تولیدکنندگان مخازن سیانجی (CNG) میگویند که به دلیل پرداخت نشدن مطالباتشان و نبود تقاضا برای این مخازن از سوی خودروسازان، در آستانه توقف تولید قرار دارند. به گزارش خبرنگار «فرصت امروز»، روز گذشته در نشست مشترکی که با حضور چهار تولیدکننده مخازن سیانجی برگزار شد، این تولیدکنندگان اعلام کردند که در پی رکود در بازار خودرو، مطالبات 50میلیاردی آنان از سوی خودروسازان پرداخت نشده و همچنین به دلیل کاهش 30 تا 99درصدی تولید خودروهای دوگانهسوز، تقاضا برای تولید این محصول وجود ندارد و همین دو علت خط تولید آنها را به سمت توقف هدایت میکند.
نوید خاصهباف، یکی از تولیدکنندگان مخازن سیانجی در این زمینه بیان کرد: چهار شرکت تولیدکننده این محصول از خودروسازان مبلغ 50میلیارد تومان طلبکارند و به دلیل بینظمی در پرداخت این مطالبات، امکان تعطیلی هر چهارکارخانه تا آبان ماه وجود دارد. او با بیان اینکه در این شرایط تولید توجیه اقتصادی ندارد، تصریح کرد: هزار نفر به طور مستقیم و 5هزار نفر به طور غیرمستقیم در این صنعت مشغول به کار هستند که در صورت تعطیلی همه این افراد بیکار خواهند شد.
خاصهباف با اشاره به نصف شدن میزان تولید مخازن سیانجی توضیح داد: میزان تولید مخازن سیانجی طی نیمه اول امسال به 40 تا 50هزار دستگاه رسیده است. این در حالی است که ظرفیت تولید در این صنعت 800هزار دستگاه است و طبق برنامه، خودروسازان خواستار خرید 400هزار مخازن سیانجی بودند، اما تاکنون فقط 10درصد از این رقم محقق شده است.
کاهش چشمگیر تولید خودروهای دوگانهسوز
کیومرث مبلغ ناصری، مدیرعامل شرکت آسیانما، نیز با اشاره به سرمایهگذاری 6 هزارمیلیارد تومانی برای راهاندازی خط تولید مخازن سیانجی در کشور، گفت: در شرایطی که همه تولیدکنندگان با مشکل روبه رو هستند این انتظار میرود که سرمایههای داخلی کشور آخرین قربانی باشند. اکنون باید به نگهداری این سرمایهها دقت کرد زیرا راهاندازی دوباره این خطوط تولید زمانبر خواهد بود و در نبود محصولات داخلی خلأیی ایجاد میشود که به نفع محصولات بیکیفیت خارجی است که امنیت ندارند.
او ادامه داد: اکنون کارخانههای تولیدکننده مخازن سیانجی بیش از 50میلیارد تومان سرمایه در گردش انباشته دارند که اگر برگشت داده نشود چرخ تولید و تامین مواد اولیه با اختلال مواجه خواهد شد، در این صورت خودروسازان باید به محصولات دست دوم و ناایمن خارجی رضایت دهند.
مبلغ ناصری با بیان اینکه در چند ماه گذشته تولید خودروهای دوگانهسوز 30 تا 99درصد کاهش داشته است، تاکید کرد: با وجود سرمایهگذاری عظیمی که در این صنعت انجام شده اما تولید خودروهای دوگانهسوز در اولویت قرار ندارد. او در پاسخ به این پرسش که خودروسازان درباره مطالبات تولیدکنندگان مخازن سیانجی چه میگویند، اظهار کرد: خودروسازان میگویند که کمبود نقدینگی دارند و به همین دلیل پرداخت معوقات را به تاخیر میاندازند.
واردات بیرویه باز هم موضوع گلایه
تولیدکنندگان مخازن سیانجی نیز از واردات بیرویه ابراز گلایه میکنند. بهرام توسلی عضو هیاتمدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت سیانجی با اشاره به واردات بیرویه مخازن سیانجی به کشور، گفت: واردات این تجهیزات ضربه بزرگی به صنعت داخل میزند. واردات مخازن بیکیفیت و نامرغوب باعث ایجاد ریسک برای مصرفکنندگان خودروهای دوگانهسوز شده و با وجود کیفیت بالای تولیدات داخل، شاهد واردات مخازن بیکیفیت به کشور هستیم.
توسلی تصریح کرد: در حال حاضر مخازن سیانجی تولید داخل از کیفیت بالایی برخوردار هستند و در مقایسه با نمونههای خارجی سبکتر و ایمنتر محسوب میشوند که این مسئله نقش موثری در بهینهسازی مصرف سوخت خودروها دارد. او با بیان اینکه مخازنی که استاندارد ندارند و در گمرک ماندهاند توسط برخی از افراد در بازار توزیع میشوند، افزود: متاسفانه برخی از شرکتهای خودروساز نیز از این مخازن استفاده و خودرو را در بازار توزیع میکنند که منجر به بروز حوادث ناگوار میشود. به گفته توسلی، مخازن سیانجی تولید داخل در سالهای گذشته به برخی کشورها صادر میشد ولی به دلیل مشکلات ناشی از تحریم، این صادرات نیز با مشکل روبهرو شده است.
3 میلیون خودروی دوگانهسوز بازرسی ادواری نشدهاند
اردشیر دادرس، رئیس انجمن جایگاهداران سیانجی نیز در این نشست به حساسیت انجام بازرسیهای ادواری اشاره کرد و گفت: در حال حاضر 2میلیون و 800هزار دستگاه خودروی دوگانهسوز در کشور داریم که زمان بازرسی آنها فرارسیده و این رقم تا پایان سال به 3میلیون دستگاه خواهد رسید، این در حالی است که هنوز اقدامی برای نوسازی و معاینه فنی و تست این مخازن انجام نشده است.
او با بیان اینکه 90درصد تاکسیها دوگانهسوز و 70درصد ناوگان حملونقل عمومی کشور گازسوز هستند، تصریح کرد: در تولید مخازن سیانجی به خودکفایی رسیدهایم و این در حالی است که تولید خودروهای دوگانهسوز، چندان مورد توجه شرکتهای خودروسازان قرار ندارد و به همین دلیل تولید سازندگان مخازن سیانجی نیز با مشکل روبهرو شده است. او اضافه کرد: در حال حاضر 17میلیون دستگاه خودرو در کشور در حال تردد است، سهم خودروهای با سوخت سیانجی از این رقم، حدود 25درصد است که با توجه به برنامه افزایش خودروهای در حال تردد در کشور به 32میلیون دستگاه طی 10 سال آینده، سهم خودروهای سیانجی سوز باید به 8میلیون دستگاه برسد.
دادرس ابراز امیدواری کرد با مصوبه شورای اقتصاد امکان حمایت از صنعت تولید مخازن سیانجی فراهم شود و 10درصد مبلغ فروش بنزین به صندوق حمایت از این صنعت واریز شود. او همچنین با انتقاد از فروش برچسبهای معاینه فنی خودروهای دوگانهسوز با مبالغ ناچیز، گفت: این مسئله باعث افزایش ضریب خطر مصرفکنندگان این خودروها خواهد شد. دادرس در پاسخ به این پرسش که هزینه بازرسی خودروهای سیانجی سوز چقدر است، توضیح داد: هزینه لازم برای بازرسی مخازن سیانجی خودروهای در حال تردد 60 تا 80میلیارد تومان است.