دولت طبق معمول 50 ساله از صنایع خودرو در کشور حمایت میکند، صنعت خودرو بدون حمایت و مراقبت دولت قادر به ادامه حیات نیست. عباس هشی، عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی، در گفتوگو با موج عنوان کرد: دولت طبق معمول 50 ساله از صنایع خودرو در کشور حمایت میکند، صنعت خودرو بدون حمایت و مراقبت دولت قادر به ادامه حیات نیست، دولت بهعنوان سهامدار مستقیم و غیرمستقیم ذینفع است.
وی ادامه داد: در این سالها از طریق محدودیت واردات ماشین، افزایش سود بازرگانی تعرفهها برای واردات، کنترل بازار و... از خودرو حمایت کرده است. وی افزود: آنچه به آن توجه نشده، کیفیت خودرو است و این موضوع در کشور هیچگاه مورد توجه قرار نگرفته است، دولت هم که حامی منافع مردم و حافظ منافع عموم است، نظارت درست و کنترل اجرایی خوبی را برای ارتقای کیفیت خودرو انجام نداده است.
هشی افزود: مردم جامعه از این وضعیت خسته شدند و در فضای جامعه توانستند حرف خود را بزنند و به فرموده آقای خمینی خدمت به مردم نعمتی است که خدا به عدهای کم اعطا کرد و به عدهای زیاد، مانند دولتمردان که در خدمت مردم باشند.
این حسابدار رسمی ادامه داد: پس مردم موضع انصراف از خرید را گرفتند و ماشین را به دلیل کیفیت کم و قیمت بالا نخریدند، در طی این سالها کاری هم که دولت کرده این است در زمان پایین بودن ارز واردات قطعات انجام شد و زمانی که ارز بالا میرود، صنایع هم قیمت محصولات خود را متناسب با آن بالا میبرند. وی افزود: دولت و شورای رقابت نیز در محاسبات دقت لازم را نکردند و باعث شد که سود صنعت خودرو بیشتر در جیب دلال رود و همچنین مردم هم توان مالی کافی نداشته و هم از کیفیت بد خودرو مینالیدند.