لری پیج (Larry Page) موسس یکی از شناختهشدهترین موتورهای جستوجو در دنیا یعنی گوگل است. البته جای تعجب ندارد که چرا لری به کامپیوتر علاقهمند و یکی از کارآفرینان این صنعت شد. پدر و مادر لری هر دو استاد علوم کامپیوتری در دانشگاه میشیگان بودند. لری پیج بسیار خوششانس بود که چنین پیشزمینه محکمی داشت. او مدرکش را در علوم کامپیوتری از دانشگاه استنفورد دریافت کرد. در سال 1955 لری با سرگئی برین که او هم در استنفورد درس میخواند، آشنا شد. آنها دوستانی صمیمی شدند و در سال 1998 با هم کسبوکاری را آغاز کردند که همان تأسیس گوگل بود. در آن زمان لری فکر نمیکرد این کمپانی چگونه چهره صنعت کامپیوتر را تغییر خواهد داد. پیش از این کاربران از طریق پرتالهایی مثل Yahoo به اینترنت دسترسی پیدا میکردند، اما لری پیج، گوگل را فراتر از یک موتور جستوجو پیش برد، بهطوری که در حال حاضر این کمپانی بهعنوان یکی از بهترین ارائهدهندگان نرمافزارها با محصولاتی همچون جیمیل و گوگل درایو شناخته میشود. در این مطلب قصد داریم شما را با چند توصیه مهم از این مدیر موفق آشنا کنیم.
نوآوری بدون تبلیغات بیفایده است
لری پیج از روشی صحبت میکند که در آن کمپانی بیشتر از رقابت کردن با رقبا، روی ارائه محصولات و سرویسدهی کامل تمرکز میکند. او معتقد است تجارتی کردن یک محصول، یعنی روند و چرخه معرفی یک محصول جدید و وارد کردن آن به بازار، اهمیت بسیار زیادی دارد و بخش مهمی از معادله را تشکیل میدهد. حتی مثالی از تلسا (Telsa)- کمپانی آمریکایی تولید، طراحی و فروش ماشینهای برقی- میزند. طبق گفته او، «اعضای این کمپانی خلاقند اما احتمالا 99 درصد تلاششان این است که چگونه محصولشان را به دست مردم برسانند.»
روی رقبایتان تمرکز نکنید
پیج معتقد است مشکل اساسی این است که چگونه کمپانیها اداره میشوند. البته رسانهها هم نقش مؤثری در این میان دارند: «اخبار طوری نوشته میشوند که گویی یک رویداد ورزشی را پوشش میدهند.»همین مسئله دو مشکل بزرگ ایجاد میکند؛ نخستین مشکل انگیزه است. کار خارقالعادهای انجام نخواهید داد یا هیجانزده نخواهید بود، زمانی که روی شکست دادن رقبایی کار میکنید که کسبوکارشان مشابه شماست.
دومین مشکل این است که اگر همه کاری که میکنید ایجاد تغییرات کوچک در کار است تا جلوتر از رقبا باقی بمانید، همه چیزی که دریافت خواهید کرد، فقط پیشرفت تدریجی است. پیج میگوید: «پیشرفت تدریجی در طول زمان کارآیی نخواهد داشت.» تمرکز روی رقبای کاری، کمپانیهایی را ایجاد میکند که در طول زمان قدرتشان را از دست میدهند و کارشان بدتر میشود.
به ایدههای جسورانهتان توجه کنید
«درباره آینده حرف بزنید». لری پیج از اعضای تیمش میخواهد که به ایدههای جسورانهشان باور داشته باشند؛ «با ایدههای بزرگ میتوان واقعاً دنیا را تغییر داد.» ایده موتور جستوجوی گوگل زمانی به ذهن پیج رسید که او رویای دانلود کل وب و نگه داشتن لینکها را در سر داشت: «وقتی هیچکس به اندازه کافی دیوانه نیست تا کاری انجام دهد، رقابت کمتری خواهید داشت.»
تیمتان را خودتان بسازید
سالهای زیادی، پیج اصرار داشت در هر استخدامی حضور داشته باشد. تعداد زیادی از نخستین کارکنانش، فارغالتحصیلان دانشگاه میشیگان یا استنفورد بودند. حتی بعضی از آنها گوگل را ترک و شرکت خودشان را تأسیس کردند، اما بسیاری از آنها هم هستند که به دلیل شیوه مدیریتیاش به پیج وفادار ماندهاند. این کارکنان به اندازه کافی ثروتمند هستند تا هر چیزی که میخواهند بخرند اما هنوز کار میکنند و سالهاست که متعهدند.»
گوگل فقط بخش کوچکی از تکنولوژی است
طبقه گفته لری پیج، گوگل فقط 1/0 درصد از آنچه را که تکنولوژی میتواند برای بهبود زندگی مردم ارائه دهد، عرضه کرده است و در واقع بخش تکنولوژی در سراسر دنیا فقط به همین یکدرصد دست یافته است. «و این بدان معناست که یک قلمروی 99 درصدی دست نخورده باقی مانده است.»
مدیرانی که از غولهایی همچون گوگل میترسند، تفکر اشتباهی دارند. هنوز کار زیادی در تکنولوژی برای انجام دادن وجود دارد. سرمایهداران اغلب سرمایهگذاریهای بزرگ و پرریسک را ناامید میکنند، اما چیزی که آنها درباره گوگل دوست دارند، همین سرمایهگذاریهای بزرگ و پرخطر است. پیج اعتقاد دارد: «اگر کارهایی را که دیوانگی هستند انجام نمیدهید، پس در حال انجام کار اشتباهی هستید.»