پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز
برنامه ریزی

با سر بالا پیش بروید

8 سال پیش ( 1394/10/8 )
پدیدآورنده : سارا گلچین  

برنامه‌ریزی به فرآیندی گفته می‌شود که طی آن مجموعه‌ای از کارها و فعالیت‌ها برای رسیدن به هدفی مشخص طراحی و نوشته می‌شوند. برنامه‌ریزی می‌تواند بسته به هدف مورد نظر در سه سطح کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلند‌مدت تعریف شود. برنامه‌ریزی را می‌توان نوعی پیش‌بینی در مورد آینده دانست. این کار به ما کمک می‌کند تا چشم‌انداز روشن‌تر و بهتری از آنچه قرار است انجام دهیم یا اتفاق بیفتد در برابر دیدگانمان داشته باشیم. درواقع برنامه‌ریزی به‌عنوان پل رسیدن به هدف شناخته می‌شود.

planning366

در اهمیت برنامه‌ریزی بسیار گفته و نوشته شده است. برای برنامه‌ریزی کردن نکات ریز و در عین حال بسیار مهمی وجود دارد که گاه به خاطر پیش‌پا افتاده بودن و ظاهر ساده‌شان و گاه به دلیل دیده نشدن، به چشم ما نمی‌آیند. اگر از آنهایی هستید که مدام برنامه‌ریزی می‌کنید و همواره به آن پایبند نیستید، این چند نکته را آویزه گوشتان کنید تا از غم بیکران عدم پایبندی نجات یابید. این نکات به‌ویژه در رسیدن به اهداف مالی ویژه، کارساز هستند:

1-‌ واقع‌بین باشید

فضایی و رویایی برنامه نریزید. این کار فقط انرژی و وقت شما را هدر می‌دهد و حاصلی جز عذاب‌وجدان ندارد. برنامه‌ریزی رویایی حاصل هوا و هوس‌هایی است که به ما غلبه می‌کند. به‌جای اینکه رویاپردازی کنید، به ارزیابی هدف و امکاناتی که دارید، بپردازید. سختی‌ها، زمان رسیدن به هدف و هر آنچه مرتبط با هدفتان است را بررسی کنید.

2-  تصویرسازی کنید

در ذهنتان مجسم کنید که اگر این اتفاق بیفتد یا آن اتفاق رخ ندهد، چه پیش می‌آید. درواقع با استفاده از تصویرسازی می‌توانید آینده را قبل از آمدنش ببینید و این به شما در درک برنامه‌ای که دارید، بسیار کمک می‌کند. البته توجه داشته باشید که تصویرسازی را با خیالبافی اشتباه نگیرید. تصویری را بسازید که فکر می‌کنید اتفاق می‌افتد نه آنچه دوست دارید پیش بیاید.

3-‌ تمرکز کنید

پیش از اینکه چیزی به نام برنامه‌ریزی داشته باشیم باید هدف خود را مشخص کنیم. وقتی بدانیم چه‌زمانی می‌خواهیم به چه‌چیزی برسیم، دیگر با عذاب از این شاخه به آن شاخه پریدن مواجه نمی‌شویم. تمرکز البته در روزگار پردغدغه ما کار چندان ساده‌ای نیست اما اگر هدف مشخص، بلند و دست‌یافتنی باشد، تمرکز هم امکان‌پذیر می‌شود.

4-‌ همه‌چیز را تحت کنترل داشته باشید

فقط به این فکر نکنید که فلان‌کار را انجام دهید. تنها انجام دادن کاری و رد شدن از آن نمی‌تواند کارگشا باشد. درواقع گاهی باید سر را برگرداند، به عقب نگاه کرد و آنچه انجام شده را بررسی کرد. تاثیرات انجام کارها در مسیر اهداف کوتاه‌مدت و خرده‌کارهایی که برای رسیدن به اهداف بلند‌مدت انجام می‌شود، یکی از کارهای بسیار مهم در رسیدن به یک هدف است. به این ترتیب برنامه‌ریزی‌ها هم درست‌تر انجام می‌شوند. می‌توان با این کار غلط‌ها را در یک برنامه‌ریزی پاک کرد و درست‌ها را به جایشان نشاند.

5-‌ ضرب‌الاجل تعیین کنید

هر وقت شد یا هر وقت رسیدم نمی‌تواند نقطه پایان خوبی برای برنامه‌ریزی شما باشد چون با این شرایط زمان زیادی را ممکن است از دست بدهید. شاید مجبور باشید کل عمرتان را فدای یک هدف کنید. وقتی نقطه پایان در برنامه‌ریزی‌تان مشخص باشد، پایبندی به آن نیز بیشتر می‌شود چون خوب می‌دانید که تا ابد وقت ندارید. درواقع تعیین ضرب‌الاجل باعث می‌شود امروز و فردا نکنید و کارهایتان عقب نیفتد.

6-‌ جزئی‌نویسی کنید

یک برنامه‌ریزی زمانی ارزشمند است که جزییات تا حد امکان در آن گنجانده شده باشد. برنامه‌ریزی‌ای که تنها بنویسند در فلان زمان می‌خواهم به فلان هدف برسم، قیمت چندانی ندارد. این برنامه‌ریزی زیادی کلی و در بسیاری موارد رویایی است. ذکر جزییات یعنی نوشتن نیازها، بایدها، نبایدها، امکانات موجود و هر آنچه در رسیدن به هدف کمک‌کننده است.

7-‌ تکرار و یادآوری کنید

آنچه می‌خواهید به آن برسید را روزانه با خود بگویید. این کار را با صدای بلند انجام دهید. فرقی نمی‌کند هدف شما در کوتاه‌مدت میسر باشد، به برنامه‌ریزی بلند‌مدت نیاز داشته باشد یا هدفی بلند‌مدت باشد. مهم این است که تکرار هدف می‌تواند بخش مهم و تاثیرگذاری از برنامه‌ریزی ما باشد. امری که به آن معمولا توجه نمی‌شود.

8-‌ اعتماد‌به‌نفس داشته باشید

خود را باور کنید. برنامه‌ریزی که به قلم خودباورها نوشته می‌شود بسیار قابل اعتمادتر از آنهایی است که صرفا برای خالی نبودن عریضه کاغذی سیاه می‌کنند. اگر قرار است برای رسیدن به هدفی برنامه‌ای مدون بریزید، قبل از این کار از باور و اعتماد به خودتان مطمئن شوید. این نکته برنامه‌ریزی را هم مستحکم و هم قابل اتکا می‌کند.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/cWU5mRbI
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه