یکی از قدرتمندترین زنان حوزه تکنولوژی، خارج از سیلیکونولی و در سوی دیگر اقیانوس آرام زندگی میکند. او کسی نیست جز خانم چر وانگ، از بنیانگذاران و رئیس شرکت سازنده تلفن همراه HTC که اکنون در دنیا طرفداران بیشماری دارد. جالب است بدانید از هر شش گوشی همراهی که در آمریکا فروخته میشود یکی HTC است، اگرچه این روزها این شرکت با رکود خطرناکی در حوزه فروش روبهرو شده است.وانگ در سال 1982 و پس از فارغالتحصیلی در شرکت First International Computer که خواهرش یکی از بنیانگذارانش بود، کار خود را شروع کرد. خواهران وانگ استعداد خود در کسبوکار را از پدرشان، وانگ یونگچنیگ به ارث برده بودند که زمانی شرکت Formosa Plastics را تأسیس کرد.
گفته میشود ایده HTC یک روز وقتی وانگ در راه رسیدن به مقصدش بود به ذهنش رسید. او آن لحظه آرزو کرد کاش یک کامپیوتر کوچک داشت که میتوانست آن را در جیبش بگذارد و اینطرف و آنطرف برود.در سال 1987، وانگ و همسرش، ونچی چن یک شرکت ساخت چیپست یکپارچه به نام VIA Technologies تأسیس کردند. 10 سال بعد، HTC کار خود را بهعنوان یک سازنده قراردادی کامپیوترهای نتورک آغاز کرد، پیش از اینکه تصور وانگ از گوشی هوشمند به واقعیت برسد.
سرعت موفقیت HTC بهعنوان تولیدکننده گوشی هوشمند، ابتدا با کار قراردادی برای سایر شرکتها و بعد با یک برند مستقل، زوج تایوانی را به ثروتمندترین زوج این کشور در سال 2011 تبدیل کرد. ثروت مشترک این دو نفر در آن سال 1/3 میلیارد دلار برآورد شد اما با سقوط 90 درصدی ارزش سهام این شرکت، بلومبرگ دیگر نام این زوج را در میان میلیاردرها قرار نمیدهد. وانگ اخیراً کنترل فروش و بازاریابی شرکت را در اختیار گرفته و با اخراج پیتر چو، مدیرعامل شرکت، بر توسعه محصول تمرکز کرده است.
برند HTC اغلب از سوی مشتریان آمریکایی خیلی زود مورد استقبال قرار نمیگیرد، چون استراتژی این شرکت برای تولید گوشیهای ویندوزی و اندرویدی کمهزینه برای شرکتهای پیشرویی چون Verizon، Sprint و T-Mobile است. این موضوع، خوب یا بد، مانع ستاره شدن محصولات HTC در مقایسه با گوگل و مایکروسافت شد. HTC تنها کمی بعد از عرضه نخستین تلفن همراه با سیستمعامل اندروید، از سوی اپل متهم به بیش از 20مورد نقض حق ثبت اختراع شد. دعوای اپل و HTC در سال 2012 با اعلام آتشبش تمام شد.
جنبه منفی فقدان قدرت برند HTC این است که وانگ باید به چالش با معضل تلفنهایی بپردازد که خوب دریافت میشوند اما فروش کمی دارند. تلفنهای سامسونگ - بهویژه سری گلکسی که سیستمعامل اندروید دارد - در بازارهای توسعهیافته، HTC را از میدان رقابت به در کرد. در بازارهای درحال توسعه نیز الجی و لنوو برند تایوانی را شکست دادند. فروش سالانه این شرکت دو سال پیاپی سقوط کرد. سامسونگ در استفاده از تاکتیکهای بازاریابی اپل در القای این حس که خرید گوشی هوشمند کاری احساساتمحور است ماهرانه عمل میکند.
برای HTC حالا که به این تاکتیک رسیده شاید خیلی دیر باشد. وانگ در حال گسترش خط تولید شرکتش است و قصد دارد کار خود را از گوشی همراه به ساعتهای هوشمند و سایر دستگاههای پوشیدنی توسعه دهد. هدف او احیای HTC در چین و تولید گوشیهای هوشمند گرانقیمت برای مشتریان چینی است که در سالهای اخیر HTC خود را با آیفون و گلکسی سامسونگ عوض کردهاند. اروپاییها و آمریکاییها هم در سالهای اخیر همین روند را در پیشگرفته بودند. گزارش شده که این شرکت درحال همکاری با دولت چین است که یک گوشی همراه با سیستم عامل چینی تولید کند.
وانگ پرچمدار HTC یعنی مدل One را در سال 2013 در چین معرفی کرد. این نخستینبار بود که این شرکت در خارج از آمریکا یک پرچمدار معرفی میکرد. هدفگذاری او این بود که 20 درصد از سهم بازار را در میان گوشیهای گرانقیمت در اختیار بگیرد. در اوج محبوبیت گوشیهای HTC در چین در سال 2011 وانگ به عنوان یکی از افراد شاخص سال انتخاب شد. سال بعد از آن او در انتخابات ریاستجمهوری کشورش درگیر شد و از انتخاب دوباره رئیسجمهور وقت، ما یینگجئو حمایت کرد.گفته میشد او طرفدار سیاستهای رئیسجمهور در مورد روابط با چین است. پدر او نیز یکی از حامیان داشتن روابط نزدیک اقتصادی تایوان با چین بود.
هیچیک از اینها البته خدشهای به نقش اساسی خانم وانگ در اکوسیستم تکنولوژی تایپه وارد نکرده است.جدا از شرکتهای که مال خودش است، او پستی هم در نهاد رسمی استارتاپی کشورش داراست. اگرچه برای مدتی بهگفته خودش وقت چندانی برای این پست مدیریتی ندارد اما به جای دو روز حالا شش روز از وقتش را صرف رشد HTC و بازیابی این برند معروف میکند.