فعالیت مستقل با استفاده از سرمایهگذاری بخش خصوصی در کنار حمایت موثر دولت، این مسیر جدیدی است که وزیر راه و شهرسازی پیش پای ایرلاینهای داخلی در فضای پسابرجام گذاشته که یا خود را به سطح رقابت با ایرلاینهای خارجی و بینالمللی برسانند، یا با کنار رفتن از اقتصاد ایران، جای خود را به سرمایهگذارانی بدهند که توان حضور پرقدرت در عرصههای جهانی اقتصاد را دارند.
به گزارش «فرصت امروز»، عباس آخوندی شنبه شب در مقابل مردم قرار گرفت تا در کنار ارائه گزارشی از آنچه در سفر اخیر به ایتالیا و فرانسه گذشته، تصویری از آینده صنعت هواپیمایی ایران روشن کند. همانطور که از پیش نیز معلوم بود، بخش قابل توجهی از تمرکز این سفر اروپایی رئیسجمهور به انعقاد قرارداد با شرکت ایرباس اختصاص پیدا کرد تا پس از سالها درجا زدن، صنعت هوایی ایران نیز نام خود را در کنار کشورهایی ببیند که با سفارشهای کلان نسبت به خرید هواپیماهای جدید با تعدادی بالا اقدام کنند.
وزیر راه و شهرسازی فرآیند انتخاب و خرید هواپیماهای جدید ایرباس را مسئلهای اعلام کرد که با توجه به نیاز جدی کشور و البته پس از تحقیق و بررسیهای گسترده صورت گرفته و البته رقم قراردادها نیز بسیار به آنچه مدنظر ایران بوده، نزدیک شده است. براساس اعلام آخوندی، ناوگان هوایی ایران دامنه مختلفی از هواپیماها اعم از ناوگان 80 نفره کوتاه برد تا هواپیماهای پهن پیکر برای پرواز به قارهها نیاز دارد و از این رو، در برنامهریزیهای صورت گرفته، هواپیماهای مختلفی مانند ایرباس 320 تا ایرباس 380 را در دستور کار خود داشته است.
آنچه در صحبتهای آخوندی اهمیت بسیاری دارد، موضوع استفاده حداکثری ایران از فضای به وجود آمده برای تنوع بخشیدن به تامین مالی برای خرید هواپیماهای جدید است. آخوندی پس از آنکه اعلام کرده خرید 118 ایرباس جدید به وسیله لیزینگ و تامین مالی شرکت ایرباس اجرایی شده، صحبت از افق روشنی کرده که بناست با تاسیس شرکت ملی تامین و خرید هواپیماهای جدید شکل بگیرد.
براساس آنچه از سوی آخوندی اعلام شده، با تاسیس این شرکت، ایرلاینهای ایرانی میتوانند بدون نیاز به ورود به بازارهای جهانی به طور مستقیم با این شرکت ارتباط داشته و نسبت به خرید یا اجاره هواپیماها اقدام کنند. هرچند آخوندی هنوز جزییات این طرح را اعلام نکرده و مشخص نیست کدام سازمان یا نهاد دولتی پیگیری آن را در دستور کار قرار خواهد داد اما به نظر میرسد این راهبرد برای ایرلاینهای ایرانی که در طول سالهای گذشته با مشکلات جدی در تامین مالی خود روبهرو بودند افقی را بهشدت مثبت تصویر میکند که میتواند در کنار طرح دولت در افزایش توان این شرکتها و قدرت گرفتن آنها از لحاظ مالی اهمیتی جدی داشته باشد.
شرکت تامین هواپیما فرآیند خرید را تخصصی میکند
طرح حمایتی دولت از ایرلاینها با تاسیس این شرکت و تامین هواپیما از سوی کارشناسان عرصه امری مهم و مثبت تلقی شده و در افق صنعت هوایی ایران امری تاثیرگذار به حساب میآید. حمید نجف، کارشناس صنعت هوانوردی در گفتوگو با «فرصت امروز» تاکید کرد: هرچند محدودیت جدی سالهای گذشته بر ایرلاینهای ایرانی خرید هواپیما را با دشواری مواجه کرده و توسعه این صنعت را سخت کرد، اما با لغو تحریمها فضایی به وجود آمده که میتواند بهشدت مثبت تلقی شود.
وی ادامه داد: در این فضای جدید قطعا نیاز به بررسی دقیق و نگاه کارشناسی در فعالیت ایران برای خرید هواپیماهای جدید غیرقابل چشمپوشی است و تامین منابع مالی نیز میتواند امری جدی باشد. از این رو تاسیس شرکتی که خرید و تامین هواپیما را تضمین خواهد کرد، امری مهم و مثبت خواهد بود و با توجه به افق روشن پس از لغو تحریمها میتوان انتظار داشت سرمایهگذاران داخلی و خارجی در آن فعال شوند.
محمد بشارتی، کارشناس صنعت هواپیمایی نیز در گفتوگو با «فرصتامروز» از اهمیت استفاده حداکثری ایرلاینهای داخلی از فضای به وجود آمده پس از لغو تحریمها گفت و اظهار کرد: در چنین شرایطی اگر دولت بتواند دست ایرلاینها را در تامین منابع مالی متنوع باز کرده و به آنها کمک کند نسبت به خرید لیزینگی هواپیما یا اجاره آن اقداماتی مثبت را انجام دهند، بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.
به گفته وی، در کنار ایران ایر که بهعنوان ایرلاین حامل پرچم جمهوری اسلامی میتواند از کمکهای مستقیم دولتی بهرهمند شود، ایرلاینهای داخلی و سرمایهگذاران بخش خصوصی هستند که آینده این صنعت بسیار مهم را تضمین میکنند و از این رو کمک به بهبود اوضاع آنها امری غیرقابل چشمپوشی خواهد بود.
بشارتی خاطرنشان کرد: در حال حاضر، بسیاری از ایرلاینهای مطرح جهان به جای صرف هزینه خود برای خرید هواپیماهای ملکی، تلاش میکنند راه خود را در عرصه اجاره و لیزینگ هواپیما طی کنند. حالا که ایران فضای این موضوع را بعد از لغو تحریمها به دست آورده، قطعا نمیتوان انتظار داشت که کشور از این امکان بسیار مثبت بیبهره بماند. از این رو میتوان خوشبین بود که تاسیس شرکت تامین هواپیماهای ملی، نقشی بسیار مثبت در آینده ایفا کند.
این شرکت جدید که آخوندی هنوز درباره آن جزییاتی ارائه نکرده، میتواند در آینده نزدیک برای صنعت هوایی ایران تغییرات جدی به وجود آورد که در چارچوب آن امکان اجاره، لیزینگ و فروش هواپیما با روشهای ساده فراهم میشود، شرکتی که مانند باز شدن دست ایران در بازارهای هوایی پس از سالها سختی، امری جدید و مولود لغو تحریمها محسوب میشود.