پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

در ۱۳بهمن سال جاری شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در رقم ۷۷هزار و ۴۱۴واحدی قرار داشت اما با گذشت هفت روز کاری از مهلت بورس این عدد به ۷۶هزار و ۷۹۲واحدی رسید و افت ۶۲۲ واحدی را تجربه کرد.

همچنین شاخص آزاد شناور که در تاریخ مذکور در تراز ۸۴هزار و ۸۳۵واحدی بود به رقم ۸۴هزار و ۱۴۹واحدی رسید که در نتیجه این شاخص هم با افت ۶۸۶واحدی روبه رو شد. علاوه براین شاخص بازار اول که در چهارشنبه دو هفته پیش در کانال ۵۴هزار و ۷۷۲واحدی قرار داشت به رقم ۵۴هزار و ۴۱۵واحدی رسید و افت ۳۵۷واحدی را تجربه کرد.

همچنین شاخص بازار دوم افت بیش از ۱۷۰۰واحدی را تجربه کرد. در هفته گذشته ارزش بازار سهام به بیش از ۳۲۲تریلیون تومان رسید. این در حالی است که هفت روز پیش در تاریخ ۱۳بهمن سال جاری، ارزش بازار بیش از ۳۲۴تریلیون تومان بود و این یعنی طی روزهای گذشته، حدود 2تریلیون تومان از ارزش بازار بورس اوراق بهادار تهران کاسته شده است.

وزن قابل توجه بانک ها در معاملات

در هفته گذشته بانک ها که وزن قابل توجهی از معاملات بازار سهام را به خود اختصاص دادند بیشتر مورد توجه سهامداران قرار گرفتند. بانک ها با کاهش قیمت چشمگیر روبه رو شده اند و در حال حاضر با توجه به در کف قرار گرفتن قیمت آنها با روندی متعادل به کار خود ادامه می دهند.

در عین حال با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال وضع شرکت ها برای سال آینده مشخص شده است و با کاهش قیمت هایی که صورت گرفته، ارزیابی ها مبنی بر در کف قرار گرفتن قیمت ها می تواند وزن بیشتری پیدا کند و تأثیر بیشتری روی روند بازار داشته باشد.

از اتفاقات مهم دیگری که هفته گذشته در بورس اوراق بهادار تهران رخ داد، عرضه اولیه نماد داروی «برکت» بود؛ این عرضه، نخستین عرضه ای بود که در بورس تهران به روش بوک بیلدینگ کشف قیمت شد. در این عرضه ۱۰درصد از سهام این شرکت معادل ۳۴۰میلیون سهم از جانب سهامدار عمده به فروش گذاشته شد.

قیمت پایه ای که متعهد پذیره نویس و مدیر عرضه برای آن تعیین کردند برای هر سهم ۲۲۰تومان بود که با احتساب سقف بالای ۱۰درصد آن، قیمت سقف ۲۴۲ تومان گذاشته شد و در نهایت ۲۴۰تومان و یک ریال میانگین قیمتی بود که در نخستین روز عرضه این سهم مورد معامله قرار گرفت. روزهای قبل از عرضه این سهم، کمپینی در برخی گروه های مجازی برپا شده بود، مبنی بر اینکه این سهم خریداری نشود.

برخی فعالان بازار سهام معتقد بودند این سهم تا قیمت کف و سقفی که برای آن مشخص شده، ارزنده نبوده است. روزهای پس از عرضه اولیه این سهم نیز مخالف جریان معمول عرضه های اولیه بورس، هر روز با افت قیمت مواجه شد به طوری که در آخرین روز کاری هفته گذشته بورس اوراق بهادار تهران نزدیک به 4درصد افت قیمت را ثبت کرد.

افت بیش از 40درصدی حجم و ارزش معاملات بازار اول فرابورس

معاملات هفتگی فرابورس ایران با دادوستد 925میلیون ورقه در 171هزار دفعه به ارزش 10هزار و 600میلیارد ریال پایان یافت. این ارقام با رشد 3، 47 و 32درصدی حجم، تعداد دفعات و ارزش معاملات همراه بود. در هفته معاملاتی منتهی به 22بهمن ماه به ترتیب بازار ابزارهای نوین مالی، شرکت های کوچک و متوسط، پایه و دوم با بیشترین رشد حجم معاملات روبه رو شدند. بازار اول نیز تنها بازاری بود که افت بیش از 40درصدی حجم و ارزش معاملات را تجربه کرد.

در بازار اول، دوم و پایه به ترتیب 90، 356 و 434 میلیون سهم به ارزش 143، 1654 و 906 میلیارد ریال دست به دست شد. در بازار شرکت های کوچک و متوسط نیز روند رو به رشد معاملات همچون هفته قبل ادامه یافت به طوری که 500هزار سهم به ارزش 27میلیارد ریال در این بازار مورد مبادله قرار گرفت که از افزایش 65 و 71درصدی حجم و ارزش دادوستدها در این بازار حکایت داشت. بررسی معاملات در بازار ابزارهای نوین مالی نیز نشان می دهد اوراق بدهی و صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله رشد حجم و ارزش معاملات را نسبت به هفته پیشین به ثبت رسانده اند.

به این ترتیب در این بازار 7میلیون ورقه بدهی به ارزش 7106 میلیارد ریال خریدوفروش شد که با افزایش 39 و 44درصدی حجم و ارزش همراه بود. صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله نیز تغییر مالکیت 37میلیون ورقه به ارزش522میلیارد ریال را تجربه کردند که نسبت به هفته قبل بیش از 120درصد افزایش در حجم و ارزش معاملات«ETF»ها را نشان می داد.

اوراق تسهیلات مسکن اما در هفته ای که پشت سر گذاشتیم با کاهش حجم و ارزش دادوستد این اوراق روبه رو شد به طوری که معامله 320هزار ورقه تسه به ارزش 243میلیارد را به ثبت رساند که با افت 8درصدی حجم و ارزش دادوستدها همراه بود. در همین حال هفته گذشته ارزش معاملات خرد بازار سهام شامل معاملات بازارهای اول، دوم، پایه و SME به تفکیک صنایع فرابورسی به رقم 2461میلیارد ریال رسیدکه 499میلیارد ریال آن معادل 20.3درصد به گروه  «محصولات غذایی و آشامیدنی به غیر از قند و شکر» اختصاص یافت.

همچنین 491 میلیارد ریال معادل 20درصد نیز مربوط به گروه  «پیمانکاری صنعتی» و 223 میلیارد ریال معادل 9درصد مرتبط با معاملات گروه  «انبوه سازی، املاک و مستغلات» بود. در هفته قبل همچنین شاهد گشایش نماد شرکت صنعتی بهپاک در بازار دوم فرابورس ایران بودیم. این شرکت که در گروه محصولات غذایی و آشامیدنی به غیر از قند و شکر قرار دارد با کشف قیمت 3840 ریالی وارد گردونه معاملات این بازار در تاریخ 17بهمن ماه شد.

در نهایت در روز چهارشنبه 20بهمن ماه شاخص کل فرابورس به نزدیکی رقم 835واحدی رسید که در مقایسه با آخرین روز معاملاتی در هفته پیشین 1.7 درصد افت نشان می داد. ارزش بازار نیز رقم 979هزار و 507میلیارد ریال را ثبت کرد که به دلیل سررسید و حذف اسناد خزانه کوتاه مدت مرحله دوم با نماد  «سخا2» در تاریخ 19 بهمن ماه نسبت به روز انتهایی هفته پیشین 4درصد افت کرد.

ارتباط با نویسنده: sadrolgharavi@yahoo.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/HvYCl9kE
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه