل تغییر و ارتقای سطح استانداردهای صنعت خودرو در جهان، بهروزرسانی این دستورالعمل در دستور کار قرار گرفت و دستورالعمل جدید با استانداردها و شاخصهای سختگیرانهتر تدوین و اجرای آن آغاز شد. در دستورالعمل پیشین، برخی خودروهای داخلی در حالی در سطح کیفی خوب و خیلی خوب قرار میگرفتند که دارای ایراداتی بوده و بعضا مصرفکنندگان ناچار بودند پس از تحویل گرفتن این خودروها از کارخانه سازنده، برای رفع عیب خودرو به تعمیرگاه مراجعه کنند.
***
ایجاد یک هزار شغل در بارسلونا به کمک محصول جدید شرکت نیسان
کارخانه شرکت «نیسان» در بارسلونا آماده ساخت «نیسان پیکاپ ناوارا» جدید خود است که پلتفرمهای آن پس از عرضه، برای مدلهای «رنو» و «مرسدس» استفاده خواهد شد. شرکت تصمیم دارد حداکثر 120.000 واحد از مدلهای خود را تولید کند که این برنامه جدید در راه، به یکباره بیش از هزار شغل جدید ایجاد خواهد کرد. با وجود این دادهها تاریخ مشخصی برای اجرای طرح وجود ندارد. این ماه برای شروع تولید برنامهریزی شده است و بازاریابیهایی شرکت میتوانند پس از آن در سه ماه ابتدای سال آینده آغاز شوند.
به نمایش گذاشتن ستاره ناوارا در آخرین نمایشگاه اتومبیل «فرانکفورت» امکان خواهد داد که کارخانه «نیسان» واقع در منطقه «زونا فرانکا» تولید خود را به 85درصد ظرفیت، برابر 200.000 واحد در سال برساند. از پنج سال پیش برنامه آنها افزایش سرمایهگذاری 80 میلیون یورویی بوده است.
انتساب بارسلونا به عنوان قسمتی از گروه ژاپنی «نیپو» بعد از اینکه کارکنان فرض میکردند توقفهای انجام شده در پرداخت دستمزدها و انعطافپذیری بیشتر «نیسان» بعد از هشدار مبنی بر اینکه کارخانه در معرض خطر قرار خواهد گرفت، انجام شده است. در حال حاضر، بعد از یک سال ونیم، کارخانه این شرکت در منطقه «زونا فرانکا» اعلام کرد چند مدل جدید دیگر نیز دارد -ون NV200 و «پولسار»- این مدلها در مرکز هدفهای استراتژیک «نیسان» برای پیشی گرفتن از شرکت «تویوتا» در اروپا قرار دارند. مدیرعامل شرکت در اسپانیا اقرار کرد که «تاریخ شرکت با دشواریهایی همراه بوده است، اما ما به تلاش خود برای تبدیل آن به تاریخی موفق ادامه خواهیم داد.»
«وانت پیکاپ» جدید با وجود امکان گسترش بازارهای فروش، در بازارهای اروپا و خاور میانه به فروش خواهد رسید. مدیر عامل و معاون عملیاتهای صنعتی «نیسان» در اسپانیا گفت که محدوده محصولات جدید در اسپانیا اجازه میدهد «که اطمینان ما از رشد پایدار فعالیت صنعتی ادامه داشته باشد.»