دوشنبه, ۱۱ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Mon, 1 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

حباب ثاباد تخلیه شد

9 سال پیش ( 1393/11/8 )
پدیدآورنده : محمدمهدی جمشیدیان  

شرکت مجتمع‌های توریستی و رفاهی آبادگران ایران که با نماد ثاباد در بورس شناخته می‌شود، مدتی به همراه نوسازی و ساختمان تهران دیگر سهم گروه املاک و مستغلات، نقل محافل بورسی شده بود و رشد قیمتی خیره‌کننده 140 درصدی را در بازه زمانی کوتاهی از تاریخ 23 مهر ماه تا سوم آذر ماه 93 از قیمت 207 تومان تا 496 تومان تجربه کرده بود، به یکباره با تغییر روند با همان شدتی که صعود داشت، نزول پیدا کرد. به نحوی که از چهارم آذر تا هفتم بهمن ماه به قیمت 252 تومان نیز رسید. ولی از روز گذشته به دلیل ارسال گزارش افزایش سرمایه به بازار، دوباره تغییر روند داده و به صف خرید هم رسید.

طبق گزارش ارسالی، ثاباد در نظر دارد سرمایه خود را از 150 میلیارد ریال به 200 میلیارد ریال برساند که 31 میلیارد ریال از این افزایش سرمایه 50 میلیارد ریالی از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی و مابقی آن به مبلغ 19 میلیارد ریال از محل سود انباشته است. ضمنا شرکت موضوع این افزایش سرمایه را اصلاح ساختار مالی اعلام کرده است.

اما طبق بیانیه ثبت سهام «شركت مجتمع‌های توریستی و رفاهی آبادگران ایران» که ضمیمه مجوز افزایش سرمایه 33.3 درصدی شرکت به بازار ارسال شده، این شرکت در نظر دارد برای افزایــش سـرمایه درگـردش مورد نیاز و تامین نقدینگی لازم، از محل سود انباشته و همچنین تبدیل مــطالبات حـال شـده و آورده نقـدی سـهامداران، نسبت به افزایش سرمایه 100درصدی اقدام کند. این اقدام در راستای اجرای مصـــوبه پنجاه و دومین جلسه هیات پذیرش اوراق بهادار مبنـــی بر احراز حداقل مبلغ ســرمایه به منظور تــداوم حضـــور شركت در بازار دوم و همچنین حداكثـر‌سازی ثروت صاحبان سهام و نیز به منظور تامین مالی جهت اجرای پروژه‌های در دست اجرا شـامل پـروژه مجمــوعه تجــاری سایت كوهسنــگی مشهد و پروژه‌های جدید با مدنظر قراردادن صــرفه و صـــلاح شــركت صورت می‌گیرد، یعنی سرمایه خود را از محل سود انباشته و مطالبات حال شده سـهامداران و آورده نقدی از 150هزار میلیون ریال به 300هزار میلیون ریال، به شرح زیر افزایش دهد:

20 هزار میلیون ریال (معادل 13‌درصد) از محل سود انباشته، 130هزار میلیون ریال (معادل 87 درصد) از محل مطالبات حال شده و آورده نقدی سهامداران. با وجود ابهامی که در این خصوص وجود دارد به نظر می‌رسد پیشنهاد شرکت 100درصد بوده ولی سازمان بورس فعلا با 33.3 درصد از آن موافقت کرده و بقیه افزایش سرمایه در اختیار هیات‌مدیره شرکت قرار بگیرد تا پس از اخذ مجوز از بورس نهایی شود.

با توضیحات بالا اگر فرض را به افزایش 100درصدی سرمایه در یک‌سال آینده بگذاریم، با مراجعه به بیانیه ثبت متوجه می‌شویم که شرکت پیش‌بینی کرده می‌تو‌اند سود سال مالی 94 خود را بیش از 103درصد افزایش دهد. رشدی که قابل توجه بوده و با توجه به اینکه به پایان سال مالی نزدیک می‌شویم می‌تو‌اند قیمت فعلی سهم در محدوده 250 تومان را تا حدی توجیه‌پذیر کند. بنابراین می‌تو‌ان گفت پس از آن صعود و سقوط شدید، در حال حاضر قیمت سهم در سطح معقولی واقع شده و می‌تو‌اند نزول چندانی را دست کم تا ارسال اخبار جدیدتر شاهد نباشد.

ثاباد همچنین در جدیدترین گزارش خود سود هر سهم منتهی به 29/12/93 شرکت را مبلغ 251 ریال اعلام کرده است که نسبت به پیش‌بینی قبلی شرکت با افزایش شش درصدی همراه بوده است. دلیل این تعدیل مثبت اندک، عدم دریافت تسهیلات پیش‌بینی شده در 9 ماه ابتدای سال جاری است که موجب کاهش هزینه‌های مالی شده است. شرکت در دوره 9 ماهه خود توانست به ازای هر سهم 188 ریال سود کنار بگذارد و 75 درصد از پیش‌بینی‌هایش را پوشش دهد.

* کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/39JnXPMu
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه