پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران برای نهمین روز پیاپی رشد کرد و به رقم ۷۵ هزار و ۴۶۶ واحد رسید. روز گذشته بازار سهام شاهد واگذاری صف های خرید شکل گرفته در گروه فلزات اساسی همزمان با رنج شدن قیمت ها در گروه پالایشی ها بود. با توجه به اینکه بازار سهام مدتی است در مسیر صعودی قرار گرفته، آنچه این روزها نیاز دارد در کنار غلبه خریداران بر فروشندگان سهام، فاصله گرفتن از دیدگاه های کوتاه مدت نگر به ویژه در گروه های بزرگ بورسی و پیشتاز است که عمده آنها شاخص ساز نیز هستند.

خیز شاخص کل برای کانال 76هزار واحد

تداوم این فرآیند در شرایطی که بازار از فصل مجامع فاصله گرفته و اکنون به گزارش های سه ماهه نخست امسال چشم دوخته برای ترسیم چشم انداز بازار سهام ضروری است. این در حالی است که در میان بازار اولی ها بعضا دیده می شود برخی سهامداران به جای خرید سهم های کوچک و نوسانی به دنبال شناسایی و جذب سهام میان مدت در بازار هستند.

افزایش فشار عرضه در گروه های بورسی

گروه خودرویی که معاملات خود را متعادل و مثبت شروع کرد، با گذشت زمان دادوستدها، بر فشار عرضه آن افزوده شد، به طوری که اکثر نمادها در حاشیه منفی دادوستد شدند. روز گذشته به گونه ای تقابل خریداران و فروشندگان بود و در نهایت قدرت فروشندگان به خریداران غلبه کرد. انتظار می رفت بازگشایی نماد خودرو تأثیر مثبت زیادی در بازار سرمایه داشته باشد که با وجود فشار و قدرت فروشنده ها به نسبت خریداران بازار، کار خود را مثبت به پایان رساند. ایران خودرو پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه و تقسیم سود نقدی 5ریالی به ازای هر سهم، با رشد 5 درصدی و با قیمت 334 تومان مورد بازگشایی قرار گرفت.

گروه سیمانی که معاملات را متعادل پشت سر گذاشت، اکثر نماد های این گروه با معاملات کم رمق متوقف شدند. گروه رایانه مورد استقبال خریداران خود قرار نگرفت و همه نمادها به صورت منفی به کار خود پایان دادند. در گروه بانک ها و موسسات اعتباری که اکثر نماد های این گروه به دلیل برگزاری مجمع عادی عمومی سالانه متوقف بود و تنها با دو نماد در حال معامله کار دنبال می شد در میانه بازار شاهد بازگشایی سه نماد دیگر از این گروه بودیم که تأثیر زیادی در شاخص این گروه نداشتند. گروه محصولات شیمیایی، معاملات را به صورت متعادل و منفی به پایان رساند.

گروه محصولات غذایی و آشامیدنی نیز کمتر مورد استقبال خریداران قرار گرفت. گروه های فلزات اساسی که در روز های گذشته مورد توجه خریداران خود قرار گرفته بود، دیروز را به صورت متعادل و مثبت پشت سر گذاشت. استخراج کانه های فلزی با معاملات کم حجم خود سعی در تعادل در شاخص این صنعت داشتند. درگروه فرآورده های نفتی که روز نسبتا خوبی را پشت سر گذاشتند، اکثر نمادها با افزایش قیمتی به کار خود پایان دادند. در گروه قند و شکر که روز را با معاملات مثبت پشت سر گذاشت، اکثر نماد ها با افزایش قیمت به کار خود پایان دادند.

رشد 3.7 واحدی شاخص کل فرابورس

در معاملات چهارم مردادماه بالغ بر 212 میلیون ورقه بهادار در 23 هزار و 788 نوبت دادوستد شد و ارزش آن به 3 هزار و 277 میلیارد ریال رسید. در همین حال، شاخص کل فرابورس ایران از ابتدای ساعت بازار روند صعودی به خود گرفت و در نهایت با رشد 3.7 واحدی روی عدد 796.6 واحد ایستاد. نماد پالایش نفت تهران و ذوب آهن اصفهان بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص فرابورس داشتند.

بیشترین حجم و ارزش معاملات بازار سهام متعلق به نماد پالایش نفت تهران بود و 21 میلیون و 490 هزار سهم این شرکت به ارزش 54 میلیارد و 880 میلیون ریال مورد معامله قرار گرفت. همچنین بیشترین افزایش قیمت مربوط به سهام شرکت های مواد ویژه لیا، بیمه سامان و فولاد ارفع بود و شرکت های نیرو سرمایه، فولاد آلیاژی یزد و ساینا بیشترین افت قیمت را داشتند. در بازار اول، 37 میلیون و 640 هزار اوراق بهادار به ارزش 81 میلیارد و 650 میلیون ریال دادوستد شد که طی آن بالاترین حجم معاملات به نام تابان هور ثبت شد.

همین طور 91 میلیون و 310 هزار اوراق بهادار در بازار دوم به ارزش 287 میلیارد و 570 میلیون ریال دست به دست شد که بیشترین حجم و ارزش این بازار مربوط به پالایش نفت تهران بود. معاملات اوراق مشارکت نفت و گاز پرشیا روز گذشته بالاترین حجم و ارزش معاملات اوراق با درآمد ثابت را از آن خود کرد. همچنین در تمامی نمادهای اسناد خزانه اسلامی در مجموع بیش از 241 میلیارد ریال مبادله شد.

براساس این گزارش در میان ETFها، صندوق سرمایه گذاری آرمان آتی کوثر، بیشترین حجم و ارزش معاملات را ثبت کرد، به طوری که حجم معاملات این صندوق دیروز به 795 هزار و 691 ورقه بهادار رسید. اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن نیز روز دوشنبه در بازه 928 تا 950 هزار ریال معامله شد و بیشترین افزایش قیمت مربوط به نماد مرداد 93 بود. طی دیروز شاهد بازگشایی نمادهای معاملاتی گسترش تجارت و سرمایه ایرانیان، قند شیروان و ذوب آهن اصفهان پس از برگزاری مجامع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام و تقسیم سود نقدی هر سهم و شرکت مواد ویژه لیا و مرجان کار پس از ارائه اطلاعات پیش بینی بودیم.

ارتباط با نویسنده : sadrolgharavi@yahoo.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/u2QBkbga
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه