مشتری در دنیای مدرن آنقدرها صبر و حوصله برای خرید ندارد و ترجیح می دهد ساده و راحت خریدهایش را انجام دهد. امروزه فروشنده ای می تواند محصول خود را بفروشد که نه تنها به فکر تراکنش و پول گرفتن، بلکه به دنبال خلق تجربه ای تازه برای مشتری باشد.
مشتری های امروزی دل شان کالایی خاص می خواهد که هیجان زده شان کند. رویکردهای امروزی باعث شده خرده فروش ها از روش ها و فضاهایی سنتی فاصله گرفته و به سمت ایجاد فضاهای بروند که رگه هایی از سرگرمی و تفریح در آن وجود دارد.
برآوردن نیازهای مشتری مدرن
نخستین چیزی که باعث دور شدن مشتری ها از فروشگاه های بزرگ می شود، عدم تنوع در فروشگاه هایی است که در یک مرکز خرید بزرگ وجود دارند. این را مطالعه انجام شده از سوی Verde Group نشان می دهد. برهمین اساس مشتری های امروزی کمتر حاضر به هزینه کردن برای خریدهای کلی هستند و بیشتر به سمت مراکز خرده فروشی می روند.
از سویی خرید آنلاین در سراسر دنیا درحال گسترش است، مثلا در بریتانیا در سال گذشته میلادی خرید آنلاین 16/2 درصد افزایش داشته است.
بنابراین «خرید-تفریح» که خرید سنتی را با تجربه رستوران رفتن، انجام فعالیت های دلخواه و ارائه خدمات همراه می کند، می تواند روش خوبی برای جذب مشتری امروزی باشد. با قرار دادن تفریح در کنار خرید مشتری ها در محیط خرید باقی مانده و پول شان را خرج می کنند؛ پولی که هم برای خرید هزینه می شود و هم برای تفریح.
خرید-تفریح فرصت خوبی برای استفاده درست از فعالیت ها، صداها، فضاها، بوها و رنگ ها در جهت تفریح مشتری ها و جذب آنها به سمت خرید است.
یک حرکت تازه در مراکز خرید بزرگ
قرار است در ایتالیا یک مرکز خرید با نام شهر خرید Arese راه اندازی شود که فضایی متفاوت با مراکز خرید امروزی دارد. این مرکز خرید چند نوع فضای خرید-تفریح از جمله امکانات ورزشی و مراکز سلامت خواهد داشت. شهر خرید Arese با ایجاد فضاهای چندمنظوره، به نیازهای متنوع مشتری ها پاسخ خواهد داد.
هدف این مرکز از ایجاد فضاهای چندمنظوره جذب مشتری های بیشتر و وادار کردن آنها به صرف زمان بیشتر برای خرید است. در سایر مراکز خرید بزرگ نیز امکانات متنوعی از جمله زمین کوچک برای بازی گلف، سالن سینما، پیست اسکیت روی یخ و ماشین های کوچک شکل حیوانات برای بچه ها وجود دارد که باعث می شود مردم زمان بیشتری در مرکز خرید بمانند. به این ترتیب حضور در این مراکز مثل پیک نیک رفتن برای مردم می شود.
سرگرم کردن مشتری ها با وسایل تفریحی ایده جدیدی نیست، اما اکنون بیش از هر زمان دیگری نیاز به آن احساس می شود. نوعی از خرید که با تفریح و سرگرمی کودکان همراه است، برای پدر و مادرها سرگرمی و هیجان ایجاد می کند و با ظرافت به معرفی برندهای مختلف در آن فضای پر از هیجان و نور و صدا و رنگ می پردازند. طبیعتا پول خرج نکردن در چنین فضایی تقریبا غیرممکن است.
چنین جذابیت هایی نه تنها جذب مشتریان محلی را در پی دارد، بلکه در گردشگران هم انگیزه حضور، خرید و تفریح ایجاد می کند. همین باعث می شود رشد فروش برای این فروشگاه ها رقم بخورد.
استفاده خلاقانه از ساختمان های قدیمی
در شرایطی که مشتری های امروزی مدرن پسند هستند، نیاز به خلاقیت در جذب مشتری از هر چیزی مهم تر به نظر می آید. این روزها هر خرده فروشی در تلاش برای جذب مشتری های بیشتر است و از هر خلاقیتی در این راه دریغ نمی کند.
در این میان بعضی خرده فروش ها هستند که فضاهای قدیمی و ساختمان های کهنه را تبدیل به فضایی جذاب برای مشتری های امروزی می کنند. فضاها و ساختمان های قدیمی معمولا خرده فروشی نبودند، اما با خلاقیت فروشنده ها به فضایی جذاب تبدیل می شوند.
مثلا مدرسه ای قدیمی در کلورادوی آمریکا هست که به فضایی برای برگزاری رویدادهای گوناگون تبدیل شده است. این مدرسه در سال 1916 یعنی 100 سال پیش ساخته شده، بنابراین فضایی بسیار مناسب برای خرده فروشی و جذب مشتری است؛ مدرسه ای که در عین داشتن فضایی قدیمی با رنگ و لعاب امروزی برای خریداران جذاب می شود.
نتیجه همه این تغییرات این است که فضای فروش و تفکر حاکم بر آن در دنیای امروز تغییر کرده است. این روزها دیگر فقط صحبت از بازگشت سرمایه نیست. در خرده فروشی نوین تلاش برای ایجاد تجربه ای هیجان انگیز و لذت بخش برای مشتری گاهی حتی از بازگشت سرمایه هم اهمیت بیشتری پیدا می کند. در حقیقت وقتی زمان صرف شده در مرکز خرید-تفریح بیشتر شود، احتمال خرید هم بیشتر شده و همراهان مشتری که معمولا بچه ها هستند از یک روز سراسر تفریح و سرگرمی لذت می برند.
این رویکرد تازه جذب مشتری برای خرده فروشی ها است؛ رویکردی که مشتریان را در مرحله اول جذب و سپس آنها را به مشتریان وفادار تبدیل می کند. وجود مشتریان وفادار باعث بازگشت سرمایه برای سرمایه گذار می شود.