شرکت پست از این پس مسئول اعطای نماد اعتماد الکترونیکی شد.به گزارش «فرصت امروز»، حسین مهری مدیر عامل شرکت پست دیروز در یک نشست خبری گفت: تا به حال وزارت صنعت، معدن و تجارت مسئول واگذاری نماد الکترونیکی به فروشگاه های اینترنتی بود اما طبق اساسنامه جدید از این پس شرکت پست مسئولیت این کار را بر عهده دارد.
وی درباره وظایفی که در این اساسنامه به شرکت ملی پست محول شده اظهار کرد: ایجاد زمینه ارائه خدمات نوین پستی، تهیه طرح و انتشار تمبر و اوراق بهادار پستی برای مصارف جاری و یادبود، مدیریت نشانی مکان های کشور مبتنی بر بانک اطلاعاتی کد پستی 10رقمی موضوع قانون الزام اختصاص شماره ملی و شناسه پستی برای کلیه اتباع ایرانی، بهنگام سازی اطلاعات مرتبط با شناسه پستی و ایجاد پایگاه نشانی استاندارد مبتنی بر اطلاعات جغرافیایی (GNAF)، ارائه خدمات صندوق پست فیزیکی -الکترونیکی، انجام عملیات تجزیه و مبادلات تمامی مرسولات و محموله های پستی بین المللی در دفاتر مبادله بین الملل (هاب پستی) و نظارت بر قبول، حمل و رهسپاری و توزیع کلیه مرسولات خریدوفروش اینترنتی مهم ترین وظایفی است که بر عهده شرکت ملی پست نهاده شده است.
مدیرعامل پست ادامه داد: با تصویب اساسنامه جدید، شرکت ملی پست به سرعت زیرساخت های الکترونیکی و مالی را فراهم و با توسعه سرمایه گذاری در بخش های مختلف، پست نوین با کسب و کار جدید را ایجاد خواهد کرد.
وی با بیان اینکه این سند قانونی فضای رقابتی را توسعه خواهد داد، عنوان کرد: مطابق با این اساسنامه در آینده نزدیک اپراتورهای پستی فعال خواهند شد که با توجه به ورود رقبای پستی، شرکت ملی پست باید با کاهش قیمت تمام شده، متنوع سازی خدمات و اصلاح فرآیندها و ساختار، ساده سازی و چابک سازی در این عرصه حضور یابد.
مدیر عامل شرکت پست در بخش دیگر از صحبت های خود با اشاره متقاضیان ورود به پست خصوصی گفت: سازمان های مختلفی تمایل به ورود در حوزه اپراتوری پست دارند و یکی از آنها یک اپراتور تلفن همراه است که اعلام آمادگی کرده است.
مهری در ادامه اظهار داشت: با توجه به رویکرد جدید اتحادیه پستی جهانی مبنی بر سه وجهی سازی خدمات پستی به صورت تلفیقی از خدمات فیزیکی، الکترونیکی و مالی شرکت ملی پست هوشمندسازی خدمات را هدف گذاری کرد که در این ارتباط دو پروژه مهم نرم افزار یکپارچه مبادله پستی در 650 نقطه مبادله در سراسر کشور و سامانه هوشمند همراه نامه رسان در 10 استان کشور همزمان با هفته دولت به بهره برداری رسید.
اهمیت پروژه GNAF بر اقتصاد
مدیرعامل شرکت پست در بخش دیگر این مراسم با اشاره به پیشرفت طرح GNAF اظهار کرد: با توجه به تاثیر این پروژه در بحث سالم سازی اقتصاد، افزایش بهره وری و كاهش هزینه ها، این طرح به ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی پیشنهاد شد و به تصویب هیأت دولت رسید.
وی افزود: این برنامه در قالب سه بخش کد پستی، ژئو كدكردن نشانی و سیماك دنبال خواهد شد. مهری درباره بهنگام سازی اطلاعات اماکن شهری و روستایی بیان داشت: طبق استاندارد عملیات بهنگام سازی کد پستی اماكن شهری هر دو سال یك بار و هر چهار سال یک بار برای اماكن روستایی انجام می شود.
مدیرعامل شرکت پست با بیان اینکه تاكنون طبق برنامه اطلاعات 100درصد اماكن شهری و حدود 55 درصد اماكن روستایی به روز رسانی شده، افزود: بر اساس آمار موجود اطلاعات 38/5میلیون اماكن شهری و 10 میلیون اماكن روستایی به روز رسانی شده است.
وی در ادامه به برنامه های آتی شرکت پست پرداخت و خاطرنشان کرد: توسعه تجارت الکترونیک؛ توسعه سرویس های الکترونیکی پست (E-POST)، مدیریت نشانی مکان محور و استعلامات میان دستگاهی اماکن، توسعه نواحی تجزیه و توزیع توسعه هاب پستی بین الملل، ایجاد و توسعه مراکز تجزیه مکانیزه کشوری بهینه سازی مرکز تجزیه و مبادلات تهران و ایجاد مرکز داده و طرح جامع فناوری اطلاعات از جمله برنامه های پیش روی شبکه پستی است.