پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز
مطالعات نشان داد

شکاف حتی در اقتصاد دیجیتال هم بیداد می‌کند

8 سال پیش ( 1395/4/20 )
پدیدآورنده : سارا گلچین  

شکاف دیجیتالی میان کشورهای توسعه یافته و بسیاری از اقتصادهای نوظهور به خاطر هزینه های بالای دسترسی به امکانات دیجیتال همچنان درحال افزایش است. این را گزارش تازه مجمع جهانی اقتصاد نشان می دهد.

شکاف حتی در اقتصاد دیجیتال هم بیداد می‌کند

صدرنشینان این گزارش آمریکا، کشورهای اسکاندیناوی و سنگاپور هستند که از سال 2015 تاکنون در بالای این جدول رده بندی قرار دارند. این درحالی است که براساس این گزارش که نهاد جهانی فناوری اطلاعات مجمع جهانی اقتصاد آن را منتشر کرده، بسیاری از کشورهای درحال توسعه بزرگ دنیا از جمله هند و مکزیک به رده های پایین تر سقوط کرده اند. این مطالعه سالانه میزان آمادگی کشورها برای استفاده از منافع اقتصاد دیجیتال را بررسی می کند.

برای کشورهایی که در عرصه دیجیتال از رقبایشان عقب افتاده اند از نظر سیلجا بالر اگرچه هنوز در این رده بندی حضور دارند اما با توسعه یافته ها فاصله دارند. به نظر این اقتصاددان مجمع جهانی اقتصاد اوضاع کلی اما پیشرفت داشته است. این گزارش توانایی هر کشور برای استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات برای افزایش توان رقابت پذیری آن کشور را می سنجد.

در این گزارش 53 شاخص گوناگون در زمینه های قوانین و مقررات، قمیت فناوری، زیرساخت ها، سازگاری با فناوری در میان عموم مردم جامعه و تاثیر اقتصادی آن فناوری خاص سنجیده می شود. 10کشور برتر امسال هیچ تغییری نسبت به سال گذشته نکرده اند. آمریکا، نروژ از همه بالاتر هستند و هلند و سوییس رده های نهم و دهم را دارند. اما اقتصادهای بزرگ نوظهور در میان 139 کشور سقوط را تجربه کرده اند. چین سه پله بالا آمده و به رده 59 رسیده و برزیل با صعود 12 پله ای رده هفتاد و دوم را به خود اختصاص داده است. دلیل بالاتر آمدن کشورهایی مثل چین و برزیل افزایش استفاده از تلفن همراه و سازگاری عموم مردم با اینترنت بوده است.

براساس این گزارش، مشترکان چنین سرویس هایی در چین در طول سال گذشته نزدیک به دوبرابر شده اند، اما همچان فاصله زیادی میان مناطق شهری و روستایی در این کشورها وجود دارد.

کشورهای مکزیک و هند در این رده بندی سقوط کرده اند. مکزیک با هفت پله سقوط امسال در رده هفتاد و ششم قرار گرفته و هند نود و یکم است. پسرفت این کشورها ناشی از هزینه های بالای خدمات اینترنت و فناوری ارتباطات مثل پهنای باند و اتصال به تلفن همراه است.

اوایل سال جاری میلادی، شرکت تنظیم مقررات رادیویی هند خدمات یکی از شرکت های فیس بوک را متوقف کرد تا امکان دسترسی آزاد برخی وبسایت های این کشور به خدمات اینترنتی را فراهم کند. از نظر شرکت تنظیم مقررات هند، خدمات شرکت وابسته به فیس بوک مانعی برای بی طرفی نت بود.

روز چهارشنبه نیز مارک زاکربرگ، مدیر اجرایی فیس بوک اعلام کرد این شرکت ابتکار تازه ای برای بردن اینترنت به مناطق دورافتاده جهان دارد. این اقدام جدید که OpenCellular نام دارد یک پلت فرم دسترسی به اینترنت با منبع باز است که دستگاه سخت افزاری آن تنها به اندازه یک جعبه کفش است. به این ترتیب همه مردم جهان می توانند از این شبکه وایرلس استفاده کنند. هر دستگاه برای 1500 نفر خدمات ارائه می دهد و تا 6 مایل را می تواند پشتیبانی کند.

ابتکار تازه فیس بوک قطعا می تواند برای مردم مناطق دورافتاده جهان خبر خوشی باشد و اقتصاد جهانی را نیز خوشحال می کند چون وقتی جمعیت بیشتری به دنیای دیجیتال دسترسی داشته باشند، هزینه های اقتصادی نیز پایین خواهد آمد و طبعا این به نفع اقتصاد جهانی خواهد بود.

منبع : WJS
برچسب ها : فرصت آزاد
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/gIuxBnCq
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه