وقتی یک کار کوچک مانند مغازه، شرکت خصوصی، رستوران و... را اداره میکنید کارمندان و پروژههای زیادی جلوی راهتان قرار میگیرند که باید برای آنها وقت بگذارید و به آنها توجه کنید. سخت است بتوانید اولویتبندی و خود را یک کار متمرکز کنید و از این رو به آسانی ممکن است دستپاچه و از راه اصلی خود منحرف شوید. اما فعالیتهای شخصی شما میتواند در مصمم شدن در کارتان کمک کند. پس مهم این است که شما در کار خود محکم و برای دیگران موثر باشید. موارد کلیدی زیر در این باره به شما کمک میکند:
1- آنالیز برنامه ماهانه:
روش آنالیز برنامه ماهانه به80-20را «تیم فریس» هنگامی که مدیر شرکت کوچکی به نام brainquicken بود برای افزایش دادن فروش شرکت خود و از بین بردن زمان تلف شده استفاده کرد. نکته روش ۸۰-۲۰ این است که کارهای مهم و کارهایی را که باید بیشتر بر آنها تمرکز کرد جدا کنید و بشناسید. اول ۲۰درصد فعالیت خود را که ۸۰درصد از هدف و کار شما را تکمیل میکند پیدا کنید و سپس ۲۰درصد فعالیتهایتان را که ۸۰ درصد وقت شما را میگیرد بیابید. در آخر کارهایی را که فقط وقت شما را میگیرد و شما را به هدف تعیین شده نزدیک نمیکند میشناسید و میتوانید آنها را حذف کنید. تیم میگوید: به راحتی یک فعال اقتصادی میتواند سرش شلوغ باشد ولی وقت نداشتن دلیل نمیشود که طرف مشغول کار مفید است.
2- اولویتها را محدود کنید:
وقتی مسئول یک بیزینس کوچک هستید احساس میکنید لیست کارهای مهمتان بینهایت است و هیچ وقت تمام نمیشود و همه آنها به یک اندازه مهم است. اما کریس لیکاتا، رئیس مدیر شرکت موادغذایی طبیعی بلیک گفته باید این واقعیت را پذیرفت که هیچ چیزی بهعنوان لیست ۱۰ کار مهم وجود ندارد. وی توصیه میکند موسس شرکت لیستی بسیار مختصر و کوتاه تهیه کند و تیم کارمندان خود را بر کارهای بسیار مهم متمرکز کند.
3- ایمیلهای غیرضروری را کنار بگذارید:
برای موسسان شرکتهای کوچک بسیار مهم است که از خبرهای اطراف خود آگاه باشند و از کار شرکتهای دیگر باخبر باشند، اما باید در نظر داشته باشند خبرها و ایمیلهایی که ارزششان از بقیه کمتر است کنار بگذارند و وقتشان را صرف آنها نکنند.
4- جلسهها را به نیم ساعت مختصر کنید:
جف هایدن گفته است حتی مهمترین مسائل را در جلسه میتوان در ۳۰ دقیقه یا کمتر مطرح کرد. پس جلسات خود را در ۳۰دقیقه مختصر کنید و وقتهای اضافه را برای کارهای دیگر بگذارید.
5- یک روز در ماه برای دوراندیشی:
رومان استانک اعلام کرده است تفکرات اصلی افراد بین کارها و جلسات آنها گم میشود و نمیتوانند برای آنها وقت بگذارند. وی به مدیران اقتصادی توسعه کرد به پیادهروی بروند یا کاری را انجام بدهند که به آزاد کردن ذهن آنها کمک کند و بتوانند با خیال آسوده و با آرامش به آینده و کارهای موثر برای شرکت فکر کنند.
6- برنامه روزانه براساس انرژی:
باید به حال خود در آن روز توجه کنید و براساس آن برنامه روزتان را پیش ببرید. به طور مثال اگر میبینید صبح انرژی زیادتری دارید به کارهای سختترتان بپردازید.
7- تقسیم کار کنید:
تمام فشار و سختی شرکت را به تنهایی بر عهده نگیرید و هر کارمند را مسئول قسمتی از کار قرار بدهید.
8- روز ممنوع جلسات:
اگر هر روز جلسه داشته باشید نمیتوانید بر کار تمرکز کنید. پس یک روز در هفته را تعیین کنید که هیچ کارمندی نتواند جلسه بگذارد. آن روز جلسه گرفتن قدغن است. این کار موجب میشود بتوانید بدون مزاحمتی به کار خود بپردازید.
9- از کار اصلی عقب نمانید:
جیمز واتر که در کاخ سفید برنامهریزی میکرد، میگوید: کارهای مهم را باید آنالیز و به آنها خوب فکر کنید ولی نباید این کار موجب به تاخیر افتادن تصمیم شما در کار شود.
10- مکان راحتی برای کار کردن:
به تزیین دفتر خود اهمیت دهید. به طور مثال لامپ رومیزی برای خود بگذارید، سبدی برای جدا کردن و جمع کردن کاغذهای کاری خود در دفتر فراهم کنید. این به پیشرفت کار شما کمک میکند.
11- سلامت شما در اولویت است
سلامت خود و کارمندان را همیشه در اولویت قرار دهید، زیرا اگر کارمندی مریض شود آن کاری که وی مسئول آن است نیز عقب میماند و این اتفاق پیشرفت شرکت را کند میکند. پس به سلامتی باید توجه زیادی شود.