معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه از سه ماه گذشته با ابلاغ وزیر راه و شهرسازی امکان ورود بخش خصوصی به راههای روستایی محقق شد، گفت: هر چند مدت زیادی از این ابلاغیه وزیر راه و شهرسازی نمیگذرد، اما در همین مدت زمان کم شاهد استقبال خوبی از سوی بخش خصوصی برای سرمایهگذاری در این حوزه بودیم. به گزارش «فرصت امروز»، حسین میرشفیع روز گذشته در نشست خبری با خبرنگاران ادامه داد: حجم سرمایهگذاری بخش خصوصی در حوزه راههای روستایی به عدد 40 میلیارد تومان رسیده که البته این رقم در حال رشد است. معاون راه روستایی وزارت راه و شهرسازی با اشاره به مناطقی که بخش خصوصی تمایل زیادی به سرمایهگذاری در آن دارد، اظهار کرد: راههای روستایی استان مازندران از مناطقی است که سرمایهگذاران تمایل زیادی برای سرمایهگذاری در این حوزه دارند به طوری که از اسفند ماه سال گذشته تاکنون 170 کیلومتر راه روستایی در این استان توسط بخش خصوصی در حال احداث است. وی ادامه داد: برای سرمایهگذاری در حوزه راههای روستایی با موجی از پیشنهادات بخش خصوصی مواجه هستیم که در حال حاضر واگذاری ساخت جادههای روستایی جنوب استان فارس، غرب استان هرمزگان و بخشهایی از استان کرمان به بخش خصوصی را در دست بررسی داریم.
میرشفیع با اشاره به اعتبارات مورد نیاز برای برنامههای حوزه جادههای روستایی وزارت راه و شهرسازی گفت: معاونت راههای روستایی برای تکمیل برنامه پنجم به شش هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که حدود پنج هزار میلیارد تومان از آن تا دو سال آینده پرداخت میشود. وی ادامه داد: در صورتی که این مبلغ تا دو سال آینده پرداخت شود، میتوانیم 17 هزار کیلومتر از جادههای روستایی را آسفالت کنیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ارزش ریالی راههای روستایی کشورمان گفت: میانگین ارزش ریالی هر کیلومتر از راههای روستایی 300 میلیون تومان است که در حال حاضر کشورمان 130 هزار کیلومتر راه روستایی دارد.
وی درباره هزینههای نگهداری از راههای روستایی اظهار کرد: سالانه باید هزار و 200 میلیارد تومان برای نگهداری از راههای روستایی هزینه شود و به طور معمول 4. 5 درصد از میزان سرمایهگذاری در هر جادهای صرف نگهداری از آن جاده میشود.
معاون راه روستایی وزارت راه و شهرسازی با اشاره به میزان پروژههای نیمهتمام در این حوزه گفت: در حال حاضر 17 هزار پروژه نیمهتمام در حوزه راههای روستایی داریم که 12 هزار کیلومتر از آن در دست اجرا است.
وی همچنین با بیان اینکه هزینه خط کشی جادهها بسیار بالا است، گفت: درصد بالایی از جادههای روستایی کشورمان از خط کشی و علائم راهنمایی محروم ماندهاند که قطعا مقصران اصلی هرگونه ناامنی در جادههای کشورمان من و معاونت راهبردی ریاست جمهوری هستیم.