هر كمپینی كه موضوع امنیت جادهها را یادآوری میكند، استفاده از قربانیان واقعی در آن برای خانوادههای درگیر سخت خواهد بود. در جدیدترین نمونه توسط آژانس تبلیغاتی Y&R نیوزیلند نیز چیزی بهجز این به چشم نمیخورد. درواقع، حتی اگر تصویر نیز كاملا زیبا باشد، باز هم نتیجه كار غمانگیز خواهد بود. یك بنیاد خیریه امنیت جادهها به نام Brake با همكاری آژانس تبلیغاتی Y&R كمپینی را مصادف با هفته امنیت ملی جادهها در نیوزیلند برگزار كرد. این كار با هدف تشویق مردم به تفكر درباره هزینه پنهان تصمیماتشان در جاده انجام شد. آژانس فوق با عكسبرداری از پنج قربانی تصادفات جادهای و استفاده از یك متخصص پزشكی قانونی در زمینه پیشبینی چهره افراد در سالهای آینده، چندین مدل 3D باورنكردنی از چهره احتمالی قربانیان در سال 2015، چند سال بعد از فوت آنها را تهیه كرد.
كوین دارچ، متخصص پزشكی قانونی با كار روی تصاویر قربانیان یكسری تصاویر هنری از این روزهای كودكان كشته شده در تصادفات رانندگی را ارائه داد. یك شركت عرضهكننده تصاویر دیجیتال به نام Weta Digital سپس با استفاده از این فناوری یك مدل پرتره 3D با جزییات دقیق نظیر مژهها، ابروها، رنگ و بافت پوست را به آژانس تحویل داد. در مرحله بعدی با عكاسی از این پرترهها یكسری آگهیهای تبلیغاتی چاپی تهیه شدند. نكته پروژه «خاطرههای زنده»، نمایش فیزیكی و دقیق آینده از دست رفته هر فرد است. تماشای مدلها برای خانوادهها حتما بسیار غمبار است حتی اگر چهره افراد شادابتر از زمان مرگشان به نظر برسد. لیزا دوپر، مدیر ارشد هنری در آژانس تبلیغاتی Y&R نیوزیلند، ملاقات با خانوادهها و نشان دادن پرترهها به آنها را یك تجربه عمیق میداند و امیدوار است كه این كمپین بتواند به شكلی معنیدار با مردم ارتباط برقرار كند.
به گفته كارولین پری، مدیر توسعه در بنیاد Brake، تصادفات جادهای عواقب ویرانگری را برای خانوادهها در پی دارند و آثار آنها تا آخر عمر گریبانگیرشان خواهند بود. هدف از برگزاری این كمپین نه فقط نگاه كردن به جانهای از دست رفته، بلكه به تصویر کشیدن آینده قربانیان تصادفات رانندگی است. خاطرههای زنده به این پنج خانواده فرصت تماشای بزرگ شدن كودك كشته شده خود را داده است. در ادامه به بقیه ما نیز تاثیر ابدی این قبیل حوادث ناگوار نشان داده میشود.
دستاندركاران
مشتری: Brake
مدیر توسعه: كارولین پری
آژانس تبلیغاتی: Y&R نیوزیلند
مدیر ارشد بازرگانی / مدیر عامل: جاش مور
مدیر خلاقیت: اسكات هندرسون، سیمور پاپ
مدیر ارشد هنری: لیزا دوپر
تهیهكننده ارشد: كریستینا هازارد