سوانح هواپیمایی اخیر از سقوط ایران 140 گرفته تا سقوط هواپیمای سبک ناجا و فرودهای اضطراری پیدرپی، ناایمن بودن ناوگان هوایی کشورمان را نشان میدهد. هر روز بیشتر از روز گذشته اهمیت به سرانجام رسیدن و مذاکرات و قرارداد با شرکتهایی مانند بوئینگ، ایرباس و جنرالالکتریک برای مسئولان اجرایی و سیاسی کشورمان پررنگتر میشود.
هنوز از سقوط ایران 140 و سقوط توربوکاماندر متعلق به ناجا چیزی نمیگذرد که روز گذشته خبری مبنی بر فرود اضطراری یک فروند بوئینگ 727 متعلق به شرکت هواپیمایی آسمان در صدر تیر خبری رسانهها نشست. البته این بار خطر از بیخ مسافران هواپیمای آسمانایر گذشت.
روز گذشته دقیقا در ساعت 10:46 دقیقه صبح هواپیمای بوئینگ 727 آسمانایر که عازم ارمنستان شد، پس از برخاستن از باند پروازی فرودگاه حضرت امام دچار نقص فنی شد و خلبان با انجام دستورالعملهای فرود اضطراری در باند پروازی فرودگاه مهرآباد به زمین نشست.
بهگزارش روابط عمومی شرکت فرودگاههای کشور، معاون عملیات هوانوردی شرکت فرودگاههای کشور با بیان اینکه این پرواز بدون کوچکترین آسیبی در فرودگاه مهرآباد به زمین نشست، گفت: قبلازظهر امروز یک فروند هواپیمایی بوئینگ 727 شرکت هواپیمایی آسمان از فرودگاه بینالمللی حضرت امامخمینی برخاست و پس از دقایقی با اعلام شرایط اضطراری به دلیل قفل نشدن چرخ عقب سمت چپ هواپیما تقاضای فرود در فرودگاه مهرآباد را داشت و فرودآمد.
ابراهیم شوشتری افزود: این پرواز به شماره 550 که به مقصد ایروان پرواز داشت، با اعلام خلبان مبنی بر نقص فنی در چرخ عقب به مراقبت پرواز فرودگاه مهرآباد درخواست فرود اضطراری کرد و پس از تخلیه سوخت و سرانجام سایر مراحل دستور العملهای فرود اضطراری در ساعت 12:32 در باند فرودگاه مهرآباد نشست. وی گفت: پرواز 550 آسمانایر 124 مسافر و خدمه داشت که پس از اعلام خلبان تمامی عوامل امداد و نجات با آمادگی کامل در اطراف باند مهرآباد مستقر و خوشبختانه این هواپیما بدون هیچ آسیبی به زمین نشست.
همچنین محمدعلی ایلخانی، معاون وزیر راهوشهرسازی و مدیرعامل شرکت فرودگاههای کشور درباره این سانحه به تسنیم، گفت: کارشناسان هواپیما را روی هوا بازدید کرده و تایید کردند که بنشیند. فرودگاه مهرآباد هم آمادگی 100 درصد را برای فرود اضطراری این هواپیما داشت.
همچنین این مقام مسئول در گفتوگو با مهر گفت: این هواپیما حدود 40 سال پیش وارد کشور شده و طبیعی است که قطعات آن به تعویض یا تعمیرات نیاز دارد. چرخ عقب یک پین دارد که برای باز و بسته شدن باید عمل کند، اما بهظاهر این پین از محل خارج شده بود و خلبان نگران بازنشدن چرخ هواپیما هنگام فرود بود. مدیرعامل شرکت فرودگاههای کشور با بیان اینکه پس از تیک آف، سنسور درهای هواپیما به صدا در میآید، افزود: به همین دلیل خلبان تصمیم میگیرد تا فرود اضطراری داشته باشد که براساس دستورالعمل فرود اضطراری، شرایط برای نشستن هواپیما فراهم میشود.
با توجه به اینکه بالابودن سن ناوگان هوایی کشورمان برکسی پوشیده نیست، در بروز چنین سوانحی خلأ بازدید و بررسی کارشناسان و متخصصان ایرلاینها از هواپیمایی که برنامه پرواز دارد، مشهود است. مشکلی که در سقوط ایران 140 علت اصلی اعلام شد، این بودکه سه ثانیه قبل از پرواز موتور سمت راست هواپیما از کار افتاده بود که به گفته کارشناسان این نقص فنی قطعا با بازرسی کارشناس متخصص قابل پیگیری بود و میتوانست از سانحهای چون سقوط و کشته شدن 40 نفر از سرنشینان آن جلوگیری کند.
هر چند مسافران پرواز 550 بوئینگ 727 آسمان ایر با هواپیمای فوکر 100 به مقصد خود رسیدند، اما چه کسی میتواند ضمانت کند، چند بار دیگر نقص فنی بوئینگها و ایرباسها و فوکرهای 40 سال پیش در حین پرواز قابل کنترل و به فرود اضطراری موفق میانجامد؛ یادمان باشد که ایران 140 هم در راه برگشت به مهرآباد دچار سانحه و منجر به مرگ 40 نفر از هموطنانمان شد.