دوشنبه, ۱۱ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Mon, 1 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

در سه روز اخیر سهام شركت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی که با نماد «وصندوق» در بورس شناخته می‌شود، شاهد اقبال فعالان بازار، حجم معاملات بالا و رشد قیمتی خوبی بوده است‌. به‌گونه‌ای‌که قیمت هر سهم که در هفته گذشته در حوالی 222 تومان در نوسان بوده است طی معاملات روز دوشنبه تا 247 تومان نیز رشد کرد. یکی از علل اصلی این اقبال به‌غیر‌از افت بیش از حد نماد و قرار گرفتن قیمت آن زیر ارزش ذاتی، شایعاتی مبنی بر برنده شدن شرکت در پرونده قضایی قدیمی مربوط به سال 89 است که بین این شرکت و شرکت سرمایه‌گذاری رنا در سالیان اخیر در جریان بوده است.

جریان از این قرار است که در سال89 بلوكی از سهام شركت ایران‌خودرو از طرف مجموعه صندوق بازنشستگی کشوری به شركت سرمایه‌گذاری رنا واگذار شده كه مبلغ قرارداد 3552 میلیارد ریال بوده است‌. شركت سرمایه‌گذاری رنا بخشی از مبلغ فوق را پرداخت کرده و مابقی قرارداد به مبلغ 1776 میلیارد ریال را پرداخت نکرده كه شركت سـرمـایـه‌گذاری صندوق بازنشستگی چك‌های شركت سرمایه‌گذاری رنا را از طریق سازمان ثبت اسناد و املاك كشور به اجرا گذاشته است.

شركت سرمایه‌گذاری رنا مابقی مبلغ قرارداد را به این دلیل پرداخت نكرده كه شركت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی، سهامی را كه تحت مالكیت خود نبوده و به صندوق بازنشستگی كشوری به‌عنوان شرکت مادر تعلق داشته فروخته است در‌حالی‌که مدیران قبلی و فعلی شركت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی كشوری ادعا می‌کنند شركت در تاریخ واگذاری وكالت قانونی از طرف صاحب سهام برای واگذاری داشته و این موضوع را ازطریق مجامع حقوقی پیگیری كرده است‌. حال شنیده شده رأی دادگاه به نفع شركت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری صادر شده است و حتی این شركت جهت دریافت خسارت نیز از شركت سرمایه‌گذاری رنا به مجامع حقوقی شكایت کرده و رنا ملزم به پرداخت خسارت علاوه بر مبلغ اصل معامله نیز شده است.

در همین خصوص در بند دوم گزارش حسابرسی پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به 1394/06/31 شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری نیز ذکر شده به موجب مبایعه‌نامه مورخ 1389/10/7 و وکالت‌نامه مورخ 1389/10/18 تعداد 624.5 میلیون سهم از سهام شرکت ایران‌خودرو، تعداد 230 میلیون سهم متعلق به شرکت و مابقی متعلق به صندوق بازنشستگی کشوری و یکی از شرکت‌های وابسته به شرکت گروه صنعتی رنا واگذار شده است‌. موضوع بند 4 گزارش حسابرس مستقل و بازرس قانونی مورخ 22 آذرماه 1392 (طبق رسیدگی‌های به‌عمل آمده،

مفاد مبایعه‌نامه به علت به وجود آمدن اختلافات فی‌مابین انجام نپذیرفته، لکن خریدار به استناد وکالت‌نامه مذکور تعداد 494 میلیون سهم از سهام موضوع مبایعه‌نامه را از طریق سازمان بورس اوراق بهادار تهران و به نرخ تابلو به نام خود منتقل کرده است‌. متقابل شرکت مورد رسیدگی نیز برای وصول مطالبات ناشی از مبایعه‌نامه چک‌های برگشتی خریدار را به مبلغ 1.975 میلیارد ریال از طریق سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به اجرا گذاشته و در دایره اجرای ثبت تهران تحت رسیدگی است.

به‌مراتب فوق و همچنین امکان انتقال قانونی مابقی سهام از طرف خریدار یا توافق با خریدار درخصوص نحوه تسویه و حل و فصل اختلاف فی‌مابین، آثار مالی آن) شامل درآمد حاصل از فروش سهام و برگشت درآمد سود سهام مصوب سال‌های 1389 و 1390 شرکت ایران‌خودرو که در دفاتر شرکت مورد رسیدگی ثبت شده است (در صورت سود و زیان پیش‌بینی شده برآورد و افشا نشده است‌).

طرف دوم این دعوای حقوقی یعنی سرمایه‌گذاری رنا نیز طی یک اطلاعیه شفاف‌سازی که در تاریخ 91/11/18 روی سامانه کدال قرار گرفت ادعاهای جالبی را مطرح کرده است که عینا از نظر می‌گذرد:

در سال 1389 براساس مبایعه‌نامه فی‌مابین با شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی جهت خرید 5/624 میلیون سهم شرکت ایران‌خودرو (هر سهم 5.688 ریال)، مبلغ 5/780 میلیارد ریال بابت حصه نقدی مبایعه‌نامه به شرکت مذکور پرداخت شده است، لیکن به دلیل عدم اقدام فروشنده جهت تجمیع سهام متعلق به صندوق بازنشستگی (5/394 میلیون سهم)، در پرتفوی خود، اجرای مفاد مبایعه‌نامه فوق صورت نپذیرفته و شرکت مورد گزارش به دلیل عدم ایفای تعهدات فروشنده (انتقال تعداد 320 میلیون سهم در تاریخ مقرر در مبایعه‌نامه به شرکت مورد گزارش)، ضمن عدم پرداخت اقساط بعدی، اقدام به طرح دعوی کیفری علیه فروشنده در مراجع قضایی کرده است‌. همچنین براساس وکالت‌نامه اخذ شده از فروشنده در اواخر سال مالی مورد گزارش و سال مالی بعد نسبت به انتقال جمعا تعداد 494 میلیون سهم از سهام شرکت فوق (پس از افزایش سرمایه شرکت ایران‌خودرو) به پرتفوی بورسی خود اقدام کرده است و شرکت فروشنده نیز چک‌های دریافتی از شرکت مورد گزارش را یک‌سال پس از تاریخ سررسید واخواست کرده و متعاقبا اقدامات حقوقی علیه این شرکت انجام داده است‌. با توجه به مراتب فوق به علت نامشخص بودن پیامدهای آتی اقدامات طرفین از بابت نقل و انتقال سهام فوق ثبتی در دفاتر صورت نگرفته است».

با اوصافی که از نظر گذشت و پیگیری روند معاملاتی دو سهم به‌نظر می‌رسد با گذشت چهارسال از این معامله عجیب و غریب و شکایت‌های پی‌در‌پی دو شرکت از یکدیگر در مراجع قضایی، فروشنده بلوک سهام ایران‌خودرو یعنی سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری برنده این نزاع حقوقی شده است و طرف خریدار یعنی سرمایه‌گذاری گروه صنعتی رنا ملزم به پرداخت وجه اصل معامله و شاید خسارت نیز به فروشنده شده است‌. مسئله‌ای که می‌تواند موجبات تعدیل مثبت وصندوق را در پی داشته باشد ولی به دلیل پیچیدگی‌های پرونده تا زمان اینکه از منابع رسمی اعداد و ارقام دقیقی اعلام نشود محاسبه میزان دقیق این تعدیل مشخص نیست.

*کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/xmRNUFMo
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه