مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور با بیان اینکه بهار ۹۶ از قطعه یک آزادراه تهران-شمال بهرهبرداری رسمی میشود، گفت: میخواهیم در نوروز سال ۹۶ اجازه عبور موقت از این محور را به مسافران بدهیم تا به جای پیمودن مسیر ۹۲ کیلومتری، ۶۰ کیلومتر مسیر برای آنها کوتاهتر شود.
علی نورزاد در گفتوگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره آخرین وضعیت احداث و تکمیل راهآهن قزوین-رشت گفت: امیدواریم طبق برنامه این پروژه ریلی در صورت تامین کامل و بهموقع اعتبار خردادماه امسال به بهرهبرداری برسد اما همانطور که اشاره شد تخصیص و توزیع مناسب اعتبارات شرط لازم برای تحقق این مسئله است.
وی افزود: سال گذشته ۸۰۰میلیارد تومان اعتبار طی ۱۱ ماه به شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور تخصیص یافت و روزهای آخر سال ۹۴ نیز هزار میلیارد تومان دیگر پرداخت شد با این نوع تخصیص اعتبارات برنامهریزی معنی و مفهوم خود را از دست میدهد.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور درباره زمان بهرهبرداری از قطعه یک آزادراه تهران-شمال نیز یادآور شد: این قطعه ۳۲ کیلومتری از تقاطع بزرگراه آزادگان و بزرگراه شهید همت در تهران شروع میشود و با عبور از کن، سولقان، امامزاده عقیل، تونل تالون و دره لانیز به سهراهی شهرستانک میرسد.
وی ادامه داد: برنامه آن است که بهار سال ۹۶ از قطعه یک آزادراه تهران-شمال بهرهبرداری رسمی شود. البته میخواهیم در نوروز سال ۹۶ اجازه عبور موقت از این محور را به مسافران بدهیم تا به جای پیمودن مسیر ۹۲ کیلومتری، ۶۰ کیلومتر مسیر برای آنها کوتاهتر شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی درباره آخرین وضعیت ۱۱ کیلومتر باقیمانده از آزادراه رشت-قزوین اظهار کرد: کار باند اول قطعه 3/2 کیلومتری آزادراه منجیل-رودبار تمام و برای تردد مسافران نوروزی امسال باز شد و باند دیگرش هم امیدواریم پاییز امسال به شرط تامین کامل و به موقع اعتبار تکمیل شود. قطعه اول این آزادراه به طول 3/2 کیلومتر دارای درصد 69 پیشرفت فیزیکی و 60درصد پیشرفت ریالی است که کوهستانی بودن مسیر سبب انجام عملیات پیچیده راهسازی شده است. بهعنوان مثال در همین حدود 3/2 کیلومتر قطعه اول آزادراه منجیل-رودبار تنها 3هزار متر تونل وجود دارد.
نورزاد از بهرهبرداری 3هزار و 200 متر باند برگشت باقی مانده از آزادراه منجیل-رودبار تا پایان تابستان امسال خبر داد و گفت: این پروژه به دلیل صعوبت عملیات راهسازی نیازمند اعتبار قابل توجهی است که تامین آن همکاری تمامی دستگاههای ذیربط را میطلبد. برای احداث قطعه اول آن تاکنون 120میلیارد تومان هزینه شده و پیشبینی میشود 80میلیارد تومان دیگر نیز برای اجرای کامل باند رفت و برگشت این مسیر هزینه شود.