پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز
گزارشی از وضعیت کار زنان در کلمبیا

شکوفه‌ های مرگبار

8 سال پیش ( 1395/3/19 )
پدیدآورنده : سارا گلچین  

چرخ صنعت گل کلمبیا بر استثمار زنان می‌چرخد. دنیای گل‌ها دنیای قشنگی است و گل‌ها رکن زیبایی طبیعت هستند. داستان دنیای گل‌ها در منطقه ساوانا در اطراف پایتخت کلمبیا اما متفاوت است. در آنجا پرورش گل نه به روش طبیعی که با استثمار زنان انجام می‌گیرد. الیدا دورت، زن 29 ساله‌ شاغل در یکی از شرکت‌های پرورش گل در کلمبیا دراین‌باره می‌گوید: «گل‌ها برای من به معنی کار سخت، شرایط بد و به‌ خطر افتادن سلامتی هستند.»

کلمبیا اکنون دومین صادرکننده برگ گل در جهان پس از هلند است. گلخانه‌های بزرگ در سراسر این منطقه سالانه 600 میلیون دلار درآمد نصیب صنعت گل در کلمبیا می‌کنند که تنها از درآمد قهوه و کاکائو در این کشور کمتر است. از هر دو شاخه گل تولیدشده در کلمبیا، یکی در آمریکا فروخته می‌شود.

شکوفه گل‌ها هزینه‌های زیست‌ محیطی فراوانی دارد. سطح آب در منطقه تقریبا با همان سرعتی که درآمد حاصل از صادرات گل افزایش پیدا کرده، درحال‌کاهش است. در اطراف شهر مدرید حجم سفره‌ها کم شده و واردات آب از بوگوتا انجام می‌شود.

اما تجارت گل در کلمبیا اشتغال‌زا است. حدود 80هزار زن اکنون در گلخانه‌های این کشور کار می‌کنند. بسیاری از این زنان برای فرار از فقر موجود در مناطق روستایی به این کار روی می‌آورند. حقوق و دستمزد در این کار کم است. به‌طورمتوسط یک زن در هر روز بیش از 400 میخک درجه یک می‌چیند. چهار تا از این میخک‌ها در گل‌فروشی‌ها 2یورو فروخته می‌شود که بیشتر از درآمد هر کارگر در یک روز است. اما در منطقه‌ای که نرخ بیکاری 40درصد است، شغل پیدا کردن در صنعت گل یک غنیمت است.

این شغل همچنین دارای خطراتی است. گل‌هایی که ساوانا را ترک می‌کنند باید از فیلتر استانداردهای آمریکا و اروپا بگذرند. برای پرورش این گل‌ها از قارچ‌کش‌ها، حشره‌کش‌ها و سایر مواد شیمیایی استفاده می‌شود.

یک‌ پنجم مواد شیمیایی مصرفی گلخانه‌های ساوانا حاوی مواد سرطان‌زا و سمی هستند که استفاده از آنها به خاطر مشکلات بهداشتی در آمریکا ممنوع است. کارگران زن شهادت می‌دهند که باید ماده شیمیایی دی‌کلروپروپن را روی گل‌ها اسپری کنند. این ماده از سوی سازمان بهداشت جهانی در دسته مواد سرطان‌زا قرار دارد. این زنان بدون هیچگونه لباس محافظتی و تنها با یک دستمال که روی دهان‌شان می‌بندند، این کار را انجام می‌دهند.

بررسی‌های پزشکی انجام شده از سوی سازمان غیردولتی کاکتوس در بوگوتا نشان می‌دهد که نزدیک به دو‌سوم کارگران شاغل درصنعت گل کلمبیا از بیماری‌های مرتبط با قرار گرفتن در معرض آفت‌کش‌ها رنج می‌برند. طیف این بیماری‌ها گسترده است و از حالت تهوع تا ورم و درد مفاصل و سقط جنین را دربرمی‌گیرد.

کارگران این صنعت بیش از هر صنعت دیگری در معرض خطر هستند. در‌حالی‌که قانون کلمبیا حق و حقوق زیادی را در حوزه رفاه و حقوق زنان درنظرگرفته، هیچ‌یک از آنها در گلخانه‌ها رعایت نمی‌شود. در قانون، زن باردار حق دارد 80 روز مرخصی زایمان بدون حقوق بگیرد. در عمل اما بسیاری از شرکت‌ها زنان باردار را اخراج می‌کنند. عضویت در اتحادیه‌های کارگری نیز خیلی راحت به اخراج فرد از کارش منتهی می‌شود.

در شهر کوچک توکانسیپا در شمال ساوانا، وکلای موسسه کاکتوس یک دفتر خدمات حقوقی برای رسیدگی به مشکلات کارگران صنعت گل در این کشور تاسیس کرده است. رئیس شرکت کاکتوس دراین‌باره می‌گوید: ما ماهانه حدود 60 مراجع جدید داریم و تقریبا یک‌سوم‌شان نگران اخراج به‌دلیل بارداری هستند. روز مادر برای بسیاری از مادران با گل‌هایی که هدیه می‌گیرند زیبا می‌شود اما بارداری و مادر شدن برای زنان شاغل در صنعت گل کلمبیا یک «جرم» محسوب می‌شود.

تلاش‌هایی صورت گرفته تا صنعت گل کلمبیا وضعیت بهتری پیدا کند. انجمن صادرکنندگان گل کلمبیا اعضای خود را مجبور کرده درباره حقوق استخدام و البته آفت‌کش‌ها قوانین تازه در نظر بگیرد. در کشوری مثل کلمبیا دولت در ادای حق نیروی کار ناتوان است.

باربارا دینهام، شبکه اقدام علیه آفت‌کش‌ها دراین‌باره می‌گوید: «در نبود نظارت دقیق و عدم تقویت جنبش‌های کارگری و آژانس‌های زیست‌محیطی دولتی باعث می‌شود دولت در رساندن نیروی کار به حق‌شان ناتوان باشد.» کارگران صنعت گل در ساوانا چیز زیادی نمی‌خواهند. آنها می‌خواهند شغل داشته باشند، اما با کارفرمایانی که به حقوق‌شان احترام بگذارند.

منبع : guardian
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/pST9mXhz
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه