فرشید گلزاده، مدیرعامل فروشگاههای زنجیرهای رفاه و رئیس اتحادیه صنف فروشگاههای زنجیرهای با توجه به شروع ماه مبارک رمضان درباره اجرای طرحهای تخفیفی این فروشگاه با «فرصتامروز» به گفتوگو پرداخت که در زیر میخوانید:
آیا بازخوردی از استقبال مردم نسبت به طرحهای تخفیفی خود داشتهاید؟
بله. استقبال خوبی از این طرحها صورت گرفت و از هفته گذشته که طرح ویژه ماه مبارک رمضان را در فروشگاه آغاز کردیم شاهد استقبال خوب مردم بودیم که این طرح با توجه به حساسیت مردم در خرید و قیمت کالا توانسته تاکنون نتیجه مثبتی داشته باشد و براساس بررسیهای صورت گرفته حدود 30 الی 60درصد با افزایش فروش در برخی کالاها مواجه بودهایم البته این افزایش فروش در شرایطی است که با کاهش حاشیه سود مواجه هستیم.
با توجه به رکود اقتصادی حاکم بر کشور، توان تولید و فعالیت بسیاری از شرکتهای تولیدی کاهش چشمگیری یافته است، فعالیت و همکاری فروشگاههای زنجیرهای تا چه میزان به رشد و سرپا ماندن تولیدکنندگان کمک میکند؟
یکی از مشکلاتی که در رکود نمایان میشود، کند شدن گردش اقتصادی و گردش کالا است. برهمین اساس فضایی ایجاد کردیم تا ظرفیت خالی برخی تولیدکنندگان پوشش داده شود تا هم تولیدکنندگان از این جریان دادوستد سودی دریافت کنند و هم با تخفیفهایی که در اختیار مشتریها قرار داده میشود، گردش مالی صورت گیرد.
ما هر 15 روز یک بار طیف وسیعی از کالاهای خود را با مشارکت تولیدکنندگان با تخفیفات ویژه عرضه میکنیم که تاکنون طبق بررسیهای صورت گرفته منجر به افزایش قدرت خرید مشتریان شده است البته متاسفانه همچنان شاهد رکود اقتصادی در کشور هستیم و خریدها به سختی صورت میگیرد. به شکلی که مردم درخرید کالاهای خود دقت نظر بیشتری دارند. البته امیدواریم تا پایان سال 95 رونق اقتصادی محقق شود تا این زنجیره با قدرت بیشتری به کار خود ادامه دهد.
آیا ثبت 400 شرکت فروشگاه زنجیرهای و آغاز به کار فروشگاهها و شعبات این شرکتها، منجر به هرج و مرج در این صنف نمیشود؟
از نظر من افزایش تعداد شرکتهای فعال در این زمینه در آغاز کار با مشکلات و چالشهایی مواجه خواهد شد و به طور حتم شاهد آشفتگیهایی در صنف فروشگاههای زنجیرهای در یک تا دو سال آینده خواهیم بود. اما ناگزیر هستیم اجازه دهیم رقابت حرف نهایی را در این بازار بزند.
در حال حاضر میان فعالیت فروشگاههای زنجیرهای ایرانی با استانداردهای جهانی چه تفاوتهایی وجود دارد؟
ما فاصله زیادی با استانداردها و بازارهای جهانی در این زمینه داریم که از یک طرف به ضرر ما است و از یک سو باعث میشود ایران به بازار بکری برای فعالیت برندهای جهانی تبدیل شود. البته این بازار نیاز جدی به نظارت اتحادیه دارد.