یکشنبه, ۱۷ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Sun, 7 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز
تقاضای دولت برای تسریع در بررسی بسته خروج از رکود از مجلسی‌ها

سکوت مجلس درباره بسته خروج از رکود شکسته شود

9 سال پیش ( 1393/7/28 )
پدیدآورنده : عسل داداشلو  

بسته‌ای که قرار بود محرک اقتصاد کشور باشد این روزها در دست مجلسی‌ها مسکوت مانده است. زمزمه‌های تدوین بسته «سیاست‌های اقتصادی برای خروج غیر‌تورمی از رکود» از ابتدای تابستان سال جاری شروع شد و در مرداد ماه به دست مجلسی‌ها سپرده شد اما مجلسی‌ها هنوز تصمیم جدی درباره این بسته نگرفته‌اند.

هدف از تدوین بسته خروج از رکود توسط دولت این بود که تحرکی به تقاضا با در نظر گرفتن بخش عمده اختیارات دولت در عرصه اقتصاد و به‌خصوص اعمال سیاست‌های پولی، مالی و ارزی تازه‌تر، آسان‌سازی روندهای اداری و کاهش مالیات‌ها، ببخشد.

این بسته در 177 بند تدوین و بخشی از آن در شهریور ماه با تصویب هیات وزیران به بخش‌های مربوط ابلاغ شد اما حدود 30 بند از آن نیاز به تصویب قانون در مجلس شورای اسلامی داشت و به همین دلیل دولت در نیمه دوم شهریور ماه بسته پیشنهادی خود را به مجلس تقدیم کرد. مجلس نیز تا پایان شهریور درباره بندهایی از این بسته از جمله بندهای مالیاتی تصمیم گرفت اما با گذشت بیش از یک ماه هیچ خبری از تصمیم‌گیری درباره سایر بندها نیست.

سکوت مجلس درباره بسته خروج غیرتورمی از رکود آن‌قدر طولانی شد تا در نهایت صدای دولتی‌ها را درآورد. روز گذشته اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهور، رسما از مجلسی‌ها خواست تا عملکرد خود را درباره تصمیم‌گیری درباره بسته پیشنهادی دولت تسریع کنند.

بسته خروج غیرتورمی از رکود توسط «ستاد هماهنگی امور اقتصادی دولت» تدوین شده و طبق آن چیزی که دولت پیش‌بینی کرده بود قرار بود این بسته در شش ماهه دوم سال جاری به اجرا دربیاید. اما اکنون یک ماه از شش ماهه دوم هم گذشته و همچنان هیچ خبری از اجرایی شدن کامل این بسته نیست.

این اتفاق در شرایطی است که بخش‌های مختلف جامعه از رکود موجود رنج می‌برند. این رکود بیش از هر چیز در میان صنعتگران دیده می‌شود که دلیل برجسته آن نبود تقاضا در بازار است. به همین دلیل تصمیم‌گیری درباره بندهای دیگر این بسته ضروری به نظر می‌رسد تا شاید این بسته بتواند با اجرایی شدن، بخشی از هدف اصلی آن‌که تحریک تقاضا است را محقق کند اما مجلسی‌ها همچنان درباره آن سکوت کرده‌اند.

محمد حسن نژاد، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با «فرصت امروز» درباره علت تعلل مجلس درباره تصمیم‌گیری این بسته می‌گوید: «در طول روزهای گذشته موضوع تنظیم مقررات مالی دولت در صحن مطرح بود که پس از اتمام این کار موضوع بسته خروج از رکود در دستور کار مجلس قرار خواهد گرفت.»

حسن‌نژاد در پاسخ به اینکه تعلل مجلس در این زمینه را قبول دارد؟ بیان می‌کند: «ان‌شاءلله به‌زودی درباره این بسته تصمیم‌گیری می‌شود.»

کمیسیون حمایت از تولید ملی، کمیسیونی است که ماموریت بررسی این بسته بر عهده آن گذاشته شده، بنابراین اعضای این کمیسیون شاید تنها کسانی باشند که بتوانند پاسخی موجه درباره سکوت مجلس ارائه کنند.

جـعـفـر قـادری، عضو کمیسیون حمایت از تولید ملی مجلس شورای اسلامی به «فرصت امروز» در این‌باره می‌گوید: «کمیسیون حمایت از تولید ملی درحال بررسی این بسته است اما به دلیل اینکه یک لایحه از سوی دولت ارائه شده و پیش از این نیز چند طرح در مجلس در همین رابطه وجود داشته است، طبیعتا بررسی همه این موارد زمان‌بر است.»

او در پاسخ به اینکه پیش‌بینی می‌شود تا چه زمانی بررسی این بسته به طول بینجامد؟ بیان می‌کند: «پیش‌بینی زمان کمی دشوار است زیرا مجلس تعطیلی‌هایی را در پیش دارد. البته موارد مربوط به لایحه دولت در کارگروه آماده است و گمان می‌کنم تا روز سه شنبه برای رأی‌گیری آماده شود، اما تصمیم‌گیری درباره مابقی موارد در طول دو هفته آینده کمی دشوار به نظر می‌رسد.»

با توجه به تقاضای دولت از مجلس به نظر می‌رسد که مجلسی‌ها باید کمی در تصمیم‌گیری درباره این بسته تعجیل کنند زیرا فقط این دولتی‌ها نیستند که چشم به راه این بسته نشسته‌اند بلکه تولیدکنندگان، کشاورزان و بخش‌های مختلف اقتصاد کشور در انتظار اجرایی شدن این بسته هستند تا شاید تحرکی را در فضای راکد تولید ایجاد کند.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/svYE8DQr
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه