جمعه, ۲۹ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Fri, 19 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

سال ها تحریم ایران، تاثیر چشمگیری روی بازار بازی های رایانه ای در این كشور گذاشته با این حال بعد از توافق هسته ای ایران با غرب، شرایط در حال تغییر است.

این شرایط جدید و برداشته شدن تحریم ها، برای توسعه دهندگان و برنامه نویسان ایرانی موقعیتی بسیار هیجان انگیز ایجاد كرده است.

بازار ایرانی

احمد احمدی تقریبا سفیر صنعت بازی ایران است. او مسئول ارشد بازرگانی در بنیاد بازی های رایانه ای و ویدئویی ایران است؛ نهادی كه از صنعت بازی حمایت و قوانین آن را وضع می كند. او می گوید: «تا قبل از توافق هسته ای همه ایران را نادیده می گرفتند اما معلوم بود که وقتی تحریم ها برداشته شود، ایران به یك باره به جزیره گنج تبدیل خواهد شد.»

او با اشاره به یك پژوهش كه در سال 2013 توسط بنیاد انجام شده، می گوید كه ایران 18میلیون گیمر 3 تا 40 ساله دارد. این به گفته او، ایران را با فاصله زیادی به نخستین بازار بزرگ بازی در خاورمیانه تبدیل می كند؛ «تقریبا یك چهارم جمعیت ایران اهل گیم هستند.»

احمدی كارش را در صنعت هوانوردی شروع كرد و بعد به حوزه فناوری كشیده شد. با این حال به عنوان تفریح به چند اكسپوی بازی رفت. نخستین آنها در گیم شو در سال 1996 در توكیو بود. او با وجود سختی صدور ویزا، به چند اكسپو در آمریكا هم رفته است.

حالا سال ها گذشته و او رابط صنعت گیم ایران با بازیگران اصلی دنیاست. او به این موضوع اشاره می كند كه براساس تحقیق بنیاد، در سال 2013 پرو اوولوشن ساكر (بازی معروف به پس یا PES) در ایران در یك ماه 5میلیون نسخه فروخت.

او می گوید: «در یك نمایشگاه در سنگاپور با مدیر بازرگانی EA (شركت سازنده PES) صحبت می كردم و وقتی كه درباره فروش این بازی در ایران به او گفتم، اعتراف كرد كه چنین چیزی را نمی تواند باور كند.» بیشتر این بازی های فروخته شده البته كپی های غیرمجاز و عمدتا بی كیفیت هستند.

احمدی حالا توجه بیشتری به برنامه ریزی استراتژی فروش در ایران دارد. او می گوید: «نمی توانید این كپی ها را با كپی مثلا بازی فیفا در آمریكا مقایسه كنید، جایی كه هر كپی 100 دلار فروخته می شود، اما اگر تحریم ها در حوزه مبادلات بانکی کاملا برداشته شوند، یك شركت مثل EA می تواند به ایران بیاید و با توجه به شرایط اقتصادی ایران، هر كپی بازی اش را 10 دلار بفروشد. بعد به این فكر كنید كه در نهایت 4 میلیون كپی 10 دلاری فروخته می شود. می بینند چقدر جذاب است؟ خیلی بهتر از این است كه مثلا 10هزار كپی 99 دلاری بفروشید.

من به دنبال چنین سیاست های فروشی هستم. هرچند كپی رایت در ایران وجود ندارد، می خواهم با شركت های سازنده و پخش كننده صحبت كنم و به آنها بگویم كه اگر بازی تان را با قیمتی بومی شده در ایران بفروشید، مزیت خوبی پیدا خواهید كرد. بنابراین گیمرها به جای اینكه یك كپی غیرمجاز را بخرند، نسخه اصلی را می خرند و وقتی كه شما نسخه اصلی را بخرید، به امكانات و فیچرهای زیادی هم دسترسی خواهید داشت. امكاناتش امكان بازی آنلاین بومی شده و به زبان فارسی.»

بنیاد

یك توسعه دهنده درباره صنعت بازی ایران می گوید: «اگر چیزی درباره گرشاسب نشنیده ای، یعنی اصلا صنعت گیم ایران را نمی شناسید.»

وقتی كه درباره صنعت بازی ایران تحقیق كنید، بارها نام این بازی را از دهان توسعه دهندگان خواهید شنید. گرشاسب با بودجه ای 400 هزار دلاری (كه در ایران رقم بسیار بزرگی است) در شركت فن افزار شریف تولید شده است. این بازی كه از تاریخ اساطیری ایران مایه گرفته، 300 هزار نسخه در ایران فروخت و در بازار بین المللی هم فروش خوبی داشت. با این حال اهمیت آن بیش از این است. وقتی كه در سال 2010 این بازی عرضه شد، خیلی ها تازه متوجه شدند كه صنعت گیم در ایران وجود خارجی دارد.

تولید چنین بازی ای پیش از این در ایران سابقه نداشت بنابراین شركت هایی مانند فن افزار شریف، برای راهنمایی و كمك مالی به بنیاد مراجعه می كنند. مهرداد آشتیانی جانشین تولید بنیاد می گوید: «بنیاد جایی نیست كه ایده ها شكل بگیرند بلكه جایی است كه در آن به ایده ها گوش می دهند و از آنها حمایت می كنند.»

چنین حمایت هایی به صنعت گیم در ایران بسیار كمك كرده اند، اما گشایش اصلی، از جای دیگری است. بعد از برداشته شدن تحریم ها، صنعت گیم در ایران و همین طور بازار جذاب آن خیلی سریع راه خود را به بازارهای بین المللی باز خواهند كرد.

یك توسعه دهنده در این باره می گوید: «برداشته شدن تحریم ها یعنی به راحتی می توانیم در نمایشگاه های جهانی شركت كنیم و راحت تر با پخش كنندگان بازی ها كار كنیم، از آنها فیدبك یا گواهینامه فناوری بگیریم.» و البته به این موضوع هم اشاره می كند كه بدون تحریم ها، به راحتی می توان بازی ها را در محیط هایی مانند استیم، اپ استور و گوگل پلی آپلود كرد.

صنعت گیم در ایران حالا در شرایطی است كه منتظر نخستین فرصت است. همه در ایران به این فكر می كنند كه وقتی نخستین فرصت به آنها داده شد، چنان به هدف بزنند كه راه برای شان آنطور كه می خواهند باز شود.

منبع : www.polygon.com
برچسب ها : قاب اقتصاد
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/dB6WG4tp
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه