سه شنبه, ۱۲ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Tue, 2 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

وزیر راه و شهرسازی با تشریح چالش ها و مشکلات بازار مسکن، گفت: یکی از مهم ترین مشکلات اقتصاد مسکن این است که نهاد شهرداری از مدیریت شهری به تجارت شهری تبدیل شده است و با فروش قوانین تجارت می کند.

شهرداری ها با فروش قوانین، تجارت می کنند

به گزارش «فرصت امروز»، هر ساله همزمان با روز جهانی اسکان بشر، همایش سیاست های توسعه مسکن در ایران برگزار می شود که روز گذشته هم نخستین روز از این همایش با حضور وزیر راه و شهرسازی و معاونان و مسئولان حوزه شهرسازی برگزار شد. در این همایش عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی به مهم ترین مشکلات حوزه مسکن در کشورمان اشاره کرد که یکی از این مشکلات، نحوه مدیریت شهری در کلانشهرها بود.

عباس آخوندی با اشاره به رشد شایان شهر نشینی در 60 سال گذشته گفت: در حالی که جمعیت شهری در دهه 30 چیزی حدود 60 میلیون نفر بود در دهه 90 این رقم به 55 میلیون نفر رسید. یعنی در طول شش سال جمعیت شهری کشورمان تا 9 برابر افزایش پیدا کرد.

آخوندی با بیان اینکه در بررسی طرح های جامع شهری به این نتیجه رسیده ایم که جمعیت شهرها به یک تعادل نسبی رسیده است، ادامه داد: بررسی طرح های جامع شهری نشان می دهد شهرها به افق پیش بینی جمعیت نرسیده اند و این پیام را می دهد که رشد شهرنشینی متوقف شده است.

وی تاکید کرد: معتقدم در سیاست گذاری در حوزه مسکن مهم ترین موضوع این است که صورت مسئله درستی از وضعیت حال حاضر بازار مسکن کشورمان داشته باشیم و براساس آن برنامه ریزی کنیم. حال اینکه در دولت قبل سیاست تامین مسکن، تولید انبوه تعریف شد، اما امروز شاهد آن هستیم که 166 هزار واحد مسکونی از پروژه مسکن مهر فاقد مشتری است و نشان دهنده این است که فهم درستی از شرایط بازار مسکن وجود نداشت.

آخوندی ادامه داد: از سوی دیگر گزارش هایی از وجود چند هزار واحد مسکونی خالی از سکنه در تهران اعلام شده است که این تعداد واحد خالی این پیام را در بر دارد که سیاست های مسکن در سال های گذشته باعث سوداگری در بازار شده است که این انتظارات سوداگرانه ایجاد شده متناسب با نیاز بازار نبوده است.

بازار مسکن را بمباران شده تحویل گرفتیم

وزیر راه و شهرسازی در شانزدهمین همایش سیاست های توسعه مسکن در ایران با بیان اینکه در ابتدای کار بازار نهادی مسکن را مانند بازارهای سوریه و یمن بمباران شده از دولت قبل تحویل گرفتیم، اظهار داشت: اختلالات بازار مسکن در سه سال گذشته بسیار وحشتناک بود و مفهوم نهاد مسکن را از بین برده بودند.

وی با تاکید بر اینکه در سال هایی که صنایع پیشرفته و پیچیده و مخابرات به بخش خصوصی واگذار می شد، بازار 100درصد خصوصی مسکن به دست دولت افتاد، ادامه داد: انبوه سازان بخش خصوصی بازار مسکن در آن سال پیمانکار دولت شدند و مفهوم ریسک پذیری از سوی بخش خصوصی در بازار مسکن از بین رفت و بدنه بخش خصوصی پیمانکار دولت در ساخت مسکن مهر شدند. با مداخله دولت تولیدکنندگان انبوه تبدیل به پیمانکاران دولت شدند و تغییر رفتارهای این چنینی دولت یازدهم را با چالش تغییر رفتار انبوه سازان و تفهیم این موضوع که انبوه ساز پیمانکار نیست روبه رو کرد.

آخوندی با بیان اینکه در دولت گذشته سیستم پس انداز را از بین بردند، گفت: در حالی که خانه دار شدن بدون سیستم پس انداز امکان پذیر نیست، در دولت قبل آقایی آمد و اعلام کرد به ازای مبلغی بدون پس انداز به مردم خانه می دهد و به یک باره نهاد مسکن در اقتصاد را از بین برد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه مسکن مهر عدم تلاقی عرضه و تقاضا بود، گفت: در حالی که مردم نیاز به مسکن در شهر داشتند در دولت قبل به این تقاضا در بیابان های اطراف شهرها جواب دادند و عرضه خارج از منطقه تقاضا بود و به همین دلیل است که امروز با مشکلات عدیده ای از جمله نبود مشتری برای واحدهای مسکن مهر مواجه هستیم.

شهرداری تجارت پایه در شهر حاکم است

وزیر راه وشهرسازی در ادامه این همایش یکی از مهم ترین مشکلات مسکن در ایران را نحوه مدیریت شهری اعلام کرد و گفت: از دیگر مشکلات بازار مسکن بحث سوداگری و مدیریت شهری است و متاسفانه نهاد شهرداری از مدیریت شهری به تجارت شهری تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه امروز شهرداری تجارت پایه در شهرها حاکم است، اظهار داشت: شهرداری ها با فروش تمام قوانین و مقررات در شهرها تجارت می کنند و فکر می کنند می توان تمام قوانین را خریدوفروش کرد.

آخوندی با تاکید بر اینکه این مدیریت شهری سوداگری در بازار مسکن را تشدید می کند، ادامه داد: وقتی این مدیریت شهری سوداگری را حرفه اصلی خود بداند و در طولانی مدت این سیستم را در پیش گرفته باشد، نتیجه آن این است که امروز با فاجعه شهری مواجه باشیم. امروز مردم تهران حتی برای نفس کشیدن هم با هزاران مشکل مواجه هستند که این نتیجه مدیریت شهری شهرداری هاست.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه این نحوه مدیریت شهری برای سایر شهرهای کشورمان بدآموزی دارد، گفت: امروز شاهد آن هستیم که در مشهد 300 برج بدقواره در حریم حرم در حال ساخت است و این هم نتیجه عدم رعایت قوانین شهرسازی در تهران است.

وی ادامه داد: فروش تراکم و باغات تجریش در منطقه یک تهران نیز حل کننده مشکلات تامین مسکن و شهرنشینی نیستند که کیفیت معنوی زندگی مسئله بسیار مهم شهری است که ما نباید آن را نادیده بگیریم و کیفیت زندگی در شهرها را تنها به بهبود کیفیت مادی تنزل دهیم، به این معنا باید مفهوم ایران شهری را در کیفیت معنوی زندگی شهری مطرح کنیم که سرانجام کیفیت معنوی زندگی باید براساس مفهوم تمدنی ایران شهری تعریف شود زیرا ما ملتی هستیم که تمدنی تاریخی داریم و این تاریخ ثروت بزرگ ماست. مفهوم تمدنی ایران شهری در دوران معاصر به مفهوم ساختمان های لوکس در منطقه یک، منطقه 22 و مسکن مهر نیست زیرا هیچ یک از آنها تداعی کننده تمدن ایران شهری نیستند.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/fZTm7NHS
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه