شنبه, ۳۰ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Sat, 20 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

سرمایه‌گذاری در بازار سهام نیاز به ثبات در سیاست‌ها و تصمیمات کلان و شفافیت در نظام اقتصادی کلان و خرد دارد و در این امر دولت و مجلس بیش از هر نهاد دیگری می‌توانند به بازار سرمایه برای جلب اعتماد سرمایه‌گذاران کمک کنند. به گزارش سنا، مدیرعامل کارگزاری بانک مسکن با بیان مطلب فوق درباره افت دو هفته اخیر بازار گفت: اگر قرار باشد افت قیمت بازار سهام در دو هفته اخیر بررسی شود باید به روند یکی، دو ماه گذشته بازگشت. 

محمد کفاش‌پنجه شاهی در ادامه افزود: برآیند بازار از نتیجه مذاکرات هسته‌ای مثبت بود به‌گونه‌ای‌که اکثر سهامداران منتظر خبر توافقات نهایی و رشد شارپ بازار بودند و همین امر باعث شد تا بازار خبرهای مثبتی که از تمدید مذاکرات بیرون آمد را پیشخور کند.

وی اظهار کرد: انتظار مثبت بیش از حد باعث شد که قیمت‌ها در ماه گذشته بالا برود و از طرفی برخی از اشخاص حقیقی سرمایه‌دار با پول‌های سنگین در این مدت اقدام به خرید کردند که همین خریدها به ادامه روند مثبت بازار انجامید و جو هیجانی معاملات را تشدید کرد. 

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه همیشه در دوران رونق عده‌ای از خریدوفروش‌های هیجانی دنباله‌روی می‌کنند، گفت: همزمان با ایجاد جو هیجانی عده‌ای هم روی یکسری از سهم‌های کوچک که ارزش و حجم کمی دارند و قابل کنترل هستند اقدام به خرید در قیمت‌های بالا کردند که هم‌اکنون با همان شیبی که بالا رفتند در حال افت هستند. 

پنجه‌شاهی تصریح کرد: انتظارات بیش از حد سهامداران از رسیدن به یک توافق عملی در مذاکرات هسته‌ای به هیجان منفی بازار انجامید و همین امر باعث شد که اشخاص حقیقی به فروش و تشکیل صف‌های فروش و دامن زدن به جو منفی بازار روی بیاورند. وی با بیان این که هم‌اکنون قیمت برخی سهم‌ها به قبل از دوران صعود در مهر و آبان‌ماه رسیده است، تصریح کرد: سهم‌های کوچک نسبت P/E بالایی دارند و عده‌ای از سهامداران تازه‌وارد و کم‌اطلاع وارد این دسته از سهم‌ها در قیمت‌های بالا می‌شوند و درنتیجه در هنگام فروش با مشکل جدی مواجه می‌شوند. 

این کارشناس بازار سرمایه برای جلوگیری از رفتارهای هیجانی گفت: سهامداران باید منطقی با موضوع خریدوفروش سهام برخورد کنند چون با این روند که در صف خرید بخرند و در صف فروش بفروشند درنهایت سودی عایدشان نمی‌شود و تنها راه‌حل برای برون‌رفت از این فضا این است که تحلیل بنیادی را سرلوحه معاملاتشان قرار دهند. پنجه‌شاهی تصریح کرد: با در نظر گرفتن میزان سود‌سازی آتی شرکت و همچنین در نظر گرفتن نسبت قیمت به درآمد (P/E)  و میزان سود تقسیمی مجمع اقدام به خرید کنند تا اگر سهم دچار نوسان شد حداقل بازدهی برایشان تضمین شود. 

وی با اشاره به اینکه برخی سهامداران در بازار گاه سهم زیان‌ده را 30 درصد بیشتر از ارزش ذاتی خرید می‌کنند، خاطرنشان کرد: به‌طور دائم توصیه می‌کنیم در بازار منفی بخرید و در بازار مثبت بفروشید، اما متاسفانه عده‌ای از سرمایه‌گذاران در بازار که اطلاعات مناسبی از روند سرمایه‌گذاری در بورس ندارند، فقط به اتکای داشتن سرمایه به‌طور مستقیم وارد بورس می‌شوند و با خریدوفروش‌های هیجانی به بازار و سرمایه خودشان آسیب می‌زنند. 

مدیرعامل کارگزاری بانک مسکن با تاکید بر این نکته که سهامداران تازه‌وارد و کسانی که فرصت تحلیل ندارند از واحدهای صـنـدوق‌های سرمایه‌گذاری استفاده کنند، توضیح داد: مدیریت این صندوق‌ها در اختیار افراد باتجربه‌ای است که خیلی خوب می‌توانند پول سرمایه‌گذاران را مدیریت کنند. 

این کارشناس بازار سرمایه در بخش پایانی گفت‌وگو با سنا به نقش موثر دولت و مجلس در ایجاد ثبات در بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: یک سرمایه‌گذار وقتی می‌خواهد دارایی مالی بخرد باید بتواند پیش‌بینی نزدیک به واقعیت از درآمدها و عایدات آتی آن دارایی داشته باشد، اما وقتی فضای سرمایه‌گذاری به سمت‌وسویی حرکت کند که در آن نتوان درآمد شرکت را پیش‌بینی کرد باعث ایجاد سردرگمی و عدم اطمینان خاطر در سرمایه‌گذار می‌شود. وی تصریح کرد: دولت و مجلس قطعا می‌توانند با ثبات در سیاست‌ها و تصمیم‌ها و شفافیت و پرهیز از تصمیم‌های خلق‌الساعه و کوتاه‌مدت به ایجاد آرامش در بازار و اعتماد بـه سـرمـایه‌گذاران کمک شایانی‌کنند. 

برچسب ها : اخبار امروز بورس
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/LI5ZhmUF
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه