به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی 20 میلیون تن سیمان مازاد در کشور تولید میشود و این اتفاق در حالی است که مسئولان درخواست کردهاند، تولید سیمان کشور به 100 میلیون تن در سال افزایش پیدا کند.
طبق آخرین آمار موجود سالانه 70 میلیون تن سیمان در کشور تولید میشود که 20میلیون تن آن به دلیل مازاد بودن، صادر میشود. از سوی دیگر، کارخانههای جدیدی در حال رسیدن به بهرهبرداری هستند و خبر از به بهرهبرداری رسیدن کارخانههای تازه تولید سیمان تا آخر سال به گوش میرسد.
این موضوع در حالی مطرح میشود که محمدشکرچیزاده، معاون وزیر راه و شهرسازی به صراحت گفته اگر همه پروژههای عمرانی هماکنون به فعالیت بپردازند، باز هم 20 میلیون تن سیمان مازاد در کشور وجود دارد که به ناچار با قیمت پایین صادر میشوند.
عبدالرضا شیخان، دبیر انجمن صنایع سیمان در گفتوگو با «فرصت امروز» این موضوع را تایید میکند و میگوید: «20 میلیون تن سیمان مازاد در کشور تولید میشود و با توجه به حجم بالای صادرات، ما پیشنهادهایی را برای استفاده بیشتر از سیمان در داخل کشور دادهایم.»
اما نکتهای که با توجه به حجم زیاد سیمان مازاد در کشور قابلتوجه به نظر میرسد، ایجاد واحدهای تازه برای تولید سیمان و درخواست برای رساندن تولید سیمان به 100 میلیون تن در سال است. درخواستیکه میتواند موجبات ضرر صنایع سیمان را فراهم کند.
شیخان در اینباره بیان میکند: «درخواست ما این است که دیگر واحد جدیدی برای تولید سیمان در کشور از وزارت صنعت، معدن و تجارت مجوز دریافت نکند، اگر هم برنامهریزی برای نداشتن کمبود در سیمان در طول سالهای آینده وجود دارد، حتما قبل از دادن مجوز با انجمن مشورت شود تا ما مشخص کنیم که کدام کارخانه و در چه نقطهای به بهرهبرداری برسد. مثلا چین یک کارخانه 700 تنی برای تولید سیمان در یکی از روستاهایش راهاندازی کرد که موجب ایجاد اشتغال شد و هم برای مصرف آن منطقه در نظر گرفته شده و کار حملونقل را راحتتر میکرد.»
او در پاسخ به این پرسش که چرا هنوز این خبر شنیده میشود که واحدهای تازه تولید سیمان تا پایان سال به بهرهبرداری میرسد؟ توضیح میدهد: «این واحدها، واحدهایی هستند که از سالها قبل درباره آنها برنامهریزی شده و شرایط بهرهبرداری از آنها اکنون فراهم شده است، منظور ما از راه ننداختن واحدهای تازه، ندادن مجوز تازه است.»
جادههای بتنی ایجاد شود
وقتی صحبت از مازاد بودن محصولی میشود که برای تولید آن از منابع طبیعی کمک گرفته شده و تولیدش راه سختی را در پیش داشته و دست آخر با قیمتی نه چندان مناسب صادر میشود، این پرسش مطرح میشود که برای بیشتر شدن مصرف داخلی سیمان یا جلوگیری از صادرات مازاد با قیمت پایینتر چه باید کرد؟
دبیر انجمن صنایع سیمان در پاسخ به این پرسش میگوید: «چند دیدگاه در این زمینه وجود دارد، اما یکی از راههای مهم و اساسی این است که وزارت راه و شهرسازی این محصول را افزایش دهد. مثلا ما به سمت ایجاد جادههای بتنی پیش برویم که در آن هم عمر جاده افزایش مییابد و هم قیمت تمام شده کمتر میشود. از سوی دیگر، ما میتوانیم محصول قیر را که صادرات آن دارای ارزش افزوده زیادی است، صادر کنیم. البته تاکنون در چند مورد این اتفاق افتاده است.»
حرکت به سمت ساختن ساختمانها با پایههای بتنی که مقاومت بیشتری دارد میتواند راه دیگری باشد. به گفته شیخان، با ساختن ساختمانهای بتنی، مصرف فولادی که بخش عمدهای از آن وارداتی است، کاهش پیدا خواهد کرد.
سیمان داخلی کیفیت بالایی دارد
یکی دیگر از نظراتی که درباره دلیل وجود صادرات سیمان با قیمت پایین مطرح میشود، کیفیت پایین سیمان داخلی است. موضوعی که تولیدکنندگان سیمان بهشدت با آن مخالفند.
شیخان با دفاع از کیفیت سیمان ایرانی، بیان میکند: «سیمان تولیدی داخلی دارای استاندارد ملی و استاندارد اروپایی است. همچنین وقتی سیمان ما به کشورهایی نظیر عراق صادر میشود که استاندارد دیگری را مدنظر دارد، در آنجا تست شده و سپس پذیرش میشود. هیچ تولیدکنندهای سیمان بیکیفیت را صادر نمیکند، زیرا به خوبی میداند که بازار رقابتی صادرات را از دست خواهد داد.»
او درباره قیمت پایین صادرات سیمان میگوید: «پایین آمدن قیمت سیمان صادراتی به دلیل افزایش صادرات است. تولیدکنندهها برای اینکه در بازار صادرات بمانند، با توجه به قیمت تمام شده خود، قیمت محصول صادراتی را کمی پایین میآورند تا بتوانند در بازارهای صادراتی بمانند.»