استفاده از انرژی برق در حملونقل عمومی بهعنوان یک سوخت پاک در دنیا متداول شده، اما کشور ما با وجود ظرفیت تولید بالا نتوانسته است بهخوبی از این ظرفیت برخوردار شود، زیرا زیرساختهای آن مهیا نشده و در حال حاضر تنها در کلانشهر تهران در بخش مترو از برق استفاده میشود. بهتر است در راستای حفظ منابع فسیلی برای آیندگان در کنار افزایش سیاست تولید برق، برای استفاده از خودرو و موتورسیکلتهای برقی در کنار توسعه مترو اقدامی انجام شود.
بدون شک، در شرایطی که برنامه ششم توسعه در حال تدوین است، این مسئله میتواند با رویکرد جدیتر مورد ارزیابی و استفاده قرار گیرد. اما یادمان باشد، بخش خصوصی توانایی افزایش تولید برق را دارد به شرط آنکه بتواند بدهی خود را وصول کند.
ایران به دلیل وجود ذخایر فسیلی و انرژیهای باد و خورشید توان تولید برق در مقیاس بالا را دارد و حتی میتواند در صادرات برق حرفی برای گفتن داشته باشد اگرچه شرایط بهگونهای رقم خورده که در تامین برق مورد نیاز داخل، بهویژه بخش صنایع با اما و اگر مواجه شده است. خاموشی موقت در برخی از کلانشهرها در تابستان امسال نمونه عینی این مسئله است. با این وجود، کافی است فضا برای سرمایهگذاران بخش خصوصی برای تولید برق بهویژه انرژیهای نو فراهم شود.
انرژی برق جایگزین ذخایر فسیلی
بدون شک، در این فضا تلاشها به سمت و سویی خواهد رفت تا انرژی برق بیشتر استفاده شده و حتی جایگزینی برای ذخایر فسیلی در بخشهای متعدد بهویژه حملونقل شود. در چند سال اخیر، به دلیل افزایش آلودگی هوا در کشورهای پیشرفته استفاده از خودرو و موتورسیکلتهای برقی بهعنوان یک هدف عالی در دستور کار قرار گرفته است. این هدف موجب شده تا صاحبان صنایع تولید خودرو تلاش کنند تا در این زمینه تولیداتی داشته باشند برای نمونه، در کنار تمامی برندهای موجود اما در بخش خودروهای برقی تسلا رودستر و جنال موتورزای وی -1 موفق بودند.
این هدف در یکی دو سال اخیر مورد توجه مسئولان ما نیز قرار گرفته است. در همین راستا اقداماتی از جمله جلب موافقت بخش خصوصی برای سرمایهگذاری در این بخش انجام شده، اما هنوز به طور جدی قدمی برداشته نشده است. از آنجا که تامین سوخت این خودروها برقی است که به وفور در کشور تولید میشود باید دید که نظر بخش خصوصی در این زمینه چیست.
سیدمحمد رضوی، دبیر انجمن سازندگان تابلو برق و یکی از فعالان این صنعت در این باره به «فرصت امروز» میگوید: «با تمامی مشکلاتی که بخش خصوصی در دریافت سرمایه خود از دولت در قالب بدهی دارد، اما این بخش همچنان آماده است برق مورد نیاز را تامین کند. اگرچه هماکنون مشکلی در تامین برق وجود ندارد.»
نیروگاههای برق با حداقل ظرفیت کار میکنند
وی با تاکید بر اینکه باید حملونقل برقی توسعه یابد، میافزاید: «نکته مهم در استفاده از خودرو و موتورسیکلتهای برقی تامین سوخت است که در این زمینه، هیچ مشکلی دیده نمیشود، اما سوال اینجاست که چه کسانی میتوانند این خودروها را تولید و توزیع کنند. صنعت برق کشور ما باید بیش از این تولید داشته باشد، زیرا توان آن را دارد. هماکنون بیشتر نیروگاههای تولید برق موجود از ساعت 10 شب با حداقل ظرفیت خود کار میکنند. در حالی که شرایط کار وجود دارد.»
این کارشناس برق، درباره توانایی داخلی برای ایجاد جایگاههای شارژ بر این باور است: «متخصصان داخلی در این صنعت به خودکفایی رسیدهاند. شاید در وهله اول 100 درصد کار بومی نباشد، اما در حداقل زمان این امر محقق خواهد شد، کافی است دولت از این بخش بخواهد که با توجه به ظرفیت تولید نیاز را تامین کند.»
داریوش نادری، کارشناس حوزه صنعت برق، در این زمینه به «فرصت امروز» میگویـد: «تمایل بیشتر کشورهای دنیا برای استفاده از سوخت فسیلی هر روز کمتر میشود، به طوری که برای انرژیهای نو همچون خورشید و باد سرمایهگذاریهای زیادی میکنند، حتی خودروهایی را با سوخت غیرفسیلی تولید میکنند، اما این شیوه در کشور ما کمتر مورد توجه قرار میگیرد. این در حالیاست که توانایی و ظرفیت ما برای تولید انرژی برق بالاست، کافی است رویکردمان را تغییر دهیم.»
با این اوصاف، جا دارد دولت و تصمیمگیران علاوه بر حل مشکل بدهی به تولیدکنندگان صنعت برق و تشویق آنها جهت افزایش تولید، شرایط را برای استفاده از وسایل حملونقل عمومی و شخصی بهصورت برقی فراهم کنند.