پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

دوشنبه هشتم دی ماه بورس اوراق بهادار تهران با تاثیر منفی هلدینگ خلیج‌فارس با افت 201 واحدی شاخص کل مواجه شد. در روزهای گذشته با بازگشایی نماد هلدینگ خلیج فارس به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت بورسی و در عین حال عدم تعدیل پیش‌بینی سود این شرکت، با توجه به ارزش بازار شرکت فوق، بورس تهران تاثیر منفی زیادی از این نماد دریافت کرد. گرچه در روز گذشته خرید حقوقی‌ها در ساعاتی از معاملات، این تاثیر منفی را کمتر کرد اما در‌نهایت باعث افت 37‌واحدی شاخص کل بورس شد. با توجه به اینکه سال گذشته افزایش چند برابری نرخ خوراک گاز مجتمع‌های پتروشیمی و نیز عوارض مالیاتی مجتمع‌های معدنی و سنگ آهنی به عدم اطمینان در میزان سوددهی بازار سهام منجر شده، همچنان نگاه بدبینانه‌ای توسط بسیاری از سهامداران به این گروه‌های بورسی می‌شود که بهبود شرایط فوق نیازمند برنامه دولت در راستای بازگشت اعتماد به بازار سهام است.

در این میان بسیاری از کارشناسان واگذاری تعیین نرخ خوراک پتروشیمی توسط مجلس به دولت را در این مسئله مثبت ارزیابی می‌کنند. در روزهای پیش رو چگونگی تامین کسری بودجه سال 94 دولت مورد توجه بسیاری از تحلیلگران بازار سهام قرار گرفته است که پس از مشخص شدن وضعیت آن، روند این بازار چشم‌انداز قابل پیش‌بینی‌تری را به دست می‌دهد. 

روز گذشته با شروع معاملات شاهد رونق نسبی مـعـامـلات در بخش‌هایی مانند ساختمانی، بیمه، برقی و تجهیزاتی، معدنی، فنی مهندسی و ساخت محصولات فلزی بودیم. در مقابل نیز نمادهای بانکی و تعدادی از سرمایه‌گذاری‌ها و پتروشیمی‌ها در مسیر نزولی قرار گرفتند. به این ترتیب شاخص کل بورس تا کمتر از یک ساعت رشدی ملایم را تجربه کرد. نمادهایی مانند ایران ترانسفو، پست بانک ایران، بیمه البرز، سرمایه‌گذاری ساختمان ایران، نوسازی و ساختمان تهران، سایپا دیزل، صنایع آذرآب و در ادامه معدنی و صنعتی چادرملو و فولاد مبارکه اصفهان از رشد مختصر شاخص حمایت کردند. در مقابل نمادهایی از جمله ایران خودرو، ملی صنایع مس ایران، سرمایه‌گذاری خوارزمی، بانک تجارت، بانک ملت، بانک صادرات ایران، شرکت ارتباطات سیار ایران، سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین  و پارس خودرو فشار ملموسی را بر شاخص کل وارد ساختند و این نماگر را سرانجام در ساعت دوم معاملات به محدوده منفی کشاندند. در این برهه جمع‌آوری صف فروش صنایع پتروشیمی خلیج فارس، شاخص کل را با افت مقطعی مواجه ساخت.

در ادامه نیز بسیاری از گروه‌های پیشرو ابتدای معاملات روندی رو به افول را در پیش گرفته و رفته رفته جو تقریبا منفی بر تعداد ملموسی از صنایع حاکم شد و همین امر نیز فشار بر شاخص کل را افزایش داد. در ادامه کار اما بهبود روند معاملات در نماد صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس تحت حمایت‌های حقوقی صورت گرفته و کاهش ملموس تاثیرگذاری منفی نماد مذکور بر شاخص کل، بخش قابل ملاحظه‌ای از میزان افت پیشین شاخص را خنثی کرد. پس از این برهه نیز شاخص کل با شیبی منفی اما بسیار ملایم به حرکت خود تا پایان زمان بازار ادامه داد. 

افت شاخص آیفکس فرابورس

در معاملات روز دوشنبه حجم معاملات به 694 میلیون سهم رسید و ارزش معاملات هم از 246 میلیارد تومان عبور کرد. در بازار نقدی فرابورس ایران نیز روز گذشته شاخص کل با 7. 5 واحد افت به رقم 794 واحد رسید. ارزش بازار اول و دوم فرابورس به 65 هزار میلیارد تومان، تعداد معاملات فرابورس به 37769 واحد و ارزش معاملات امروز به 213 میلیارد تومان رسید. نمادهای هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه، پتروشیمی جم، پتروشیمی زاگرس، بانک ایران زمین و نفت ایرانول اثر منفی و نماد بانک گردشگری و گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی بیشترین اثر مثبت در شاخص آیفکس فرابورس داشتند. 

با گروه‌های مثبت بازار سهام

در گروه معدنی همچنان معادن بافق بالاترین صف خرید را به خود دید. در بخش فلزات اساسی نیز بار دیگر نورد آلومینیوم صف خرید را به خود دیدند. در بخش فنی و مهندسی کنترل خوردگی تکین کو رشد کرد. در بخش خودرویی  هشت نماد رشد کردند. در این بخش سایپا دیزل صف خرید ملموسی را به خود دید. در بخش بانکی دو نماد رشد ارزش سهام را پشت سر گذاشتند. در این گروه صف خرید یا فروش قابل ذکری وجود نداشت. در گروه سرمایه‌گذاری شش نماد مثبت بودند.

در این بخش نیز صف خاصی دیده نشد. در گروه دارویی 9 نماد رشد ارزش سهام را پشت سر گذاشتند. در این بخش صف قابل ذکری به چشم نخورد. در گروه غذایی سه نماد رشد کردند. در معاملات صنعت لاستیک و پلاستیک دو نماد رشد کردند. در گروه ساختمانی 9 نماد رشد ارزش سهام را پشت سر گذاشتند. در این گروه ملموس‌ترین صف خرید در نماد نوسازی و ساختمان تهران دیده شد. در این میان در گروه سیمانی پنج نماد مثبت بودند.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/6ATpVrhu
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه